Gå til innhold

AMR kan benytte ulike skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ATi vil tjene mer på dette enn nvidia vil på SLI. Tenk deg: Du har et gammelt radeon 9600 kort og et nytt 850XT. Med mindre det er slik at det ene kortet drar ned ytelsen til det andre, vil dette være en glimrende ide! Da kan du jo bruke begge kortene og få økt ytelse

Lenke til kommentar
Tror ATi vil tjene mer på dette enn nvidia vil på SLI. Tenk deg: Du har et gammelt radeon 9600 kort og et nytt 850XT. Med mindre det er slik at det ene kortet drar ned ytelsen til det andre, vil dette være en glimrende ide! Da kan du jo bruke begge kortene og få økt ytelse

Tror akkurat dét blir litt vanskelig, da dette vel blir en PCI-E-feature fra ATI.

 

Ellers har jeg mine tvil om dette blir så veldig bra. Det virker stort sett som om ATI har gått inn i hele denne SLI-AMR-saken med litt motvilje. Vi får bare håpe at AMR ikke blir like avhengig av egne spillprofiler for at det skal fungere, slik som SLI er.

Lenke til kommentar
Tror ATi vil tjene mer på dette enn nvidia vil på SLI. Tenk deg: Du har et gammelt radeon 9600 kort og et nytt 850XT. Med mindre det er slik at det ene kortet drar ned ytelsen til det andre, vil dette være en glimrende ide! Da kan du jo bruke begge kortene og få økt ytelse

 

Mener å ha lest at det ( i eksempelet ble det brukt 850xt og x800xl) ikke vil gå fortere enn det dårligste kortet. Tror ikke det er lurt å blande et 9600 kort med et x850xt kort.

Er mer snakk om dem som har et x850xt og kjøper et x800xl kort i tillegg som har ytnytte av AMR

Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvrdan ytelsen blir, av en eller annen grunn innbiller jeg med at systemet funker dårligere enn hos nvidia, med to kort som har samme (eller så godt som) ytelse som to nvidia kort, fordi det går over pci-e og virker hakke mindre fleksibelt på hvordan scener rendres (bare en måte å dele det inn på?). Men det er jo bare en magefølelse, får se om jeg har rett. SLI vil neppe få noe annet enn pedagogisk interesse fra meg i nærmeste framtid uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
AMR deler opp skjermbildet som et sjakkbrett, hvor de to kortene får sin del av brettet. Ved å kombinere raske kort med tregere kort vil de raskeste kortene få et større felt av skjermbildet som skal behandles. R480(Radeon X850)-baserte kort skal dermed kunne parres med et R520-kort når sistnevnte kommer på markedet.

Genialt! Så når man oppgraderer så kan man bare la det gamle skjermkortet stå i maskina og hjelpe på ytelsen til det nye kortet. Genialt!

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at det ( i eksempelet ble det brukt 850xt og x800xl) ikke vil gå fortere enn det dårligste kortet. Tror ikke det er lurt å blande et 9600 kort med et x850xt kort.

Er mer snakk om dem som har et x850xt og kjøper et x800xl kort i tillegg som har ytnytte av AMR

Hva er vitsen med to kort om det ikke går raskere enn det dårligste kortet?

Tror muligens du er på villspor her, eller er det jeg som har misforstått deg?

Lenke til kommentar

Vell. Hvis du leser hele artikkelen så skal det kortet som er dårligere behandle mindre info enn det som er bedre. så de balanserer loaden. DA burde man ikke merke noe dårligere ytelse.

 

I tilllegg så er løsningen med å kjøre det over PCI-E ikke dum for skjermkortene bruker ikke hele båndbredden til PCI-E uansett. Iallefall ikke enda.

Lenke til kommentar

Hvis den sjakkbrettinndelingen er slik at hvert kort starter med ett felt hver og den som er først ferdig får tildelt det neste som skal rendres osv, så fungerer det vel på mange måter som en 3d rendring av en videosnutt med mange maskiner. Og da vil det vel heller ikke være noen begrensning på antall ekstra gpu'er du kan bruke.

Men her kan jeg lite, spekulerer og synser bare og så er det sikkert en dulion andre usikkerhetsmomenter som kommer inn. Men ideen høres ihvertfall god ut i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

AMR virker på meg som en mer fleksibel måte å gjøre det på enn SLI, SLI er tross alt bundet på helt andre måter. Du må ha en bro mellom kortene etc. PCI-E bussen skal være kjapp nok til å ta seg av dette. ATi kommer nok til å få like mange problem med drivere som nVidia tror jeg, men kanskje har de en løsning på dette og.

 

Om ATi egentlig har lyst å introdusere AMR eller ikke vet jeg ingenting om, men de har LANG erfaring med multi-chip rendring fra før av. Bla. bruker US Army en maskin med mange 8500 GPUer i... Så dette er ikke noe nytt for ATi sin del, men utfordringen ligger i drivere tror jeg. Og Catalyst har jo bevist syns jeg de siste 18-24 månedene at de kan levere, så jeg regner med at det går bra.

 

Ytelsen bør bli like god/bedre enn den nVidia får til (altså økning i ytelse fra 1 til 2 kort).

 

Vi får vente å se rett å slett! :D

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det er en begrensning i antall kort man kan kjøre parallelt? Er det kun to som med SLI? Denne teknologien høres jo ganske skalerbar ut med tanke på antall kort.

For det første så måtte man jo ha fått kort med flere enn 2xpci-e slotter. For det andre så tror jeg ikke 3kort hadde gått med dagens teknologi, siden amr virker som en type driverbasert sli, så tror jeg det er ganske båndbredde intensivt.. Men når man får flere pci-e lanes på chipset så vil man sikkert kunne putte inn så mange kort man vil...

 

Det som blir spennende å se er jo om det funker på nvidia sine chipset, ati har uttalt at det kan gjøre det, men at nvidia kan forhindre dette med drivere...

Lenke til kommentar

Hvis for eksempel du skal kjøre et R520 med et X850XT kort... Og spillet støtter shader model 3.0 og eventuelt andre nye funksjoner som kommer på R520. Hvordan har ATi da tenkt til å løse dette?

 

Etterhvert som flere spill begynner å kjøre shader model 3.0 og HDR vil det bli en forbedring i grafikken må da grafikken skaleres ned?

 

Et annet spørsmål er om kommunikasjonen mellom kortene (som kommer til å gå over PCIe busen) kommer til å sinke ned ytelsen etter hvert?

 

http://www.theinquirer.net/?article=22471

How much bandwidth are we talking about? Well, when gaming on my rig, currently a P4/3.46 with a GF 6800Ultra, I can run most games at 1600*1200*32 at 85FPS refresh. A little math shows that that is about 1245MBps passed to the monitor. Assuming that that the slave card passes half of that to the other, and there is a little overhead, say 50% for geometry, textures, and the always necessary miscellaneous, we are at about 1GBps flying between the cards. This number, a guess when I started the article is more or less correct according to some graphics card people in a position to know.

 

Now, PCIe has about 2.5Gbps per lane, note the small b versus the large B, one is bits, the other bytes. This means the 1GBps is a little more than three PCIe lanes. If you bump the rez up to 2048*1536, you get about 1.6 times the data, and a little less overhead versus the raw pixel data. Lets just say that the next bump in res should take you to about 1.5GBps between the cards.

 

Ignoring the added geometry and texture use from the next gen games, and pretending the 512MB cards are not just around the corner, we still end up with the equivalent of 4-5 PCIe lanes eaten up by cross card babble. Now, tests have shown that the 16x to 8x PCIe transition does not make much difference, and on the last generation of AGP cards, going from 8x to 4x made a little difference. That means the current crop of cards, the 6800/X800 probably use more of the available bandwidth than the old 5900/9800 lines, putting them above 4x but below 8x, but with a lot less headroom than before.

 

Uansett, det blir spennende å se hva ATi klarer å komme med, og ikke kinst når de klarer å levere det ut til kundene. Det er forskjell på å kunne vise en fancy tech deme og sende det ut til brukerene...

 

nVidia har også fleksibilitet i SLi implementasjonen demmes, slik som koblingen mellom kortene er laget kan de støtte flere enn 2 kort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...