Gå til innhold

Hva synes du om Akam.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig at min oppfatning er feil, men jeg synes det virker som om det tar lengre tid før nyheter og tester presenteres på akam i forhold til tidligere. Mulig at digit.no har forbedret seg samtidig, men jeg opplever ofte at akam kommer "diltende etter". Akam har f.eks. ennå til gode å presentere sin test av Canon EOS 350D. Et produkt som er omfattet med så stor interesse bør det kunne gå å prioritere slik som andre tydeligvis har gjort. Akam har også tilbakegang i forhold til foto.no og digiti.no når det gjelder antall brukere og sidevisninger, og bør skjerpe seg på flere områder for å knappe inn på konkurrentene.

 

Både foto.no og digit.no har aktive gallerier. Hos akam har man diskutert løsninger i månedsvis, uten at det har skjedd så mye sett fra brukersiden. Forspranget som de andre har fått blir ikke lett å ta igjen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som om det er mye færre tester av kameraer og utstyr enn tidligere, og synes dette er viktigere enn redaktørens leder. Jeg synes også at akam.no er trege til å presentere nyheter, og bruker nå andre norske sider til å holde meg oppdatert om nyheter som kommer til Norge. Hadde det ikke vært for forumet, tror jeg at jeg hadde sluttet å bruke akam.no.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Noe av grunnen til at det av og til tar tid før nyhetene kommer ut er at jeg ønsker å poste noe nytt hver dag. Nyhetene komme dessverre i bolker med store tomrom mellom.

 

Jeg vil gjerne høre om dere foretrekker at ting kommer i bolker, men da kanskje med flere dager uten at det kommer noen nye artikler, eller om dere vil ha det i en jevn strøm, men da at noen nyhter har blitt et par dager gamle.

 

Frekvensen på tester jobber vi med å få opp, og som dere kanskje har lagt merke til har vi hatt 4 tester etter påske.

 

Erik

Lenke til kommentar

Har noen konstruktive (?) forslag mht. evt. framtidig videreutvikling:

 

Kunne gjerne tenkt meg å se bildekritikk være adskilt fra forumet og over en standardisert mal for posting av bilde (maksstørrelse, faste kriterier for hva som skal være med av beskrivelse). Ser at Foto.no har en sånn løsning, og man kan argumentere med at man kan bruke tjenesten der i stedet, men sånn som løsningen er akkurat nå er det ganske uryddig og blandet inn i forumet på en etter min mening noe klønete måte.

 

Kunne tenke meg at "søk" i produktguiden kunne foregå etter flere kriterer, f.eks. kan det være relevant for dSLR og SLR-brukere og søke etter andre kriterier enn minimumsvidvinkel og antall x-zoom.

 

Det er svært positivt at flere tester er under oppseiling, her har akam potensiale til å gjøre "sin egen greie" da det er få / ingen norske sider som publiserer skikkelige tester, i alle fall ikke systematisk. Jeg for min egen del er mest interessert i sammenliknende tester av objektiver (type må jeg kjøpe Canon-L eller kan jeg bruke Sigma/Tamron) og annet SLR-utstyr (stativer, blitzer, sekk/bag etc. etc.), gjerne round-uptester men dybdetester også.

 

Jeg syns forøvrig at nyhetsmaterialet for å være nyheter er nødt til å komme så fort som mulig. Tror de fleste som er innom her også bruker andre ressurser, og da blir nyheten "brukt opp" der.

 

Edit: litt ekstra tekst

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Enig med olemm i at nyhetene må komme mens de er ferske. Dersom flere er som meg surfer de innom akam, digit, dpreview hver dag. Sparer akam på nyhetene blir det til at man besøker de andre nettstedene først. Det viser muligens også det faktum at digit har passer foto.no og dratt fra akam.

 

Dersom Nikon og Canon annonserer 10 nye produkter i dag, vil jeg heller se et par korte notiser om det i dag enn en liten tekst hver dag i 20 dager. Så kan jeg selv velge å gå inn på leverandørenes sider for å få detaljene i pressemeldinger m.m.

Lenke til kommentar

For de av oss som ikke har tilgang til å prøve ut forskjellig optikk uten å utnytte angreretten eller "30 dagers åpent kjøp", hadde det vært interessant å få en grei gjennomgang/sammenligning av "konsumentklasse"-objektiver til f.eks. Canon EOS 350D:

 

EF-S 18-55mm

EF 17-85mm IS

Sigma 18-125mm

 

Listen kan sikkert utvides "i det uendelige", men for mange vil det være interessant å få andres mening i tillegg til butikkenes anbefalinger. Hvor store forstørrelser må man opp i for å se forskjeller (evt. utsnitt)?

 

Autofokushastighet, nøyaktighet, mekanisk kvalitet. For Sigmas 18-125mm har jeg f.eks. lest innlegg som hevder at det mangler noe på kvalitetskontrollen. Som en vanlig forbruker kjøper man ikke flere linser i samme brennviddeområde samtidig, og dermed kan man umulig vite om man har fått et objektiv med normal kvalitet, eller et med mangler.

Lenke til kommentar

Jeg setter stor pris på akam-redaktørens artikler og ledere, som regelmessig inneholder betraktninger og kunnskaper som gir det lille ekstra på et nettsted som ellers ville blitt dominert av bare nyheter og tester. Hvilket nettet flommer over av. Trolig vil akam på sikt vinne på å ha en redaktør som prioriterer relevante betraktninger om aktuelle temaer med tilknytning til fotografi. I så måte synes jeg at Erik Faarlund har lagt opp til en god linje.

 

Angående nyheter, er jeg selv blant dem som er minst like interessert i dybdeartikler og mer dyptpløyende betraktninger, og det antar jeg er tilfelle for flertallet av de fotografer som etterhvert har tilegnet seg en god del erfaring og kunnskap, eller som har som mål å gjøre det.

 

Tester er selvsagt alltid interessante både for den som er i markedet for testobjektet eller bare er ute etter å vite mer, og for at testenes kvalitet skal bli høyest mulig er det ønskelig at testene byr på en grundig og ikke minst kritisk gjennomgang av testobjektenes faktiske egenskaper, slik at man unngår intetsigende formuleringer som "godt nok for de fleste" (hvilket oversatt til godt norsk betyr "den som stiller høye krav bør velge noe annet) . En mest mulig nøktern beskrivelse er altså helt sentral. Enten vi liker det eller ei, så er nok flertallet som leser slike nettsteder opptatt av utstyr. Tester er derfor en sentral del, og det er derfor uunngåelig at nettopp testing er og bør utgjøre en stor andel av stoffet. Gode tester er et vesentlig trekkplaster.

 

Som en oppsummering tror jeg nok at akam på kort sikt kan få høye besøkstall ved å være meget nyhetsorientert, men med tanke på den faglige biten og muligheten til å bli respektert er det likevel lurt å ha et bredere spekter. Derfor mener jeg at redaktøren gjør tingene sine riktig. Men antallet tester bør være relativt høyt.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å sett en test mellom:

 

Canon EF 70-200 mm f/2.8 USM (11 605 kr på fotovideo.no) og

Sigma 70-200 mm f/2.8 EX APO IF HSM (6875 kr på fotovideo.no).

 

Begge skal visst være meget bra tele-zoom linser, men skulle gjerne likt å vite om de var verdt prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Hei, må først si at jeg liker Akam.no. Testene er et fint supplement til superdetaljerte tester som f.eks dpreview.com

 

Har også sans for dybdeartikler, spesielt når de er bra (selvfølgelig). Det er de stort sett, men noen har litt varierende kvalitet - i hvertfall synes jeg det.

 

Er enig med flere andre her at nyehetene må komme med en gang. Har også sett en del merkelig gamle "nyheter", og det reduserer raskt min interesse for nettstedet.

 

En annen ting jeg ikke liker er når teksten (eller i hvertfall innholdet) for en nyhet er omtrent identisk med pressemeldingen. Da vet man ikke hva som er selvopplevd/redaksjonelt og hva som kun refererer produsentens pressemelding/reklame.

 

Det jeg vil ha er intelligente kommentarer/betraktninger til nyheten. Da blir det interessant. Har man ikke tid til det er det bedre å bare ha en linje tekst og en link til meldingen.

 

Skulle gjerne kommet med eksempler på gode og dårlige artikler, men må innrømme at jeg ikke orker å lese på nytt en haug gamle artikler. Sender imidlertid feedback når jeg finner nye eksempler.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Liker også Lederene som blir skrevet, de får meg til å tenke.

Synes det er stusselig få artikler. Få ansatte?

 

Syns stor skjerm og mange megapiksler blir ganske hypet, kunne tenkt meg mer vekt på detaljer ved kameraet som gir reelt bedre bilder.

Rask respons, optikk og batteritid er for meg mer relevante kriterier.

 

Liker egentlig Akam.no, men det har mer potensiale.......

Lenke til kommentar

Hadde det vært mulig å få til "delvis brukerstyrt" testrekkefølge? Dvs. at akams lesere "stemmer over" hvilke kameraer/produkter de ønsker å se tester av først, ved at akams redaksjon/testere setter opp kameraer (eller andre produkter) de har tenkt å teste i en avstemming, og lar brukerne avgjøre rekkefølgen. Dette kan gjøres med jevne mellomrom. Av praktiske grunner, som f.eks. gruppetester, kan selvsagt akam overstyre valgene, men man burde få en bedre tilpasning til sine egne lesere på denne måten.

 

Det vil på den måten hjelpe akams redaksjon å utnytte ressursene på best mulig måte.

 

En gjennomgang av akams testliste viser at det inneværende år er publisert 10 kameratester, hvorav 3 er utført i Norge og 7 i Danmark. I samme periode har digit.no publisert 13 kameratester. Det er en bra egenskap å være grundig, men det må ikke være så grundig at man knapt har tid til å teste ett kamera pr. måned!

 

Enig med Teleskopos når det gjelder dybdeartikler. Artikler som f.eks. omtaler bildekomposisjon, blitsfotografering, teknikker fra "det digitale mørkerom" så som bruk av "curves", "unsharp mask", "hvordan få riktige farger på utskrift av foto", osv. ville være interessante for et nettsted som akam.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vil bare først få takke for arbeidet som legges ned i drift, nyhetspublisering og testskriving på Akam.no, dere gjør en meget god jobb!

 

Etter som jeg har fått mer erfaring med digitalkamera generelt og kjøpt mer avanserte kamera selv, har min hovedbruk av siden gått over mot prisguiden og forumet, da jeg føler at nyhetsfrekvensen kommer noe til kort når man samtidig følger utenlandske sider, samt det finnes tester som er mer rettet mot min brukergruppe fra andre (utenlandske) nettsteder.

 

Dette siste punktet, testmetode og presentasjon, er forøvrig ikke ment som negativ kritikk. Jeg mener bare at hvert fotonettsteds identitet og testmetoder er nært knyttet sammen med brukermassen og slik skal det også være. Ingen test vil passe alle like godt! Hadde alle nettsteder skrevet like tester, hadde kamerajournalistikk blitt et kjedelig fag, samt at mange brukere sannsynligvis ville falt litt utenfor fokus. Det er mangfoldet av ulike måter å skrive tester på som tilsammen dekker hele spekteret.

Mens man hos Phil Askey (dpreview) kan lese om alle tekniske detaljer og nærmest vitenskapelige målinger, kan man hos Michael Reichman danne seg et godt bilde av hvordan kameraet fungerer i felten (med og uten votter/hansker :)) og her føyer Akam seg fint inn med lett tilgjengelige tester på norsk.

 

 

 

Uten å ha salgsstatistikker og prislister i hodet, vet jeg at digitalkamera i ulike prisklasser er iferd med å bli betydelig mye billigere enn de har vært. Nå ser man ofte forespørsler om kamera med pris rundt og under 2000,- og speilrefleks godt under 7000,- der de respektive tallene for kort tid siden var det dobbelte. Dette åpner markedet for nye kjøpere som har mindre budsjett og kanskje er mer uerfarne generelt. Her har Akam som norskspråklig publikasjon et stort marked å henvende seg til, som jeg synes man dekker godt med både utvalg av tester og hvordan de skrives.

 

Det jeg imidlertid ikke vet er omfanget av testgruppen til Akam, dennes erfaringer, testutstyr, og hvordan den er organisert. Derfor kan jeg ikke vite hvor sterkt jeg skal oppfordre til å utvide mengden dSLR-relaterte tester (objektiv, blitser m.m). Det ville kanskje strekke staben for langt?

 

Hvis jeg likevel skal synse om hva som er interessant, vil jeg følge opp oppfordringen om å se nøye på tredjeparts objektiver og kanskje etterhvert sammenlikninger med originalutstyr, både når det gjelder kvaliteten på selve objektivet og resultater av varierende kvalitetskontroll. Selve kamerahusene synes jeg dere har god kontroll på etterhvert, men det hadde vært interessant å se tester av ulike objektiver fra forskjellige produsenter, slik at førstegangs dSLR-brukere hadde hatt grunnlag for å kunne kjøpe slikt utstyr basert på oppdaterte tester.

Objektiver har også mye lengre levetid enn kamerahus i perioden vi er inne i, slik at det hadde vært mye enklere å bygge opp et arkiv av relevante objektivtester enn det er å holde de mest utålmodige brukerne løpende oppdatert på kameraus ;)

 

 

 

Jeg vil også støtte idéer om brukergalleri og videre god satsing på forum og relaterte funksjoner, Samtidig setter jeg større pris på gjennomarbeidede og godt utprøvde løsninger fremfor halvgjorte jobber :) (da meste med tanke på implementering av Galleri).

 

Lederartiklene jeg har sett til nå har alle fremprovosert konstruktive tanker, så dette er det bare å stå på videre med! Når det gjelder fotoartikler generelt, er dette et felt jeg synes dere kunne satse ennå mer på, slik at nysgjerrige og uerfarne brukere har et sted å gå!

 

Igjen en stor takk for arbeidet, og lykke til videre!

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Akam er favorittsiden min når det gjelder foto/video, men dessverre har det vært mer spennende nyheter og tester på digit i det siste. (Men det virker som om det skjer noe på testsiden nå, det er bra!)

 

Jeg synes som flere her at nyhetene må komme så raskt som overhodet mulig, og ikke fordeles på flere dager. Når man går og venter på f.eks. et nytt 10x zoom kamera så vil man vite om nye modeller asap slik at man ikke kjøper "feil" modell bare pga sene nyheter.

 

Og når det først kommer en nyhetskommentar om et nytt kamera, så bør den absolutt inneholde viktig info som antall piksler på skjermen! Omtrent alle kamera har 2" eller 2,5" skjerm nå om dagen, det som er mer interessant er oppløsningen på den. Nyhetene har lenge vært litt "slappe" på tekniske detaljer sammenlignet med digit.

 

Testene bør også komme hyppigere og tidligere enn nå synes jeg. Spesielt på populære modeller som Ixus 700, bør det være mange lesere å hente ved å være tidlig ute med testen. Hvis man blir vant til at Akam er sent ute med slike nyheter og tester, så dropper mange snart å bruke siden like aktivt som før.

 

Men det er masse positivt å si om Akam også, forumet og produktguiden er meget bra! Keep on the good work og vær raskere ute med nyheter og tester så blir dette topp! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...