Gå til innhold

Det gjør en fotograf trist


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iteressant artikkel. Absolutt. Dette med blits og avstand er virkelig en ubegripelig svakhet jeg selv har tenkt på og irritert meg over.

 

Men dette med snø og refleksjon. Finnes det egentlig noen god måte å gjøre dette på? Vi har riktignok høy teknologi og flotte datamaskiner, men finnes det noen løsninger i det hele tatt på dette problemet? (Dumt spørsmål tenker du kanskje, "hadde man hatt løsninger hadde man vel brukt dem?" Men ofte tar det jo lang tid før prisen går ned og ikke minst størrelsen slik at ny teknologi kan benyttes i f.eks. kameraer.)

 

Det virker i alle fall som en komplisert sak og beregne lysrefleksjon av materialer man ikke fysisk er i kontakt med. Altså ting man tar bilde av.

 

Finnes teknologien, eller hvor langt har vi kommet? -Det er vel egentlig det jeg lurer på.

 

Thorandre

Lenke til kommentar

Endel av det du skriver om kameraets svakheter, er "umulig" å løse. De forutsetter at kameraet er tankeleser og forstår nøyaktig hva fotografen ønsker å vise.

Akkurat det med fokus på uendelig og samtidig blitz (med rekkevidde 3m) er noe av det som kanskje kan løses. Men jeg tviler på at vi kan klare å produsere kameraer som løser alt perfekt. Da ville kanskje fotografen blitt overflødig?

Lenke til kommentar

For å gi et perspektiv på akkurat det med stadion så er det ikke helt uvanlig at det ligger "blitzer" på setene for å få akkurat den glitrende effekten. Så det er ikke alltid et kamera som blinker.

 

For de som lager kameraet så er det liten interesse av å la være å blinke med blitzen når den ikke har noen effekt, bildet blir jo ikke bedre av den grunn. Jeg hadde også blitt ganske irritert hvis kameraet nektet å bruke blitzen på 100 meters avstand fordi det av og til er nyttig. For eksempel ved bruk av slaveblitz eller hvis det er snakk om materialer som reflekterer lys på en spesiell måte.

 

Når det gjelder hva som er teknisk mulig i dag så er det få grenser. Men det vil nødvendigvis bli dyrere og vanskeligere å skjønne virkemåten for fotografen.

 

For de som jobber med vanskelig lysforhold så kan man ta flere bilder med forskjellig eksponeringstid og matematisk kombinere dem til å gi et resultat som er likt det øyet ser. Det er ikke noe teknisk problem å lage et kamera som har flere bildebrikker som tar disse bildene samtidig og gir et perfekt resultat under lysforhold med ekstreme kontraster.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...