Gå til innhold

Radeon 9600 som integrert grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Radeon 9600-basert grafikk?? Har ikke RS480-brikkesettet Radeon X300-basert grafikk? Klokket så det omentrent yter som Radeon X300SE?

 

Her er i hverftall en link til MSI's hovedkort basert på det samme brikkesettet: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23812

Dette har vært ute på markedet en stund nå og jeg må si meg sånn passe fornøyd med det. (Jeg leste litt for lite om det før jeg kjøpte det)

Lenke til kommentar

ATI Radeon XPress 200M (RS480M) brikkesettet har da vitterlig integrert grafikk basert på Radeon X300, men det er kanskje bare en PCI-Express variant av Radeon 9600? :hmm:

 

Her er ATI sin produktside for dette brikkesettet:

http://www.ati.com/products/radeonxpress200m/index.html

The RADEON® XPRESS 200M offers a RADEON® graphics core, that is a derivative of RADEON® X300 PCI Express technology designed for DirectX 9.0 and OpenGL compatible games. It offers high-performance graphics, unleashing the competitive power you need for playing the latest game titles
Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Siemen, forstår jeg det slik at det er på høyde med r 9600, jeg har lett og lett men ikke funnet et fulgodt svar, x300 har 4 pipelines, mens det integrerte har 2.

 

Jeg stusser litt på at det ikke er overklokkingsvennlig slik du sa.

 

nandtech

ATI Radeon Xpress 200: Performance, PCI Express & DX9 for Athlon 64

“In our opinion, ATI has more than succeeded in their goal of proving to computer enthusiasts that the RX480 is a chipset for serious performance overclocking. These are, overall, the best overclocking results that we have ever seen with an Athlon 64 motherboard. The fact that these were achieved on a Reference board is all the more amazing!”

 

“For their first effort at an AMD Athlon 64 chipset, we can only say we are beyond impressed with the ATI RX480/RS480 chipset. No matter how we compare the performance the ATI RX480 is competitive or a bit faster than the best Socket 939 boards we have tested at AnandTech. That in itself would be reason enough to suggest a long, hard look at the ATI RX480 chipset, but there's more. ATI also did their homework in this go round; delivering a board that will excite any enthusiast who gives it a whirl. nVidia got to their position of prominence in the AMD world with solid boards that catered to Enthusiasts. ATI appears to finally understand that pleasing the OEM market is not the same as exciting Enthusiasts. The ATI Bullhead is a monster overclocker with amazing performance, and ATI deserves huge praise for their efforts and their results with their first AMD chipset.”

 

“Congratulations, ATI, you managed to pull it off! The last announcement of Round 3 of the Athlon 64 chipset wars may turn out to be the most significant introduction of all.”

– Wesley Fink

 

Nå er jeg ikke noen overklokker, bare lurer litt.

Lenke til kommentar

Det er flott egentlig. De kommer lengre i oppgraderinga, og kanskje etter hvert, kommer de opp til 9800pro/xt hastighet på integrert vga grafikk :) Blir bra med tanke på barebones og slikt, som egentlig skulle ha sluppet å måtte ha et eksternt skjermkort for å spille.

Lenke til kommentar
Integrert grafikk av Radeon 9600 blir uansett ikke i nærheten av ytelsen til et eget kort med Radeon 9600.

Kanskje ikke, men dette er likevel det råeste du får av integrert grafikk idag. Synd at NVIDIA trakk seg fra dette markedet, for ellers hadde nok utviklingen gått enda raskere.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Integrert grafikk av Radeon 9600 blir uansett ikke i nærheten av ytelsen til et eget kort med Radeon 9600.

Sant nok, men regner med at disse kortene er ment for spilling, men heller er kontor vennlige :yes:

OT: Stekt kylling lever osv.

 

Ikke bare det at de blir kontorvennlige (hvem trenger Radeon 9600 fremfor gf4 på kontoret?), men duger sikkert knall til lite krevende spill som Counter-Strike 1.6 osv...

Lenke til kommentar
.. regner med at disse kortene er ment for spilling, men heller er kontor vennlige :yes:

Jeg mener dette passer fint for alt fra kontorister (god CPU-ytelse, lavt støynivå, billig osv) til hjemme PC'er for de fleste (les: foreldre som ikke spiller, men småbarn som gjør det) og til de som faktisk spiller seriøst (Det er dette PCIe-porten er til for)

 

Jeg stusser litt på at det ikke er overklokkingsvennlig slik du sa.

Legg merke til at Anandtech testet et referansekort og ikke et kort som er i salg. Det kortet jeg har (MSI med samme brikkesett) har ingen muligheter for overklokking. Grunnen til det er ikke en svakhet med brikkesettet, men heller slik MSI har valgt å designe dette kortet: Helt minimal frekvenskontroller som bare støtter orginale hastigheter og dermed en bios som selvfølgelig heller ikke støtter uorginale hastigheter. Andre hovedkortprodusenter kan muligens velge å legge til overklokkingsegenskaper..

Lenke til kommentar
Hadde det vært mulig om integrerte grafikkbrikker hadde en egen form for minnesokkel?

Det var populært en gang i tida. Ca rundt 1995-2000. Da var det egne minnesokler til integrerte GPU'er. Men produsentene har gradvis gått bort i fra denne løsningen av flere grunner. Blandt annet så kunne sokler gi støy på minnebussen og dermed føre til at høye hastigheter på minnet ikke ble oppnådd. Nå som hastighetene stadig stiger så blir det vanskeligere å få til. Det koster også litt ekstra å ha egne minnekort, sokler osv i stedet for å ha grafikkminnet direkte på hovedkortet. Men raskt minne (les: alt over 64bit bussbredde) krever relativt stort areal på hovedkortene og mange lag. Mye minne (64MB og over) tar også stort areal pga mange brikker. Derfor blir slikt minne på hovedkortet både lite og tregt. Da er det like greit å bare koble seg på den vanlige minnebussen for å hente båndbredde derfra for å spare areal.

 

Hvis man skulle laget gode integrerte grafikkløsninger så kunne man f.eks brukt et skjermkort beregnet for bærbare PC'er. De tar lite plass og har en modul med både GPU og minnemoduler på. Selve modulen har et kretskort med veldig mange lag og er dermed ganske dyr å produsere. Siden plass skjelden er så kritiski stasjonære PC'er som i bærbare så er det både enklere og billigere å ha et eget skjermkort. Og da er vi tilbake der i startet..

Lenke til kommentar

Med DVI-utgang og en "romslig" bios ville et 480HK vært midt i blinken.

Både Sapphire og ECS er like rundt hjørnet , kaskje de har litt mer å by på enn MSI.

PCIe på bærbare vil kanskje medføre at integrert grafikk på stasjonære får et løft.

Det er jo litt underlig at en batteridrevet bærbar skal ha langt bedre HK-grafikk enn en stasjonær.

M-ATX med topp integrert grafikk ville vært ypperlig i små maskiner hvor støy og effekt ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...