Gå til innhold

IBM lanserer ThinkPad X41


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

beklager, men den veier også 600g mer da ;)

Og jeg liker ikke widescreen videre godt. Åsså har du det lille ang. byggekvaliteten som IBM er 10 nivå høyere enn andre på.. (Jeg vil ha en liten lappis som er bygd som en murstein, men som ikke har vekta ;))

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Denne kommer jeg nok til å kjøpe meg til sommeren... så fremt ikke det kommer bedre alternativer da ;)

Selv har jeg størst tro på MSI MegaBook S270 når det gjelder ultraportable bærbare som kommer i den nærmeste fremtid:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=401137&hl=

 

Vesentlig bedre ytelse til en hyggeligere pris :thumbup:

Nåja, den veier betraktelig mer, og kan vel strengt tatt ikke kalles for en ultraportabel laptop. Så er det byggekvaliteten, da, noe som IBM er kjent for, pluss at IBM også legger kvalitet ned i maskinene sine. Stoler ikke helt på at MSI klarer å skilte med samme kvalitet og nivå som det IBM klarer. Man får det man betaler for.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hva følger med X41? Og er det mulig å bare kjøpe en ekstern DVD-brenner, uten den X4-saken? Den ser jo bra ut, og 16000 er jo ingen upris avhengig av hva man får med til den prisen...

Det følger ikke med optisk drev på IBM sine knøttmaskiner så vidt jeg vet. Du bør også fint kunne koble til USB-drev i motsetning til å benytte den X4 dokkingen.

 

Kan vel trygt anbefale (selv om jeg ikke selv eier) å ha det store kladdbatteriet under, så får man opp mot 10 timer batteritid. Ihvertfall det min kilde skryter på seg ;)

Endret av hce
Lenke til kommentar
Denne kommer jeg nok til å kjøpe meg til sommeren... så fremt ikke det kommer bedre alternativer da ;)

Selv har jeg størst tro på MSI MegaBook S270 når det gjelder ultraportable bærbare som kommer i den nærmeste fremtid:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=401137&hl=

 

Vesentlig bedre ytelse til en hyggeligere pris :thumbup:

Nåja, den veier betraktelig mer, og kan vel strengt tatt ikke kalles for en ultraportabel laptop.

Klart den kan, for man regner alle bærbare som ultraportable opptil 1.815 Kg (4 pund) og S270 veier vitterlig 1.8 Kg med batteri. Også X41 veier 1.81 Kg med optisk drev/ekstra batteri...

 

Så er det byggekvaliteten, da, noe som IBM er kjent for, pluss at IBM også legger kvalitet ned i maskinene sine. Stoler ikke helt på at MSI klarer å skilte med samme kvalitet og nivå som det IBM klarer. Man får det man betaler for.

Tja, IBM er mest kjent for å overprise maskinene sine. Når det gjelder byggekvalitet, så er alle IBM-bærbare laget av solid plastikk og for å være ærlig så synes jeg ikke det er verdt å betale dobbel pris for. Kabinettet til MSI MegaBook S270 er faktisk laget av solid magnesium-legering så byggekvaliteten er nok meget bra akkurat som resten av spesifikasjonene på den.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg trodde nå vi her i Norge regnet i kilo snorreh? Trodde nå det var ganske etablert den 1.5 kilos grensa. Og ja, Thinkpad'ene er produsert i plastikk. Titan-kompositt-karbonfiber-forsterket plastikk er det forsåvidt, men det er vel plastikk det og.

 

Og jeg må si at jeg kunne ikke tenke meg å bytte ut X40'en min med noe MSI produkt. Ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg ble skuffet (og egentlig glad. Dette er fordi jeg eier en X40) da jeg så den nye X41.

 

Det første som slo inn i øynene på meg var at rammen på skjermen er betydelig tykkere og de prestisjefylte skjermhengslene er borte. Maskinen virker også tykkere enn X40. Utelukker ikke at dette er fordi de nå erstatter den 1.8" harddisken med en raskere 2.5".

 

Men Sonoma gir ikke bedre batteritid. Og hvis det fortsatt sitter en 1.8" harddisk i X41 da er vitsen med raskere system borte. Ingen tvil om at harddisken er flaskehalsen i X40.

 

Jeg mener ennå at X40 ser både penere og mer professjonell ut.

Lenke til kommentar
Jeg ble skuffet (og egentlig glad. Dette er fordi jeg eier en X40) da jeg så den nye X41.

 

Det første som slo inn i øynene på meg var at rammen på skjermen er betydelig tykkere og de prestisjefylte skjermhengslene er borte. Maskinen virker også tykkere enn X40. Utelukker ikke at dette er fordi de nå erstatter den 1.8" harddisken med en raskere 2.5".

 

Men Sonoma gir ikke bedre batteritid. Og hvis det fortsatt sitter en 1.8" harddisk i X41 da er vitsen med raskere system borte. Ingen tvil om at harddisken er flaskehalsen i X40.

 

Jeg mener ennå at X40 ser både penere og mer professjonell ut.

Du skal ikke se bort ifra at pressebildet fra IBM ikke vil stemme 100% med realiteten til X41. Så vidt jeg vet vil maskinen fortsette å bruke 1,8" harddisk, bare i 40GB og 60 GB istedenfor 20 GB :)

 

Sonoma viser seg i praksis å by på omtrent samme batteritid, men du får raskere minne og bedre grafikk.

 

PS! Jeg liker også IBM sine skjermhengsler godt ;)

Lenke til kommentar
Jeg trodde nå vi her i Norge regnet i kilo snorreh? Trodde nå det var ganske etablert den 1.5 kilos grensa. Og ja, Thinkpad'ene er produsert i plastikk. Titan-kompositt-karbonfiber-forsterket plastikk er det forsåvidt, men det er vel plastikk det og.

 

Og jeg må si at jeg kunne ikke tenke meg å bytte ut X40'en min med noe MSI produkt. Ikke i det hele tatt.

Er nok ikke "Norge" som setter standardere innen dataverdenen. Det får nok de store gutta på andre siden av atlantern styre med.

Lenke til kommentar

snorreh den bærbare maskinen du viser til er som andre folk har tidligere sakt ikke i samme kvalitets klasse. Ytelse har tradisjonelt vært mindre viktig på bærbaremaskiner. 600 gram er også en del, i denne ultra portabelklassen 50% mer veier den da sånn ca. IBM har også fallsikring for å beskytte HDen, noe jeg tviler den maskinen du henviser til har. You get what you pay for.

 

Personlig så bryr jeg meg ræva om ytelse på en bærbar, der er det tastatur (veldigviktig), vekt, batterikapasitet, skjerm, utsene og tilkoblinger. Men smaken som baken.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Når det gjelder byggekvalitet, så er alle IBM-bærbare laget av solid plastikk og for å være ærlig så synes jeg ikke det er verdt å betale dobbel pris for. Kabinettet til MSI MegaBook S270 er faktisk laget av solid magnesium-legering så byggekvaliteten er nok meget bra akkurat som resten av spesifikasjonene på den.

Såpvidt jeg vet så er lokket i ibm-maskinene laget av magnesium mens resten er laget av titaniumkompositt. Kan vel ikke akkurat kalles plastikk :whistle:

Lenke til kommentar
Når jeg kjøper en ultrabærbar bryr jeg meg egentlig null om hvor rask den er, så lenge det er en Pentium M.

Høres ikke særlig fornuftig ut spør du meg. Det er faktisk ytelsen som avgjør mye av levetiden til en bærbar, og hvis du ikke er opptatt av ytelse så kan du risikere at maskinen går ut på dato raskere enn ønsket. Selv ser jeg først på spesifikasjoner, deretter på pris og når jeg først kjøper noe så skal det helst vare noen år uten at det blir "steinalderteknologi". X41 benytter forøvrig LV Pentium-M, som ikke yter like bra som "vanlig" Pentium-M og kan neppe måle seg med Turion 64 MT-serien mhp. ytelse. Når det gjelder øvrige spesifikasjoner så synes jeg at Centrino-bærbare er rimelig slett og utdatert allerede på det aller meste, så det er bra at det endelig kommer gode alternativer snart :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder byggekvalitet, så er alle IBM-bærbare laget av solid plastikk og for å være ærlig så synes jeg ikke det er verdt å betale dobbel pris for.  Kabinettet til MSI MegaBook S270 er faktisk laget av solid magnesium-legering så byggekvaliteten er nok meget bra akkurat som resten av spesifikasjonene på den.

Såpvidt jeg vet så er lokket i ibm-maskinene laget av magnesium mens resten er laget av titaniumkompositt. Kan vel ikke akkurat kalles plastikk :whistle:

Nei, kanskje ikke men det både ser ut og føles som plastikk synes jeg iallefall. S270 både ser og virker meget solid, så jeg har stor tro på at den kommer til å gi svært god valuta for pengene. Man får iallefall en maskin man kan få glede av vesentlig lenger enn X41 vil jeg tørre å påstå.

 

snorreh den bærbare maskinen du viser til er som andre folk har tidligere sakt ikke i samme kvalitets klasse. Ytelse har tradisjonelt vært mindre viktig på bærbaremaskiner. 600 gram er også en del, i denne ultra portabelklassen 50% mer veier den da sånn ca. IBM har også fallsikring for å beskytte HDen, noe jeg tviler den maskinen du henviser til har. You get what you pay for.

Jeg synes faktisk ikke at du får det du betaler for med IBM lenger, de er rett og slett overpriset iforhold til konkurrentene. Selv om byggekvaliteten kanskje er topp, så synes jeg ikke det er verdt å betale dobbel pris for. Man kan sikkert få minst 2 stk. S270 for samme prisen som 1 stk. X41, og da skal sistnevnte liksom være dobbelt så bra som S270? Beklager, det har jeg overhodet ingen tro på!

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...