Gå til innhold

Rambus øker minneytelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm.. Ut fra navnet kan det høres ud som det kan sammenlignes med to harddsiker i JOBD (Just A Bunch of Disks). Dvs. to minnekanaler kan jo normalt sammenlignes med to harddidsker i Raid0, men det betyr at hver aksess sendes ut til begge minnebrikkene samtidig. Hvis man da har en flertrådet prosessor eller flere prosessorer i systemet som spør etter informasjon samtidig så må altså den ene aksessen vente til aksessen fra den andre tråden er ferdig (noe som kan ta forholdsvis lang tid). Hvis minnet heller er "partisjonert" som JOBD, så kan begge trådene aksessere minnet samtidig på hver sin minnekanal. Transfer bør gå like raskt som før siden begge minnebussene fortsatt vil transportere data samtidig. På en-trådete systemer så vil selvfølgelig ikke dette ha noe for seg siden det vil halvere transferrate på minnet.

 

Jeg aner ikke om jeg har rett, men kan ikke klare å tenke ut noen bedre tolkning av artikkelen. Kanskje noen andre kan?

Lenke til kommentar
Hmm.. Ut fra navnet kan det høres ud som det kan sammenlignes med to harddsiker i JOBD (Just A Bunch of Disks). Dvs. to minnekanaler kan jo normalt sammenlignes med to harddidsker i Raid0, men det betyr at hver aksess sendes ut til begge minnebrikkene samtidig. Hvis man da har en flertrådet prosessor eller flere prosessorer i systemet som spør etter informasjon samtidig så må altså den ene aksessen vente til aksessen fra den andre tråden er ferdig (noe som kan ta forholdsvis lang tid). Hvis minnet heller er "partisjonert" som JOBD, så kan begge trådene aksessere minnet samtidig på hver sin minnekanal. Transfer bør gå like raskt som før siden begge minnebussene fortsatt vil transportere data samtidig. På en-trådete systemer så vil selvfølgelig ikke dette ha noe for seg siden det vil halvere transferrate på minnet.

 

Jeg aner ikke om jeg har rett, men kan ikke klare å tenke ut noen bedre tolkning av artikkelen. Kanskje noen andre kan?

Det er slik jeg også oppfatter det, men i likhet med deg er jeg ikke helt sikker.

 

Det er faktisk veldig bra at Rambus fortsatt er med i gamet. De har egentlig overlegen teknologi, men de må ha verdens værste PR- og jus-avdeling.

 

Rambus fikk mye pepper for teknologien sin under P3/Tidlig P4-tiden, men sannheten er at de bare var langt forut for sin tid. Slik jeg ser det er Rambus' eneste nåværende teknologi som er egnet for skjermkort-markedet.

Lenke til kommentar
Det er faktisk veldig bra at Rambus fortsatt er med i gamet. De har egentlig overlegen teknologi, men de må ha verdens værste PR- og jus-avdeling.

Selv om ytelsen var høy så var også produksjonsprisen ennå høyere. Dette gjorde at rambus-minne ble veldig dyrt sett i forhold til ytelsen også. Det var dette som presset frem doble minnekanaler for DDR. DDR scoret altså på pris/ytelse og også ytelse siden man kunne bruke to minnekanaler fra og med det første nForce brikkesettet (nForce 420D) Siden de samtidig klarte å gjøre seg svært upopulære i hele IT-bransjen med alle søksmålene sine så fikk de en dobbelt negativ synergieffekt og ble skviset ut til tross for god teknologi. Håper viekelig de klarer å oppføre seg denne gangen så ytelsen kan komme til sin rett og til en konkurransedyktig pris.

Lenke til kommentar

RAID 0-sammenligningen er nærliggende, men sikkert også gjennompatentert allerede.

 

Selv med RAID0 på disk, trenger en ikke hente alt fra samtlige disker, gitt at mengden data er mindre enn RAID-blokkstørrelsen. Noe slikt kan være på gang her, ekstra adressetellere/pekere i brikkene som følger med adressefeltene som brukes, og prefetcher neste blokk i tidligere brukte serier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...