Gå til innhold

AMD dobbelkjerne kommer tidligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel kommer til å introdusere sine første dobbelkjerner allerede i 2. kvartal. Dette kan være grunn god nok for AMD til å flytte sin lansering av dobbelkjerne-Opteron enda et kvartal tidligere.

 

Hvordan skal det være mulig for AMD å lansere dobbel-kjerne Opteron i 1.kvartal når 1.kvartal "gikk ut" om fredagen? Det er allerede 2.kvartal 2005 nå... så med mindre AMD også lanserer en tidsmaskin, tror jeg det kan bli 'litt' vanskelig å få til. ;)

Lenke til kommentar

Intel kommer til å introdusere sine første dobbelkjerner allerede i 2. kvartal. Dette kan være grunn god nok for AMD til å flytte sin lansering av dobbelkjerne-Opteron enda et kvartal tidligere.

 

Hvordan skal det være mulig for AMD å lansere dobbel-kjerne Opteron i 1.kvartal når 1.kvartal "gikk ut" om fredagen? Det er allerede 2.kvartal 2005 nå... så med mindre AMD også lanserer en tidsmaskin, tror jeg det kan bli 'litt' vanskelig å få til. ;)

Kanskje AMD egentlig skulle lansere Dual-core opteron i 3.kvartal ?

Lenke til kommentar
Intel og AMD har litt forskjellig fokus på sin dobbelkjernestrategi. Intel satser på å innføre dette først i desktop-segmentet med Pentium D og Pentium Extreme Edition, mens AMD kjører i gang server-segmentet (Opteron) fra første stund.

[...]

Intel kommer til å introdusere sine første dobbelkjerner allerede i 2. kvartal.

Nei, Intel kommer ikke med skikkelige dobbelkjerne-prosessorer før "Montecito" lanseres mot slutten av dette året. Pentium D/Pentium Extreme Edition (aka "Smithfield") er nemlig *IKKE* skikkelige dobbelkjerne-prosessorer:

http://theinquirer.net/?article=22020

At IDF, it became very obvious: Smithfield XE was basically two Xeon DPs almost literally bolted together on one die. The standard Smithfield is the same, except HT is disabled, even with their separate bus interfaces, while the next round, Presler, is two separate CPU chips in one package.

 

So, in a way, neither of these is actually a dual-core CPU, like POWER5, Montecito or dual-core Opteron would be: Smithfield is a dual CPU chip, where two totally separate processors happen to share a single chip, and Presler is a dual-chip DCM (dual-chip module).

På tide at Hardware.no også merker seg denne vesentlige forskjellen snart... :roll:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Kanskje AMD egentlig skulle lansere Dual-core opteron i 3.kvartal ?

Var vel opprinnelig Opteron i 2. og Athlon i 3. kvartal vel? Så ufo hinter vel til at det skulle vært Athlon i steden for Opteron.

Dobbelkjerne Opteron skulle komme rundt midten av året, altså i overgangen mellom 2. og 3. kvartal, mens dobbelkjerne Athlon 64 skulle komme iløpet av 3. kvartal.

 

Kommer det dual core cpuer av typen "venice" også ? Dette som kalles "TOLEDO" ?

Forvirret med alt som kommer nå i desse dager..

"Venice" er kun for singelkjerne Athlon 64, mens den første dobbelkjerne Athlon 64 får kodenavnet "Toledo". Dobbelkjerne Opteron får kodenavnet "Italy" (200-serien).

 

Se også dette:

http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...104_608,00.html

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Så Toledo er 2 FX kjerner ? Og da blir vell prisen der etter eller ?

"Toledo" blir nok en sokkel 939-versjon av "Denmark" (dobbelkjerne Opteron 100-serien) med en annen minnekontroller tenker jeg. Hva prisene blir vites ikke, men skal jeg tippe så tror jeg de vil ligge på mellom 4000-9000 kroner til å begynne med.

Lenke til kommentar

Så den nye Opteron 246 (Italy) vil havne på ca. 4000+ ?

Ser den nåværende Opteron 246 (Sledgehammer) har dalt ganske kraftig i pris.

Ligger jo fra 2150,- og oppover.

 

Husker jeg betalte 3000 pr. stk for mine Opteron 244 for en god stund tilbake. :roll:

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Intel kommer til å introdusere sine første dobbelkjerner allerede i 2. kvartal. Dette kan være grunn god nok for AMD til å flytte sin lansering av dobbelkjerne-Opteron enda et kvartal tidligere.

 

Hvordan skal det være mulig for AMD å lansere dobbel-kjerne Opteron i 1.kvartal når 1.kvartal "gikk ut" om fredagen? Det er allerede 2.kvartal 2005 nå... så med mindre AMD også lanserer en tidsmaskin, tror jeg det kan bli 'litt' vanskelig å få til. ;)

Q1 av det finansielle året? (som starter 1 april, gjør det ikke?) elns..

Lenke til kommentar
smithfield blir ihvertfall vesentlig dyrere enn presler :)

 

Smithfield blir vel også mer enn skryte-prosessor enn for egentlig bruk

Smithfield priser:

 

Dobbelkjerne 840 3,2 GHz - 530 USD

Dobbelkjerne 830 3,0 GHz - 316 USD

Dobbelkjerne 820 2,8 GHz - 241 USD

 

Dette var iallefall forventede priser.

Lenke til kommentar
Ville det komme dobbelkjerner til s939 ? og i såfall vil dette støttes av de hk som finnes i dag? :hmm: (har ikke helt satte meg inn i dette........ :whistle: )

Ja, det kommer dobbeltkjærner til Socket 939, du trenger kun en BIOS oppdatering, så ja, de passer i eksisterende hovedkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...