Gå til innhold

Toshiba og Elpida produserer XDR-minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både Toshiba og Elpida kan melde om at de nå produserer XDR DRAM-minnebrikker. Brikkene er så langt bare tilgjengelig i små volumer..

 

..Minneteknologien er ment til flere typer forbrukerelektronikk. Blant annet kommer den nye Playstation til å benytte XDR DRAM..

 

noe sier meg det kommer til å ta en stund til den nye playstationen blir allment tilgjengelig.. ;)

Lenke til kommentar

Hmm, det var en ting jeg stussa litt over, ved 3,2 GHz hadde det en overføringshatighet på skarve 6,4 GB. Det skulle tilsi at det er en 16 bits minne buss der, og forøverig, ddr i dural har 128 bitt, som i 400 MHz hastigheter blir nettopp 6,4 GB.

 

Med mindre de klarer og få opp minnbussen til MISNT 32 eller kansje 64 bitt tror jeg at ddr kommer til og gå disse brikkene en høy gang.

 

Desuten, utvikler ikke slike brikker MYE varme når de går på så høye frekvenser?

Lenke til kommentar

Brusfantomet: Gode spørsmål. Ifølge Anandtech benytter hvertfall Cell-prosessoren en XDR-implementasjon med 32 biter bred "buss". Anandtech snakker da også om båndbredde på 25,6 GB/s (selv om mitt regnestykke ender opp på 12,8 GB/s for Anandtechs eksempel).

 

Med tanke på varme, så blir kanskje ikke denne så høy siden reell klokkefrekvens er 400 MHz? Dataraten er oktal (ODR, i motsetning til dual, som vi har i DDR), så dataoverføringsfrekvensen er 3,2 GHz. Hvis sprangene i datafrekvens er 800 MHz, så tilsvarer det sprang i reell klokkefrekvens på 100 MHz. Toshibas raskeste minne (6,4 GHz ODR) skal dermed ha en reell klokkefrekvens på 800 MHz og båndbredde på 25,6 GB/s (ved 32-bits buss) eller 12,8 GB/s (16-bit, dersom det stemmer?), som vel blir en del bedre enn DDR(2)?

 

First off, Cell includes an on-die dual channel XDR memory controller, each channel being 36-bits wide (32-bits with ECC).  Cell’s XDR memory bus runs at 400MHz, but XDR memory transfers data at 8 times the memory bus clock - meaning that you get 3.2GHz data signaling rates.  The end result is GPU-like memory bandwidth of 25.6GB/s.
Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Tror de kommer til og bruke noe av det samme systemet som i dural ddr, (to like brikker = dobbling i buss bredde) men i stedet for dural blir det kansje qvad (4x)?

 

da blir det plutselig litt mer spennende, med 400 MHz, oktal klokkefrekvens og qvad (4x)? bånbredde, da sankker vi virkelig høy hatstighet

 

Tror denna rammen blir ganske dyr så det blir nok ikke og finne i store kvata til verken Intel eller AMD cpuer med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...