Gå til innhold

8 MB cache like rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmm. virker som om Intel har tenkt til å lede an i "krigen"

 

Så jo trenden hos ati og nivida.

Det er ikke noe hemmelighet at ati tok råtta på nivida med 9600 til 9800 serien sin. Nå ser vi at nivida knuser ati med sin 6600 og 6800 serie.

 

Slik er det i disse krigene. Ledersauen vil alltid variere...

Lenke til kommentar
hmmm. virker som om Intel har tenkt til å lede an i "krigen"

 

Så jo trenden hos ati og nivida.

Det er ikke noe hemmelighet at ati tok råtta på nivida med 9600 til 9800 serien sin. Nå ser vi at nivida knuser ati med sin 6600 og 6800 serie.

 

Slik er det i disse krigene. Ledersauen vil alltid variere...

Vill helst ikke gjøre dette til noen fanboy tråd, men jeg ble litt overasket av å høre dette fra deg Øyvind.. 6600 og 6800 knuser x 800 og x700 ?

Noe jeg har gått glipp av? :D Hva legger du i ordet knuser? Jeg syntes nemlig det er utrolig jevnt :)

 

Når det gjelder prossesorer er det klart at Intel vil "lede" utviklingen. Det har de gjort i veldig mange år allerede, men jeg tror fortsatt at AMD vill kunne hamle opp med intel i desktop segmentet.

 

- Fredrik

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar
Når det gjelder prossesorer er det klart at Intel vil "lede" utviklingen. Det har de gjort i veldig mange år allerede, men jeg tror fortsatt at AMD vill kunne hamle opp med intel i desktop segmentet.

Akkurat det er jeg faktisk uening i. Det spørs riktignok hva en legger i det å lede utviklingen, men det er vel få som vil betvile at det er AMD som har ledet utviklingen innenfor cpu-området en stund nå. Nå kommer Intel tilbake med å være først ute med dobbelkjerne for desktop så da kan en kanskje si at de vil overta ledelsen igjen.

 

Når en ser på all teknologi som er knyttet til data under ett er det nok liten tvil om at Intel er den største pådriveren for innføring av ny teknologi.

Lenke til kommentar
hmmm. virker som om Intel har tenkt til å lede an i "krigen"

 

Så jo trenden hos ati og nivida.

Det er ikke noe hemmelighet at ati tok råtta på nivida med 9600 til 9800 serien sin. Nå ser vi at nivida knuser ati med sin 6600 og 6800 serie.

 

Slik er det i disse krigene. Ledersauen vil alltid variere...

Hmm dette stemmer vel ikke.. ?? Det er vel minimale forskjeller og noen nettsteder kårer ATI som vinner og noen kårer nVidia som vinner.. ATI KNUSTE nVIdia sin FX serie med 9800 serien i DX9 .Det var knus det.. .. nå er det minimale forskjeller..

Lenke til kommentar
hmmm. virker som om Intel har tenkt til å lede an i "krigen"

 

Så jo trenden hos ati og nivida.

Det er ikke noe hemmelighet at ati tok råtta på nivida med 9600 til 9800 serien sin. Nå ser vi at nivida knuser ati med sin 6600 og 6800 serie.

 

Slik er det i disse krigene. Ledersauen vil alltid variere...

Du bør lese litt fler benchmarks enn Doom3.

Lenke til kommentar
hmmm. virker som om Intel har tenkt til å lede an i "krigen"

 

Så jo trenden hos ati og nivida.

Det er ikke noe hemmelighet at ati tok råtta på nivida med 9600 til 9800 serien sin. Nå ser vi at nivida knuser ati med sin 6600 og 6800 serie.

 

Slik er det i disse krigene. Ledersauen vil alltid variere...

Du bør lese litt fler benchmarks enn Doom3.

Kanskje han mente at nvidia selger mer enn ati?

Lenke til kommentar
hmmm. virker som om Intel har tenkt til å lede an i "krigen"

 

Så jo trenden hos ati og nivida.

Det er ikke noe hemmelighet at ati tok råtta på nivida med 9600 til 9800 serien sin. Nå ser vi at nivida knuser ati med sin 6600 og 6800 serie.

 

Slik er det i disse krigene. Ledersauen vil alltid variere...

Du bør lese litt fler benchmarks enn Doom3.

Kanskje han mente at nvidia selger mer enn ati?

Det er en ting nvidia gruser ati på: Og det er drivere for annet enn "Windows XP" for å si det sånn. ATI sine grafikkdrivere for Windows XP x86-64 senker ytelsen på grafikkfronten i forhold til 32-bit driverne, mens med nvidia sine drivere så økes ytelsen på x86-64. Dette sier jeg ut ifra egen erfaring.

 

Det er heller ikke direkte ukjent at ATI heller ikke har å bra *nix drivere, men de har jo forbedret seg noe i det siste... Dessuten ser jeg fortsatt tendensen til at ATI sine drivere ikke takler OpenGL så bra..

 

Men ser man på maskinvaren, vil jeg påstå at ATI er bedre enn nvidia.. synd at driverne deres ikke er bra nok til å dra nytte av maskinvaren.

 

 

Så var der ontopic:

Bra med mer cache, men.... hva med å komme med en ny/forbedret arkitektur?

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Hvor mye bedre blir de i skalering, enn sine forgjengere som fikk bank av operton i skalering.  Bryr meg ikke om så mye angående slike alt for dyre saker som er leketøy, for alt for rike folk. Og de som trenger slike ting.

Vel ! Godt sagt...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Hvor mye bedre blir de i skalering, enn sine forgjengere som fikk bank av operton i skalering. Bryr meg ikke om så mye angående slike alt for dyre saker som er leketøy, for alt for rike folk. Og de som trenger slike ting.

Jeg tror nok det er yderst få vanlige folk, rike eller fattige som kjøper xeon. Detter er jo servercpuer og er meget bra på feks. databaser. Da er de ikke bortkasta. Disse bedriftene som trenger sånne cpuer kjøper de ikke for å leke seg med... :roll:

Lenke til kommentar
Hvor mye bedre blir de i skalering, enn sine forgjengere som fikk bank av operton i skalering.  Bryr meg ikke om så mye angående slike alt for dyre saker som er leketøy, for alt for rike folk. Og de som trenger slike ting.

Jeg tror nok det er yderst få vanlige folk, rike eller fattige som kjøper xeon. Detter er jo servercpuer og er meget bra på feks. databaser. Da er de ikke bortkasta. Disse bedriftene som trenger sånne cpuer kjøper de ikke for å leke seg med... :roll:

For det første så kunne du skrevet dette i en PM og for det andre så finner jeg ikke helt ut hvor uenigheten er. Jeg skriver jo at det er noen få som kjøper Xeon av entusiast folkene med MYE penger mellom hendene, og så finnes det de som trenger den type CPUer med slike spesifikasjoner. Heller ikke sakt de er bortkasstet, hvor har du funnet ut at jeg mener de er bortkastet???

 

Angående skalereing så har jeg til slutt lest at de skal være betydelig bedre, men at de forsatt ligger under Operton i de fleste testene. Den arkitekturen som Xeon er bygget på skriker etter en erstatter fort. Å legge på ekstra cache, hjelper lite etter 8MB uten forandringer på arkitekturen.

Lenke til kommentar
Aner vi en utvikling her hvor RAM erstattes av stor cache og vi om noen år sitter hovedkort uten RAM-brikker  :hmm:

Neppe. Cache koster skjorta mens alminnelig RAM er rimelig. Selv ikke da PentiumPro eller Pentium II ble lansert med flere chipper i samme kapsel, falt de for fristelsen til å legge all nødvendig RAM inne sammen med prosessoren.

 

Cache er vanligvis assosiativ, det er ikke alminnelig RAM.

 

Når det er sagt har denne prosessoren mer cache-minne enn hva de første prosessorne jeg programmerte i det hele tatt var istand til å adressere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...