Gå til innhold

BIOS-oppdatering for kommende Athlon 64?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom de nye CPU'ene ikke funker i heletatt på rammede hovedkort, håper jeg at alle som selger disse hovedkortene oppdaterer bios på dem. Alternativt kan de jo returnere dem til fabrikken og får ferdig oppdaterte kort tilbake. Ellers kan det hende at en del sitter med sjegget i postkassa når de ikke får ting til å funke med sin splitter nye CPU, da det er litt vanskelig å oppdatere bios når du har en ukompatibel CPU... Men så vidt jeg så, var det ikke nevnt i artikkelen om hvordan cpu'ene "ikke virker", om de ikke virker optimalt eller om de ikke virker i heletatt.

 

(ble noen panzer-setninger her..)

Lenke til kommentar
Så om en har et hk en vil bruke bør en med andre ord vente til den nye biosen kommer og innstalere den menst man enda har den "gamle" cpuèn . Litt dumt å selge den for så å få en som ikke virker på hk.

Antakeligvis så har du rett, men det finnes et alternativ til : At den nye cpu'en fungerer men kun på lav mhz / fsb eller 1 kjerne til man oppgraderer biosen.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hva som er nyheten her, dette er da ganske vanlig? Ny kjerne medfører ofte ny BIOS. Og det er vel sevsagt at hovedkort blir oppdatert før de selges, noe jeg er sikker på at nettbutikkene som henger rundt her kan bekrefte.

Nei, jeg ser heller ikke nyhetsverdien i dette. Særlig ikke siden det kun er basert på rykter og jeg ikke tror helt på grunnen:

Ifølge The Inquirer og X-bit labs kommer trolig de fleste hovedkortene til å trenge BIOS-oppdateringer når AMD lanserer E0-revisjonen av Athlon 64. Grunnen til dette er endringer i de termiske spesifikasjonene.
Endring av termiske spesifikajsoner har så vidt jeg vet aldri ført til krav om oppdatert bios. Enten støtter speningsregulatorene på hovedkortet den nye spenningen og strømstyrken eller så gjør det ikke det. Ny bios kan ikke endre på dette.

 

Man må sikkert oppdatere bios, men neppe av den ovennenvte grunnen. Jeg antar at de nye CPU'ene vil fungere i nye hovedkort, men kanskje ikke få tilgang til optimale innstillinger for minnetilgang, HT-bussen osv. F.eks kommer neppe SSE3 til å fungere uten ny bios. Omentrent som når Athlon XP "Barton" kom. Den eneste konsekvensen da var at man ikke fikk riktig navn på CPU'en under oppstart og at noen bugfikser ikke ble slått på.

 

E0 kommer sikkert til både Socket 754, 939 og 940, men på litt forskjellige tidspunkter. (E0 til Socket 940 har allerede kommet, mens det kommer til de andre soklene i starten av april.)

Lenke til kommentar
Endring av termiske spesifikajsoner har så vidt jeg vet aldri ført til krav om oppdatert bios. Enten støtter speningsregulatorene på hovedkortet den nye spenningen og strømstyrken eller så gjør det ikke det. Ny bios kan ikke endre på dette.

 

Dette stemmer ikke, da PIII Coppermine kom

var det mange hovedkort som måtte ha ny bios

for å kunne støtte den pga. lavere spenning.

Det hjelper ikke om spenningsregulatorene

støtter en lavere spenning, om ikke bios kan

gi beskjed om at det trengs lavere spenning.

( begge deler må altså støtte den lavere spenningen

dette er årsaken til at du ofte må ha en bestemt

revisjon (eller nyere) og en bestemt bios (eller nyere)

for å kunne bruke en bestemt prosessor)

Lenke til kommentar

Dette er jo elendig gjort av AMD. Rett og slett. Dette vil jo skape store forvirringer. Det er ikke alle som liker å flashe en bios bare for å oppgradere, jeg er en av de. Dette burde de tenkt på før.

 

EDIT: Dette viser svakheten til at AMD ikke har bedre kontroll på hovedkort produsentene sine.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Dette er jo elendig gjort av AMD. Rett og slett. Dette vil jo skape store forvirringer. Det er ikke alle som liker å flashe en bios bare for å oppgradere, jeg er en av de. Dette burde de tenkt på før.

 

EDIT: Dette viser svakheten til at AMD ikke har bedre kontroll på hovedkort produsentene sine.

Nå er du da helt på bærtur, det har ofte skjedd at nye cpuer trenger ny bios for å bli gjennkjent, feks som nevnt over p3, og amd mobile cpuer, sempron på gamle hk og flere andre. Ikke sikker amd egentlig var tenkt å oppgradere så mye på revisjon e0 som den ble. Og hk solgt før dette kan da umulig være klargjort for dette. Skulle feks nforce 4 bli holdt tilbake i flere mnd pga dette? De fleste hk kan jo uansett oppradere bios fra windows. Noe enhver person med normale datakunnskaper bør klare.

Lenke til kommentar
Dette er jo elendig gjort av AMD.  Rett og slett. Dette vil jo skape store forvirringer.  Det er ikke alle som  liker å flashe en bios bare for å oppgradere, jeg er en av de. Dette burde de tenkt på før.

 

EDIT: Dette viser svakheten til at AMD ikke har bedre kontroll på hovedkort produsentene sine.

Nå er du da helt på bærtur, det har ofte skjedd at nye cpuer trenger ny bios for å bli gjennkjent, feks som nevnt over p3, og amd mobile cpuer, sempron på gamle hk og flere andre. Ikke sikker amd egentlig var tenkt å oppgradere så mye på revisjon e0 som den ble. Og hk solgt før dette kan da umulig være klargjort for dette. Skulle feks nforce 4 bli holdt tilbake i flere mnd pga dette? De fleste hk kan jo uansett oppradere bios fra windows. Noe enhver person med normale datakunnskaper bør klare.

Ofte? Det har ikke skjedd ofte, heller ganske skjelden heldigvis. Det finnes knapt noen tilfeller at så nye hovedkort ikke by defult ikke kan kjøre den nyeste CPUen. Der P3 coppermind er et veldig spes untak. Du er heller ikke helt med på hva som er normale datakunskaper. Hvis du sier til en person med normale datakunskaper du må bare flashe biosen, så hadde de sett på deg rart og ikke fattet bær. Hva AMD hadde tenkt eller ikke tenkt å gjøre er AMD sitt problem, det er da slik at AMD i motsetning til Intel ikke gir ut lisenser for å porduserer hovedkort, dette pleiere vanligvis å være en fordel med at nye standerder blir forterer integrert.

 

Og dette kunnet vært ungått, uten større problemer, selfølgelig er det forståelig at gamle hovedkort må ha en bios oppdatering for at de nyesete CPUene skal fungere, men Nforce 4 er ikke akkurat gamelt, og AMD skulle ha klart å gi beskjer til hovekort produsentene for en stund siden.

 

Vil heller tro at AMD gjør det slik at CPUen vil fungere fint by defult, men på høyrer spenningsnivåer og at hvis du har lyst å ta i bruk forbedringene som krever bioseflashing så må du gjøre det.

Lenke til kommentar

Macfan : Som sagt du kan sikkert ta i bruk en ny cpu uten å måtte oppdatere bios (dette er dog ikke bekreftet men det ser sånn ut) men til å begynne med så vil den ikke gjenkjennes ordentlig og man må manuelt sette hastigheten til den i bios. For å få full støtte for de nye cpu'ene så må man selvsagt opdatere bios.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant dette i en artikkel om Venice på X-bit labs (side 4), ser ut som det største problemet er at Cool’n’Quiet ikke fungerer:

Before we pass over to the actual testing of the new processor on Venice core, we decided to check the compatibility of this processor with different Socket 939 mainboards. The thing is that there have been quite a few rumors about the compatibility issues Venice based Athlon 64 processors might have. Luckily, and our test session proved it, these rumors were too exaggerated. We checked a few mainboards on NVIDIA nForce3 chipset: MSI Neo2 Platinum and EPoX 9NDA3J, and a few boards on NVIDIA nForce4 chipset: ASUS A8N-SLI, EPoX 9NPA+ Ultra, DFI NF4 Ultra-D and MSI Neo4 Platinum SLI. There wasn’t a single case when the new Venice based processor wouldn’t work any of these mainboards at all. However, we still revealed a few issues (even though we reflashed the latest BIOS versions to all the boards in advance). On most mainboards Cool’n’Quiet technology of the new Athlon 64 3800+ didn’t work. In fact, the only mainboard where this power saving technology showed some signs of life was MSI Neo4 Platinum SLI. With the help of this board we found out that during low power consumption Athlon 64 3800+ on Venice core drops its clock frequency to 1.0GHz and Vcore to 1.1V, i.e. behaves just like any of its predecessors.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...