Gå til innhold

TEST: Fujitsu Siemens Lifebook P7010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Støy=uinteressant maskin.

Der er jeg veldig enig. Det er ikke bestandig støy gjør så mye, men på en ultraportabel er det et stort problem.

 

Dette er en maskin som skal brukes i møter og forelesninger. I slike tilfeller er for mye støy helt uakseptabelt.

 

Garantien er også, som testen nevnte, alt for dårlig. Jeg vet at man har rettigheter til mye mer enn 1 år, men noen ganger blir det litt mye fram og tilbake med leverandøren da.

Lenke til kommentar
Det står at maskinen er godt brukt, da kan de jo også hende at batteriet har dårligere kapasitet en da det var nytt.

Vi har sammenlignet med andre tester av denne maskinen, og også sjekket batteriets oppgitte kapasitet mot kapasiteten på testmaskinens batteri. Bruksslittasje er ikke grunnen til P7010s "lave" resultater, de er dessverre svært så korrekte.

 

Mvh Kjell Aksel

Lenke til kommentar

Jeg hadde med en slik maskin hjem forrige helg , for test samt jeg skulle sette den opp til en kunde jeg skulle levere den til! (måtte også se om det var min neste maskin :p ) Kan nok ikke si at det var noe særlig plagsom viftestøy på den! Noe luft må jo ut , men ikke noe sjenerende!

Det jeg syns var ett større problem , er faktisk størrelsen på tastaturet! Det kan bli i minste laget hvis man skal bruke den over lengre perioder!

 

Så derfor sitter jeg nå heller med en S7010 , ikke så mye tyngre , men mye mer brukevennlig :yes:

Lenke til kommentar
Jeg hadde med en slik maskin hjem forrige helg , for test samt jeg skulle sette den opp til en kunde jeg skulle levere den til! (måtte også se om det var min neste maskin :p ) Kan nok ikke si at det var noe særlig plagsom viftestøy på den! Noe luft må jo ut , men ikke noe sjenerende!

Det jeg syns var ett større problem , er faktisk størrelsen på tastaturet! Det kan bli i minste laget hvis man skal bruke den over lengre perioder!

 

Så derfor sitter jeg nå heller med en S7010 , ikke så mye tyngre , men mye mer brukevennlig :yes:

Stusset forferdelig angående støyen vi/jeg også, men vår testmaskin støyet vesentlig mer enn gode ultraportable, også mer enn maskiner som 1557 og CL56 (ved mindre krevende oppgaver), men ikke like ille som de verste "slepbare". Men i denne sammenhengen (ultraportable) var støyen på vår maskin uakseptabel. Vår stilling til støy på ultraportable er at disse burde klare å holde seg stille under vanlig bruk.

 

Mvh ponke

Lenke til kommentar
Vi får håpe at en oppgradert og forbedret versjon av P7010 er på vei.

 

Den er helt klart på vei, og har 1,2 GHz prosessor og 2 MB L2-cache. :thumbup:

 

Spesifikasjoner på ny P7010:

http://vilpublic.fujitsu-siemens.com/vil/p...ebook_p7010.pdf

 

 

Det er en utrolig fin maskin. Jeg ser at mshop.no har priset den til både kr 16493 og kr 17728. Den laveste prisen er vel mest sannsynlig den riktige, ettersom det jo er snakk om den gamle versjonen av P7010, i likhet med den du testet.

 

 

Når det gjelder batteritiden så har jeg ikke helt troen på at Fujitsu-Siemens farer med ren løgn. Noe må være galt, enten med selve batteriet du brukte, med oppsettet du brukte, med den benyttede metoden for å tappe batteriet, eller noe annet.

 

Fujitsu-Siemens er for seriøse til at de prøver å lure kundene så til de grader som testen din indikerer. Det er vel sikkert du også enig i?

Lenke til kommentar

Vi håper egentlig at de kommer med en ny modell med bedre funksjonalitet som f.eks. innebygget bluetooth. At den har en litt raskere prosessor hjelper ikke så mye på at den mangler et par essensielle funksjoner for en ultraportabel.

 

Når det gjelder batterilevetiden så er dessverre de fleste produsenter litt vel generøse med sine tall.

 

Andre som har testet P7010 viser omtrent identiske resultater som det vi har oppnådd.

http://reviews.cnet.com/Fujitsu_LifeBook_P...html?tag=glance

 

PCworld har også denne modellen testet med tilsvarende resultater

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...444D36D58#tekst

Lenke til kommentar

Den nye maskinen har jo ikke bare 0,1 MHz raskere prosessor. Den har som nevnt også 2 MB L2-cache, noe som burde utgjøre en viss forskjell. For den maskinen dere testet hadde vel bare 1 MB L2-cache.

 

Når det gjelder batterikapasiteten er det riktig at de fleste produsenter er litt vel generøse med sine tall. Men det er forskjell på å være litt vel generøs, og det å lyve på seg 2,5-3 timer ekstra batterikapasitet. Jeg ser jo at det er flere andre tester som kan tyde på at det hadde vært mer riktig å oppgi 5 timer i markedsføringen enn 7,5 timer. Dette er såpass grovt at det hadde vært interessant å få en forklaring fra Fujitsu-Siemens.

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar
Den nye maskinen har jo ikke bare 0,1 MHz raskere prosessor. Den har som nevnt også 2 MB L2-cache, noe som burde utgjøre en viss forskjell. For den maskinen dere testet hadde vel bare 1 MB L2-cache.

 

Når det gjelder batterikapasiteten er det riktig at de fleste produsenter er litt vel generøse med sine tall. Men det er forskjell på å være litt vel generøs, og det å lyve på seg 2,5-3 timer ekstra batterikapasitet. Jeg ser jo at det er flere andre tester som kan tyde på at det hadde vært mer riktig å oppgi 5 timer i markedsføringen enn 7,5 timer. Dette er såpass grovt at det hadde vært interessant å få en forklaring fra Fujitsu-Siemens.

Vi nevnte ikke så mye negativt om prosessoren som sitter i den opprinnelige P7010 maskinen. Det som gjør at maskinen ikke er like imponerende er at den hverken har bluetooth eller ir, samt støynivået er merkbart høyere enn alle de andre ultraportable vi har testet og garantien er på bare ett år.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har reparert et par slike maskiner.

Og kan si at det har vært en fornøyelse.

Innsiden er like "lekker" som utsiden. Utrolig hvordan de har klart å presse så mye i en så liten maskin. Den har jo stort sett alt man trenger, mer enn de fleste vanlige bærbare har.

Det snedigste er at HK er delt opp i flere småkort. De vil ikke si at HK er tatt bort, men lydkort, IDE kontroller, WLAN/LAN og USB/Minnekort er eget. Mens HK og CPU er på et kort ilag med RAM. CPU er forsåvidt "sveiset" fast på HK ;)

 

Sikkert unyttig info, men ville bare dele :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...