Gå til innhold

Athlon 64 med dobbelkjerne testet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ovenforstående P4 EE-system uten HT landet på 75,1 sekunder - noe som burde gi en liten indikasjon arkitekturmessig fordel for AMD64-plattformen.

Ja og nei. Jeg skjønner poenget, men nå finnes jo engang HT og kan vel derfor like gjerne sies å være en del av arkitekturen. Det blir omtrent som å sammenligne med en Athlon uten å bruke den integrerte minnekontrolleren (hvis det hadde vært mulig). Men som grunnleggende arkitektur uten tilleggsstash er jeg enig. På den annen side er det resultatene som teller og i denne begrensede testen er det veldig mye Intel (med HT) som hevder seg.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke særlig sannsynlig at vi entusiastene, noen gang kommer til å investere i et dual Xenon system. Disse prosessorene koster 6000 pr stk pluss ca 3000 for et hovedkort. Totalt ca 15 000. :no:

 

De av oss som har et 939 hovedkort i fra før, trenger kun å kjøpe en ny CPU, og vi er i gang :w00t:

 

Nå vet vi ingenting om pris enda, men jeg vil anta at en A64 dobbeltkjerne vil koste mindre enn 2 x 6000.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke særlig sannsynlig at vi entusiastene, noen gang kommer til å investere i et dual Xenon system. Disse prosessorene koster 6000 pr stk pluss ca 3000 for et hovedkort. Totalt ca 15 000. :no:

 

De av oss som har et 939 hovedkort i fra før, trenger kun å kjøpe en ny CPU, og vi er i gang :w00t:

 

Nå vet vi ingenting om pris enda, men jeg vil anta at en A64 dobbeltkjerne vil koste mindre enn 2 x 6000.

Nuvel, det var i "gamle" dager dual Xeon var så dyrt, nå får du faktisk Xeon CPU til drøye 1500,- per CPU, og hovedkort til ca. 1500, så ikke mer enn 5000,- for dual Xeon :roll:

Lenke til kommentar
Det er vel ikke særlig sannsynlig at vi entusiastene, noen gang kommer til å investere i et dual Xenon system. Disse prosessorene koster 6000 pr stk pluss ca 3000 for et hovedkort. Totalt ca 15 000. :no:

 

De av oss som har et 939 hovedkort i fra før, trenger kun å kjøpe en ny CPU, og vi er i gang :w00t:

 

Nå vet vi ingenting om pris enda, men jeg vil anta at en A64 dobbeltkjerne vil koste mindre enn 2 x 6000.

Nuvel, det var i "gamle" dager dual Xeon var så dyrt, nå får du faktisk Xeon CPU til drøye 1500,- per CPU, og hovedkort til ca. 1500, så ikke mer enn 5000,- for dual Xeon :roll:

Det var vel snakk om prisene på CPUene i testoppsettet, som er ca 6k per stykk.

 

AtW

Lenke til kommentar
   
  • *  2x Xeon 3,6 GHz med Hyper-Threading: 38,4 sekunder
        * Athlon 64, dobbelkjerne-modus: 41,4 sekunder
        * Pentium 4 EE 3,46 GHz med Hyper-Threading: 63,4 sekunder
        * Athlon 64, enkelkjerne-modus: 77,5 sekunder

 

Hvordan blir ytelsen på 2x Pentium 4 EE 3,46 GHz med Hyper-Threading? :D

 

Personlig tipper jeg at Intel sin dobbelkjerne-CPU vil komme til å ligge et lite hestehode foran.

Lenke til kommentar

Trodde Intel hadde valgt å gå bort fra HyperThreading fremover? Mener de nye P4 6xx cpu'ene ikke hadde HT, eller roter jeg no fælt nå? :dontgetit:

 

Edit: Etter litt surfing rundt på nettet har jeg funnet en del diskusjoner hvor det menes at de nye dualcore-cpu'ene til intel IKKE vil ha HT, men at Xeon og P4EE fortsatt vil ha det. "Dog, derom strides de lærde..." ;)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Forsåvift en delvis interessant test, blir mer spennede når vi får benchmarks på ting som er litt ettere opp mot hva den gjengse mann i gata bruker en pc til.

 

AtW

jepp.. hva har dette å si for spillytelse.. ?? Vil vi se en økning i dagens spill eller vil det ta "lang" før spillprodusentene lager spill/eller patcher som støtter dobbelkjerne.

 

[EDIT] leser at UE3 og Galactic Civilizations er de første til å utnytte flerkjerne..

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2377

Endret av idos
Lenke til kommentar

Synes dette ser veldig imponerende ut. Men bare så jeg ikke misforstår: det gjelder en "enkel" dobbelkjerne-prosessor, altså av den typen som sannsynligvis vil kunne brukes på et 939-hovedkort dette? (Altså, ikke to dobbeltkjerne-prosessorer, f.eks. i Opteron-stil...)

Edit: Skal i såfall bli veldig spennende å se hvordan den duger i 3D-rendring - Lightwave, Maya, 3D Studio, etc.

(Edit 2: Kremt, testet jeg også - 118,1 sekunder. Huff og huff.)

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...