Gå til innhold

Sniktitt på Nokia 6230i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vi har flere ganger klaget over at Series 40 er en levning fra oldtiden. Menysystemet er riktignok både enkelt og brukervennlig, men akkurat det er et tveegget sverd. I en moderne telefon med et utall funksjoner blir en slik løsning rett og slett for knotete, tungvint og uoversiktlig."

 

Selv har jeg brukt 6230 siden den kom ut. Menysystemet er genialt. Intet mindre. Før 6230 kjøpte jeg en 6600 med symbian som visstnok skulle være det store. Makan til trege og omstendelige menyer skal man lete lenge etter. Noe av Nokias brukervennlighet ligger i nettopp Series40-systemet. Det er raskt og enkelt.

 

Poenget er at det er ikke alle som trenger symbian eller andre avanserte (tungvinte) menysystemer. Ikke alle er proffbrukere og de må ha et alternativ de og.

 

Er veldig fornøyd med 6230 som er kanskje en av de raskeste telefonene på markedet mtp menyer og knapperespons og har ikke angret et sekund siden.

 

"MP3-spilleren til 6230i har fått seg en aldri så liten overhaling. Man har nå lagt inn en en egen equalizer, slik at man kan tilpasse lydbildet. "

(Vil bare påpekete at det har forgjengeren også.)

Lenke til kommentar
Selv har jeg brukt 6230 siden den kom ut. Menysystemet er genialt. Intet mindre. Før 6230 kjøpte jeg en 6600 med symbian som visstnok skulle være det store. Makan til trege og omstendelige menyer skal man lete lenge etter. Noe av Nokias brukervennlighet ligger i nettopp Series40-systemet. Det er raskt og enkelt.

Jeg kunne faktisk ikke vært mer uenig. ;)

 

Jeg har lenge lett etter en god formulering for hva jeg syns om Series 40 grensesnittet, og vil med dette takke Amobil for å ha laget en som passer meg perfekt:

I en moderne telefon med et utall funksjoner blir en slik løsning rett og slett for knotete, tungvint og uoversiktlig.

 

Men jeg respekterer ditt synspunkt, Antihero, og jeg har ingen problemer med at du syns det er raskt og enkel. Hvis du liker det, er jo det topp. Jeg, derimot, liker grensesnitt hvor man har mer informasjon på skjermen samtidig, slik at man slipper å måtte bla og trykke seg fram til den. Dessuten setter jeg stor pris på å kunne se så mange menypunkter som mulig for å vite når jeg skal slutte å trykke ned. Skjønner at det høres amøbe ut, men når man blar fort i menyene, skal det lite til å hoppe et trinn for langt, og så måtte gå opp igjen. Sannsynligheten for dette minker hvis du ser de neste tre menypunktene. Det blir i det hele tatt mer oversiktlig.

Lenke til kommentar
Jeg, derimot, liker grensesnitt hvor man har mer informasjon på skjermen samtidig, slik at man slipper å måtte bla og trykke seg fram til den. Dessuten setter jeg stor pris på å kunne se så mange menypunkter som mulig for å vite når jeg skal slutte å trykke ned. Skjønner at det høres amøbe ut, men når man blar fort i menyene, skal det lite til å hoppe et trinn for langt, og så måtte gå opp igjen. Sannsynligheten for dette minker hvis du ser de neste tre menypunktene. Det blir i det hele tatt mer oversiktlig.

På de nye Series40-telefonene er menysystemet slik at du kan få en oversikt over alle undermenyene, slik at du slipper å bare bla opp eller ned for å finne fram. Menyvisning: Rutenett heter det tror jeg. Dette er jeg enig i er bedre enn en "lineær" meny.

Vet ikke om du skjønte det jeg mente nå men?

Lenke til kommentar
Vet ikke om du skjønte det jeg mente nå men?

Joda, det var klartekst det. ;) Rutenett er et langt skritt i riktig retning. Men du kan vel ikke se mer enn to menypunkter av gangen når du blar i menyer under dét igjen. På min CX65 kan jeg se sju av gangen. I menyer hvor det skal vises mer informasjon om et punkt, for eksempel anropslogg, er det kun det valgte elementet som viser ekstrainformasjonen, og så er det plass til to punkter både over og under. Synes det er veldig behagelig å bla i. Selvfølgelig er det flere ting i grensesnittet på CX65 som ikke er perfekt, også da, bare for å ha det på det rene.

Lenke til kommentar

For noen dager siden sto det på den samme norske Nokiasiden at den skulle komme 2 kvartal, men nå står det altså første. Det er ikke så mange dagene igjen....

 

Har tenkt å kjøpe meg en slik hvis den kommer snart. Hvis ikke må jeg kjøpe 6230, for jeg trenger ny mobil med det første.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne sett fysisk større skjerm ( ja, jeg vet den blir kjempe skarp osv osv ), men fysisk større skjerm er alltid et pluss ( hos meg hvertfall )..

 

Ser bra ut, foruten en litt for liten skjerm!

Helt enig!

Hadde ikke trengt å vært mye større, kanskje 0,3-0,4cm mer horisontalt og vertikalt.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

6230 har vel egentlig 9 mb internminne. 6 mb internminne er litt i minste laget... Håper de har fikset den funksjonen med å legge musikk på roten av minnekortet. Slik at man på 6230i kan legge det i undermapper. Dessuten håper jeg de har fikset det med å overføre større filer. På min 6230 kan man ikke føre over filer som er større enn internminnet (det som er på telefonen), dersom man ikke har datamaskin. Så vis man har en fil på 10 mb (lite sansynlig, men...) så kan man ikke sende det fra en telefon til 6230. Det burde fikses.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...