Gå til innhold

AMD oppdaterer fremdriftsplanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at "San Diego" og "Venice" kommer 1. halvår av 2005, men er det noen som vet noe mer enn det? Jeg driver og pønsker på en oppgraderingspakke, men tror jeg skal vente på en CPU med "venice" kjerne... Håper å ha ting på plass i løpet av Mai

 

Edit:

Fant svaret selv gitt... her, om noen vil lese hele siden)

 

* Venice 3000+, Venice 3200+, Venice 3500+ and Venice 3800+ should start shipping on April 4, 2005;

* San Diego 4000+ should start shipping on April 15, 2005.

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Bortsett fra dobbelkjerne forbeholdt det øvre prissegmentet var dette kjedelige greier. Er fristet til å sitere fra ett innlegg på Aces.

Nothing exciting, same old cores, predictable roadmap, no innovation, nothing new.

 

Thank God we have Power6, Cell, Niagara and (Lord forgive me for saying this) and more Itanics to talk about for the next two years.

Lenke til kommentar
Bortsett fra dobbelkjerne forbeholdt det øvre prissegmentet var dette kjedelige greier. Er fristet til å sitere fra ett innlegg på Aces.
Nothing exciting, same old cores, predictable roadmap, no innovation, nothing new.

 

Thank God we have Power6, Cell, Niagara and (Lord forgive me for saying this) and more Itanics to talk about for the next two years.

Hva hadde du forventet da? Veikartet var jo relativt detaljert fra før. Synes ikke akkurat vi skal klage, bare fordi det har skjedd mer i x86-segementet enn på lenge, så betyr ikke det at det plutselig er arena for store omveltninger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva hadde du forventet da? Veikartet var jo relativt detaljert fra før. Synes ikke akkurat vi skal klage, bare fordi det har skjedd mer i x86-segementet enn på lenge, så betyr ikke det at det plutselig er arena for store omveltninger.

Først og fremst dobbelkjerne for de med med "normal" lommebok.

Ellers så byr jo X-bar løsningen til AMD på spennende muligheter hvis de ikke stoppes av minnebåndbredden (og den går det an å gjøre noe med).

Men det er mulig tiden nå er inne for et lite hvileskjær mens man konsentrer seg om, og høster erfaringer fra, servermarkedet.

 

Ellers ser jeg for meg at AMD på grunn av 64-bits og dobbelkjerne etterhvert blir nødt til å øke størrelsen på L2 cache ?.

Lenke til kommentar
Er Athlon MP ennå i produksjon?? (se veikartet)

Hva er "Palermo"?

1. > As marked requires

2. Palermo> socket 754, Sempron 90nm SOI

Ja det står jo på veikartet. Men er MP i produksjon eller er det restopplag?? (Og hvor selges de???) Er det noen som har informasjon om "Palermo"? (64-bit? ytelse?...)

Lenke til kommentar

Ser ut som dobbelkjerne kommer til å koste sitt ja :thumbdown: , hadde håpet på at amd kom til å gjøre dobbelkjerne tilgjengelig til folket til en rimelig pris.

 

Da holder jeg en finger på Intel i steden da regner med de får ut fingern og gir oss dobbelkjerne i år til "rimelig" intel pris i og med at de ønsket å satse på gamere og desktop brukere.

Lenke til kommentar
Ser ut som dobbelkjerne kommer til å koste sitt ja :thumbdown: , hadde håpet på at amd kom til å gjøre dobbelkjerne tilgjengelig til folket til en rimelig pris.

 

Da holder jeg en finger på Intel i steden da regner med de får ut fingern og gir oss dobbelkjerne i år til "rimelig" intel pris i og med at de ønsket å satse på gamere og desktop brukere.

Hvor har du det fra?

 

Har AMD fortalt deg pris?

Lenke til kommentar
Ellers ser jeg for meg at AMD på grunn av 64-bits og dobbelkjerne etterhvert blir nødt til å øke størrelsen på L2 cache ?.

Det tror jeg ikke. K8-kjernen yter ganske bra i 32bit med alt fra 128kB til 1MB L2 cache. ytelseforskjellene er der, men de er ikke spesielt store. Dvs. at K8-kjernen fint kan klare seg med lite L2 cache. 64bit OS og programvare har ca 20% større kode og trenger dermed bare i teorien ca 20% mer plass i L2 cache. Ytelseforskjellen på dette tror jeg blir svært liten.

 

Dobbeltkjerne SKAL få mye L2 cache: 2MB fordelt med 1MB på hver kjerne.

 

Men er MP i produksjon eller er det restopplag?? (Og hvor selges de???) Er det noen som har informasjon om "Palermo"? (64-bit? ytelse?...)

Athlon MP er nok bare gamle restopplag, det er jo tross alt samme kjerne som Athlon XP (Palomino, T-Bread eller Barton). Sempron "Palermo" skal ikke ha 64bit, men det gjør jo ikke noe om man bare skal kjøre vanlige Windows XP (32bit). De kommer i flere utgaver, noen med 128kB L2 cache, andre med 256kB. Klokkefrekvensen skal være 1,6 og 1,8GHz på de ulike modellene, effektforbruket lavere enn Athlon64, og ytelsen normalt ca 5-20% lavere enn Athlon64 på samme frekvens. Den ryktes å overklokke like bra som Athlon64 Winchester (altså til ca 2,6-2,7GHz med litt økt spenning og god luftkjøler)

Lenke til kommentar
Raptor' date='15/03/2005 : 23:02'] Hvor har du det fra?

 

Har AMD fortalt deg pris?

AMD har plassert de første dobbeltkjerne for desktop PC'er i samme prisklasse eller kanskje en aning høyere enn Athlon64 FX-serien. Dvs. at Prisen neppe kommer til å bli lavere enn 7-8.000 kr i starten. Det er selvfølgelig en gjettning men dog ganske realistisk spør du meg og mange andre. Denne serien er forresten den eneste dobbeltkjerne CPU'ene som kommer til Socket 393. Billigere serier med dobbeltkjerne skal komme på Socket M2, men den socketen skal ikke lanseres før en gang i første halvår 2006.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...