Gå til innhold

Iiyama lanserer serie for grafikere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper oppløsningen blir knallbra. Når jeg leser dette får jeg litt lyst til å bytte ut min elskede iiyama vision master 454.

 

Men så var det pengene da....

Oooo, det er en utrolig bra skjerm. Har bestandig likt iiyama-skjermene.

Den nye serien blir sikkert noe dyrere, men ikke blant de dyreste skjermene på markedet.

 

Vision Master 454 var f.eks en utrolig billig skjerm, synes jeg, sett i forhold til "ytelse".

Lenke til kommentar
:w00t: Dette ser jeg virkelig frem til! Håper de holder tradisjonen på prisnivået vedlike også med de nye skjermene. Øverst på ønskelista står to 21" slik at jeg får bort de to svære drågene av noen CRT skjermer fra pulten min...

Skjønner hva du mener, og er enig. Pulten min er nå etterhvert temmelig U-formet, og jeg er like overrasket hver dag jeg står opp og ser at skjermen ikke ligger på gulvet mellom biter av skrivebordet.

Lenke til kommentar
Vet at NEC lanserer en skjerm med LEDs som baklys i sommer en gang. Dette betyr at hver eneste piksle styres av sin egen lysskilde som kan styres individuelt. Sort vil derfor bli 100% sort på denne.

offtopic:

oivind har du en link til eventuele rykter eller tilogmed fakta til den nec skjermen?

Endret av zadu
Lenke til kommentar
Glimrende at de kjemper på CRT'enes siste skanse, fargedybde.

 

Samsung har også nylig sagt at de har 7-ende generasjons LCD med fargedybde som er bedre enn CRT. Link:

http://www.digi.no/php/art.php?id=210259

Sortnivået er fortsatt på 0,5 cd/m2, noe som ikke er bedre enn på dages skjermer. Kontrasten kan du tørke deg et visst sted med så lenge sortnivået er så "dårlig".

 

Jeg liker lovnaden om et raskt VA-panel og den gode fargemetningen, men dette panelet er sansynligvis så dyrt at det kun vil være av interresse i store dimmensjoner, og dermed er det bare TV-produkter som kommer på markedet.

 

Jeg var faktisk ikke klar over at noen var ferdige med gen7 fabrikker enda, og jeg må si at de var raske fra gen6, som var klar i høst

 

edit; oppløsningen er håpløs da. Pikslene kommer til å være synlige på andre siden av en fotballbane på denne 82-tommern...

 

editedit; så du påpekte dette i et innlegg på digi ja :)

Lenke til kommentar
Efikkan:

 

En LCD tilbyr langt skarpere bilder enn en CRT noen gang vil kunne tilby. Dessuten må en god CRT kalibreres hver eneste uke, mens en LCD må kalibreres maksimun en gang i måneden.

Tja... Jeg har ikke kalibrert denne CRT-skjermen overhodet i løpet av tre år, og den har stadig bedre farger enn de fleste andre skjermer jeg har sett.

 

Og CRT-skjermene på jobb blir kalibrert så sjelden som cirka hver 20. dag. Og da gjør vi det bare fordi det er så lenge siden sist, ikke fordi det faktisk er særlig nødvendig.

 

Du er sannelig bra pro-LCD, du, oivind_dahle.

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar

Nja, det er vel en ganske anerkjent tommelfingerregel at CRT-skjermer bør kalibreres omtrent hver uke for å beholde optimalt bilde. LCD-er bør som regel kalibreres hver fjerde uke. Hvorvidt jobben din velger å følge denne eller ikke er en helt annen sak. Det er ikke noe problem for hjemmebrukere og typiske kontormaskiner å ikke kalibrere skjermene sine - hverken LCD eller CRT, men til grafisk arbeid er det kritisk viktig å ha en riktig kalibrert skjerm.

Lenke til kommentar

the_ruthless

 

Jeg anbefaler stort sett LCD da disse er bedre for de aller fleste brukere. Det tasser rundt 500 k mennesker i Norge med hodepine pga CRT skjermen sin :(

 

Men jeg innrømmer de områder der CRT er bedre enn LCD. Les LCD fuiden her på hw så vil du se det selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...