Gå til innhold

Mener Intel bryter monopollover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm,tro om noen får "vann på mølla" si her :grin:

 

Må bare føye til at dette er dagligdags i Norge, så det bør ikke være en bombe.

Dette opplevde jeg flere ganger ved innhenting av pristilbud i byggebransjen, der et av spørsmålene i forbindelse med rabatter var "blir vi i så tillfelle enelevrandør" :hmm: Slike avtaler som jeg nevner her florerer i alle land også Japan,men som sagt det blir ikke store nok selskaper til å skape overskrifter av

 

Men Intel er et stort mektig selskap,derfor er det mer inntresangt å saumfare dette en "små" og ubetydelige selskaper . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har egentlig aldri likt Intel...De er så høye på pæra synes jeg :p

Det er egentlig ikke noe galt med produktene til Intel. Det de leverer er som oftest bunnsolid og bra. Men det er ikke bra at sånne beskyldninger kommer fram. Det skal også sies at det er mange der ute som er ute etter å sverte Intel, og setter ut rykter. Men de sier også at alle rykter har et snev av sannhet i seg. På den andre siden kan man også si at tomme tønner romler mest. Tror nok vi trenger mer fakta på bordet.

Lenke til kommentar

De aller fleste firma vil gå ganske langt i å forsøke å få større markedsandeler. Det som gjør at det blir store reaksjoner her er at de er gigantisk og at det ble funnet ut. Slike ting som dette skjer nok mye oftere enn vi er klar over og det er nok ikke slik at f.eks AMD er pur og snill mens Intel er ond.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at Intel har (tilnærmet) et monopol, og da blir slike avtaler særdeles forbruker-fiendtlige. Så lenge en aktør er veldig liten i forhold til andre aktører innen samme bransje vil slike avtaler ikke påvirke kunder i negativ retning.

 

Så lenge folk ikke bryr seg om dette og lar monopolisten ture frem kommer vi forbrukere alltid til å betale høyere pris for et dårligere produkt enn om konkurransen hadde vært reell... (Til Intel-basher-bashers: Hovedgrunnen til at vi klager på Intel er at de misbruker sin markeds-stilling, og ikke at vi misliker produktene deres. Som en oppegående forbruker burde du se at du på sikt taper på at Intel får/har monopol)

 

Det er faktisk en grunn til at firma som Intel og M$ blir saksøkt hver dag, og det er at de er monopolister som misbruker sin posisjon. Det at de blir saksøkt hver dag er fullstendig irrelevant i forhold til denne saken. Morsomt hvor usaklige folk kan være.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Problemet er jo at Intel har (tilnærmet) et monopol, og da blir slike avtaler særdeles fiendtlige. Så lenge en aktør er veldig liten i forhold til andre aktører innen samme bransje vil slike avtaler ikke påvirke kunder i negativ retning.

 

Helt uenig, da en lov skal være lik for alle.

Hovedforskjellen mellom Intel og AMD er at Intel tar seg godt betalt og heller gir rabatter, noe som oppfattes som ulovlig. Menst AMD over lang tid dumpet prisene så lavt at de gikk med røde tall, dette reageres det ikke på,men i mine øyne er dette prisdumping som er minst like ille :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Problemet er jo at Intel har (tilnærmet) et monopol, og da blir slike avtaler særdeles fiendtlige. Så lenge en aktør er veldig liten i forhold til andre aktører innen samme bransje vil slike avtaler ikke påvirke kunder i negativ retning.

 

Helt uenig, da en lov skal være lik for alle.

Hovedforskjellen mellom Intel og AMD er at Intel tar seg godt betalt og heler gir rabatter, noe som oppfattes som ulovlig. Menst AMD over lang tid dumpet prisene så lavt at de gikk med røde tall, dette reageres det ikke på,men i mine øyne er dette prisdumping som er minst like ille :hmm:

Helt uenig: Så du syns det er helt greit at en monopolist har ekskluderende avtaler med alle leverandører, mens om noen klarer å produsere ting rimeligere enn monopolisten så skal de ikke få lov til å selge produktet rimeligere? Hovedgrunnen til at AMD har hatt litt røde tall er at de har hatt lavt volum (til tross for et bedre og rimeligere produkt), nettopp pga Intel sine ekskluderende avtaler.

 

Du burde se at når monopolister inngår eksluderende avtaler så får det mye større rammevirkninger enn for ikke-monopolister. Det er nettopp pga dette at alle oppegående land har lover og regler som skal begrense monopol. De eneste som tjener på monopol er monopolistene selv. Skjønner faktisk ikke at det er så vanskelig å forstå.

 

Vil presisere at jeg gir blanke i om monopolisten er M$, Intel, Tine eller noen annen. Jeg er imot monopol, og mener monopolister bør straffes knallhardt med en gang de forsøker å låse andre aktører ute av markedet med slike ufine midler. (Nå sier jeg ikke nødvendigvis at Intel faktisk er skyldige, selv om de fleste ting tyder på at de er det... Avtalen med Dell ser iallefall veldig mistenkelig ut...)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Problemet er jo at Intel har (tilnærmet) et monopol, og da blir slike avtaler særdeles fiendtlige. Så lenge en aktør er veldig liten i forhold til andre aktører innen samme bransje vil slike avtaler ikke påvirke kunder i negativ retning.

 

Helt uenig, da en lov skal være lik for alle.

Hovedforskjellen mellom Intel og AMD er at Intel tar seg godt betalt og heler gir rabatter, noe som oppfattes som ulovlig. Menst AMD over lang tid dumpet prisene så lavt at de gikk med røde tall, dette reageres det ikke på,men i mine øyne er dette prisdumping som er minst like ille :hmm:

Helt uenig: Så du syns det er helt greit at en monopolist har ekskluderende avtaler med alle leverandører, mens om noen klarer å produsere ting rimeligere enn monopolisten så skal de ikke få lov til å selge produktet rimeligere? Hovedgrunnen til at AMD har hatt litt røde tall er at de har hatt lavt volum (til tross for et bedre og rimeligere produkt), nettopp pga Intel sine ekskluderende avtaler.

 

Du burde se at når monopolister inngår eksluderende avtaler så får det mye større rammevirkninger enn for ikke-monopolister. Det er nettopp pga dette at alle oppegående land har lover og regler som skal begrense monopol. De eneste som tjener på monopol er monopolistene selv. Skjønner faktisk ikke at det er så vanskelig å forstå.

 

Vil presisere at jeg gir blanke i om monopolisten er M$, Intel, Tine eller noen annen. Jeg er imot monopol, og mener monopolister bør straffes knallhardt med en gang de forsøker å låse andre aktører ute av markedet med slike ufine midler. (Nå sier jeg ikke nødvendigvis at Intel faktisk er skyldige, selv om de fleste ting tyder på at de er det... Avtalen med Dell ser iallefall veldig mistenkelig ut...)

Det har jeg ikke nevnt et ord om. Det jeg reagerte på var din uttalelse omat det var "greit" så lenge små firmaer gjorde dette men ikke at store gjør det.

Er det en lov som forbyr dette så gjelder den ALLE.

Lenke til kommentar
Om Intel har gjort noe ulovlig, så må de straffes. dessverre er samfunnet i dag slik at de som har nok penger, kan som oftest vri seg unna. (Jeg peker ikke på Intel)

Tror ikke Intel har "vridd seg unna" det er vel få som har måttet punge ut med slike gigantsummer som de. :hmm:

Lenke til kommentar
Det har jeg ikke nevnt et ord om. Det jeg reagerte på var din uttalelse omat det var "greit" så lenge små firmaer gjorde dette men ikke at store gjør det.

Er det en lov som forbyr dette så gjelder den ALLE.

Monopolister er i en særstilling og må passe på hva de gjør. Det er derfor det fins regler som skal begrense en monopolists handlefrihet til å gjøre hva han vil, og derfor monopolister og ikke-monopolister kan opptre forskjellig. Jeg er i utgangspunktet i mot ekskluderende avtaler, men må innrømme at jeg ikke bryr meg spesielt mye om små firma gjør det da jeg vet at det til syvende og sist ikke påvirker lommeboka mi negativt. (Jepp, jeg er egoist). Når monopolister gjør det samme reagerer jeg, av den enkle grunn at det påvirker lommeboka mi negativt! (Med mindre jeg er eieren av monopolisten, da hadde jeg selvsagt forsøkt å holde dette skjult... ;) )

 

Som monopolist (greit, Intel er vel ikke helt definert som monopolist, men det er iallefall ikke langt unna...) må Intel passe på å ha rent mel i posen, til enhver tid. Jeg har sett flere indisier den senere tid på at de ikke har klart dette. Derfor er jeg skeptisk til Intel og Dell, og derfor gir jeg blaffen i om AMD og Sun har en liten lekeavtale.

Lenke til kommentar

Bra at noen endelig tar dette alvorlig, og jeg håper dette også får amerikanerne og EU til å åpne øynene. Dette har foregått også her i Norge i minst 10 år, og jeg har sett tilsvarende ulovlige avtaler som nå har blitt avdekket i Japan. Forhåpentligvis er den nye norske konkurranseloven like streng som den de har i Japan slik at dette også får tilsvarende konsekvenser her til lands.

 

Bare synd at denne avgjørelsen kommer først nå, for hadde den kommet et par år tidligere så hadde det kanskje også hjulpet Transmeta.

 

Fra 2001:

 

Transmeta CEO: Intel Pressures PC Makers

PC makers feel political heat from chip giant Intel to steer clear of rival processors, even as rivals offer better solutions, according to Transmeta CEO Mark Allen.

 

Asian adoption of Transmeta's power-saving Crusoe processor eventually will migrate to the United States despite that pressure, Allen said.

 

"I'm sure there is some pressure applied to them, no question," Allen said, responding to a question during the presentation at Merrill Lynch's hardware technology conference.

 

"[Advanced Micro Devices] has been trying to crack Dell for quite some time," he said. "[Dell gets] very preferential treatment, very preferential pricing [from Intel]," Allen said.

Fra i år:

 

Transmeta May Exit The Chip Business

After struggling for years for momentum and profits as a provider of processors for mobile computing platforms, Transmeta Corp. later this month may decide to pull the plug on its chip business and concentrate strictly on the licensing of intellectual property.

Noen andre som ser sammenhengen her? :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Om Intel har gjort noe ulovlig, så må de straffes. dessverre er samfunnet i dag slik at de som har nok penger, kan som oftest vri seg unna. (Jeg peker ikke på Intel)

Tror ikke Intel har "vridd seg unna" det er vel få som har måttet punge ut med slike gigantsummer som de. :hmm:

Jeg kjenner ikke til tidligere tilfeller der Intel har vridd seg unna, men jeg vet om mange andre store selskaper som har gjort det. (privatpersoner også) Men om Intel har gjort noe ulovlig, må de straffes på samme måte som "alle andre".

Lenke til kommentar
Problemet er jo at Intel har (tilnærmet) et monopol, og da blir slike avtaler særdeles forbruker-fiendtlige. Så lenge en aktør er veldig liten i forhold til andre aktører innen samme bransje vil slike avtaler ikke påvirke kunder i negativ retning.

 

Så lenge folk ikke bryr seg om dette og lar monopolisten ture frem kommer vi forbrukere alltid til å betale høyere pris for et dårligere produkt enn om konkurransen hadde vært reell... (Til Intel-basher-bashers: Hovedgrunnen til at vi klager på Intel er at de misbruker sin markeds-stilling, og ikke at vi misliker produktene deres. Som en oppegående forbruker burde du se at du på sikt taper på at Intel får/har monopol)

 

Det er faktisk en grunn til at firma som Intel og M$ blir saksøkt hver dag, og det er at de er monopolister som misbruker sin posisjon. Det at de blir saksøkt hver dag er fullstendig irrelevant i forhold til denne saken. Morsomt hvor usaklige folk kan være.

Helt enig, bra skrevet! :thumbup:

Lenke til kommentar
om monopolist (greit, Intel er vel ikke helt definert som monopolist, men det er iallefall ikke langt unna...) må Intel passe på å ha rent mel i posen, til enhver tid. Jeg har sett flere indisier den senere tid på at de ikke har klart dette. Derfor er jeg skeptisk til Intel og Dell, og derfor gir jeg blaffen i om AMD og Sun har en liten lekeavtale.

 

Joda dette er jo egentlig ganske representativt for manges holdning her på forumet dessverre. Altså det er greit at en tar et fima bare en lar de andre være :cry:

Hvilken holdning er dette :no::no:

Er det en lov som forbyr dette så gjelder den for alle, det samme gjelder dumping av priser,der det flere ganger har vært skreket opp fordi Intel har senket prisene og selv om de etter å ha senket prisene fortsatt hadde overskudd så var dette prisdumping og ulovlig i følge enkelte her.

Men når AMD setter prisene så lavt at de går med RØDE tall år etter år, så var det synd på dem :cry: Dette er feil for det kalles i lovverket for prisdumping all den tid prisen er så lav at den ikke inntjener produktet.

Jeg lurer VELDIG på hva som hadde skjedd om Intel hadde solgt sine produkter med tap i et år eller to :hmm:

Tror det hadde blitt et ramaskrik av en annen verden, spesielt her på forumet :whistle:

 

 

Så jeg konkluderer da med at du mener at personer som gikk ut og skapte et firma og lyktes,menst andre satt og snakket om hva de skulle skape skal straffes fordi de var forut for sin tid. Og folk som da skaper lignende firmaer basert på teknologi som de førstnevnte utviklet skal premieres og ha lov til å bryte loven :cry:

Ja ja det er vel slik man får nye pionerer av :innocent:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...