Gå til innhold

Omtale av Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PS2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, synes sammenlikningen ikke skapte noe useriøsitet. Synes de som regel skriver gode omtaler her på gamer.no. Men hvis jeg først skal utsette noe på det, må det være at hverken Steven Seagal eller Chuck Norris står meget høyt som actionhelter. Det er vel en grunn til at disse skuespillerne som oftest dukker opp i de sene nattetimer i en eller annen sliten film/serie. Kunne vel heller dratt det over på Ethan Hunt (Mission Impossible) eller John McLane (Die Hard). Men anmelder har vel kanskje sine favoritter ;)

 

Over til mitt første inntrykk av spillet. Det overrasket meg positivt og det er meget intenst. Skuffer hverken på det tekniske eller lydmessig (dog jeg har visse problemer med han som spiller Snake). En annen ting jeg synes er negativt er at Snake tåler forferdelig mye, noe som svekker realismen. Men kamuflasje-opplegget, snikinga og ikke minst filmsekvensene er meget stilig.

 

Gleder meg til å spille videre, men jeg må hvile øynene mine litt først. :cool:

Lenke til kommentar

Kjøpte spillet igår. Har alltid vert en fan av serien. Men er litt skuffa over at de ikke har klart å gjort noe med kamera kjøringen sin. En av de tingen som er nytt ved dette spillet er vel at mye foregår på store områder, og til tider føler jeg at jeg har null sikt. Så må jeg si at farge kontrastene er litt blasse. Litt vanskelig å få øye på ting. men dette er bare første inntrykket. Så gleder meg til å komme hjem fra jobb og game videre! :w00t:

Lenke til kommentar

Fikk spillet igår, er av de største fansene som finnes av denne serien, har gått å venta på dette i evigheter nå.

Uansett, jeg har ikke fått prøvd det enda grunnet mye trening osv.

Sitter nå på skolen har 3 timer igjen til jeg kan sette megtil med spillet, været er perfekt, det regner og er kaldt.

Kommer med updates senere i helga. :love:

Lenke til kommentar
MGS 3 er et bra spill. Men det er pokkers irriterende at de ikke har klart å gjøre noe med kameraet. Dessuten minkes realismen betraktelig når Snake tåler mer enn en tysk pansertanks.

hehe... :)

 

Uansett om realismen svikter litt er det en utrolig stemning i MGS spillene. Jeg kan ikke komme på et spill med mer innlevelse enn MGS (Zelda på N64 er unntaket). Jeg har runna både MGS på psone og sons of liberty på ps2, men Snake eater blir nok ikke spilt da jeg har solgt min ps2.

Lenke til kommentar

Det som fikk meg mest til å reagere, var at du klager over kameraet...

DET ER GENIALT!

 

For at Mgs ikke skal bli som " EN GOD DEL" andre fps spill, så satser man på en ny front... det er jo kult ikke sant..ellers hadde det blitt utrolig enkelt...

Jeg synes det er morsommere med sånn den er, og jeg synes det er teit når jeg hører folk klage over at du ikke kan gå med våpenet foran deg å sikte som på CS feks.

 

Det er ihvertfall min mening...

Og ellers.. så DIGGA jeg omtalen din.. Bra gjennomført.. terningkast 6!

Og det med De "supre" heltene Chuck Norris og Sjølvaste Seagal.. så var det nok litt mer ment som ironi :D

 

:yes:

 

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Det som fikk meg mest til å reagere, var at du klager over kameraet...

DET ER GENIALT!

 

For at Mgs ikke skal bli som " EN GOD DEL" andre fps spill, så satser man på en ny front... det er jo kult ikke sant..ellers hadde det blitt utrolig enkelt...

Jeg synes det er morsommere med sånn den er, og jeg synes det er teit når jeg hører folk klage over at du ikke kan gå med våpenet foran deg å sikte som på CS feks.

Kameraet er da aldeles ikke genialt. Det er faktisk et av spillets store svakheter. Og du er rart at du unnskylder det med at det ellers hadde blitt utrolig enkelt. Hva med å få Snake til å tåle litt mindre kanskje? Dessuten er alle fps spill sett fra førstepersonsvinkel, noe som ligger i navnet. Og MGS kunne enten ha lagt kameraet i 3-personsvinkel og/eller i FPS. Kun for å gjøre spillet litt bedre...

Lenke til kommentar
MGS kunne enten ha lagt kameraet i 3-personsvinkel og/eller i FPS. Kun for å gjøre spillet litt bedre...

For det første: Kameraet er i tredjeperson.

 

For det andre: Nei, nei og atter nei! Hvor hadde det da blitt av MGS-følelsen? Dessuten er hele spillet lagt opp til at det skal spilles nettopp fra "filmvinkelen" med tanke på kontroll og presentasjon. Førsteperson er der kun for å finstille siktet og oppdage ting som ellers hensiktsmessig ikke kan sees. Jeg har bare spilt forgjengerne, men de fikk akkurat den samme kritikken, uten at jeg opplevde dette som noe problem i det hele tatt. Du må bare bli vant med det. Dette er et spesielt spill. ;)

Lenke til kommentar
MGS kunne enten ha lagt kameraet i 3-personsvinkel og/eller i FPS. Kun for å gjøre spillet litt bedre...

For det første: Kameraet er i tredjeperson.

 

For det andre: Nei, nei og atter nei! Hvor hadde det da blitt av MGS-følelsen? Dessuten er hele spillet lagt opp til at det skal spilles nettopp fra "filmvinkelen" med tanke på kontroll og presentasjon. Førsteperson er der kun for å finstille siktet og oppdage ting som ellers hensiktsmessig ikke kan sees. Jeg har bare spilt forgjengerne, men de fikk akkurat den samme kritikken, uten at jeg opplevde dette som noe problem i det hele tatt. Du må bare bli vant med det. Dette er et spesielt spill. ;)

Beklager, jeg mente en 3-person vinkel rett bak ryggen til Snake. De kunne også hatt en fps-vinkel også i gående tilstand, men dette ville nok forarget mange fans da MGS ikke er et klassisk fps spill.

 

Det er ikke kamera-vinklene som gjør spillet spesielt, det er et element som gjør det irriterende. Den store bruken av samtaler, filmsekvenser og radiokommunikasjon er det som gjør MGS spesielt. Det er aldeles ingen "film-vinkel" heller så det argumentet fungerer ikke. Forresten er bruken av kameravinkler faktisk den tingen som anses som mest negativt med MGS i de anmeldelsene jeg har lest, så dette er ikke tankene fra en "gal mann". ;)

 

Kameravinkler er et viktig virkemiddel i spill for å skape den rette stemningen. I grøssere er det ustrakt bruk av still-vinkler for å gi spilleren lite informasjon om hva som kommer til å skje og derfor også sette han/hun på pinebenken. MGS er derimot et taktisk actionspill med store mengder stealth. Likevel har du ofte null oversikt over hva som skjer noe som er et stort irritasjonsmoment.

 

Hvorfor utviklerne har gjort dette her aner jeg ikke, men jeg håper dette er noe som forberedes til en eventuell 4'er. For ellers fungerer jo oppskriften meget bra.

Lenke til kommentar
Det er ikke kamera-vinklene som gjør spillet spesielt, det er et element som gjør det irriterende.

Din mening. Jeg mener bestemt at en "bak-ryggen"-vinkel i MGS hadde betydd katastrofe. Kan se det for meg. *grøss*

 

Det er aldeles ingen "film-vinkel" heller så det argumentet fungerer ikke.

Jo, i aller høyeste grad! Ser du ikke hvordan kameraet sveiper omkring for å finne de mest interessante vinklene? Ser du ikke parallellene til kameraføringen i film? Helt filmaktig er den vel ikke, men det hadde også blitt fullstendig uspillbart. Slik det er, synes jeg det fungerer perfekt. Og nei, jeg er absolutt ikke noen fan-boy.

 

Forresten er bruken av kameravinkler faktisk den tingen som anses som mest negativt med MGS i de anmeldelsene jeg har lest, så dette er ikke tankene fra en "gal mann".  ;)

Vet det, og jeg forstår deg godt. Jeg tror bare at det er en tilvenningssak. Det var det for meg.

 

MGS er derimot et taktisk actionspill med store mengder stealth. Likevel har du ofte null oversikt over hva som skjer noe som er et stort irritasjonsmoment.

Kanskje ikke med en gang, men startvansker er jo bare et midlertidig problem. Innen du går lei spillet har du sannsynligvis glemt hele greia. ;)

Lenke til kommentar
Din mening. Jeg mener bestemt at en "bak-ryggen"-vinkel i MGS hadde betydd katastrofe. Kan se det for meg. *grøss*

 

Ja, det er min mening. Men jeg har troa på at det er en mening mange deler. Kanskje ikke akkurat at 3'de person bak ryggen på Snake skal bli innført, men at man får en vinkel som gir mer oversikt. Det er hverken morsomt, spennende eller spesielt tøft og ikke vite hvor fiendene er, tross i at de kanskje befinner seg tre meter unna deg med ryggen til.

 

Jo, i aller høyeste grad! Ser du ikke hvordan kameraet sveiper omkring for å finne de mest interessante vinklene? Ser du ikke parallellene til kameraføringen i film? Helt filmaktig er den vel ikke, men det hadde også blitt fullstendig uspillbart. Slik det er, synes jeg det fungerer perfekt. Og nei, jeg er absolutt ikke noen fan-boy.

 

Interessante vinklene? For hvem? Ihvertfall ikke for spilleren. MGS 3 er ikke en film, det er et spill. Så derfor er det dumt at de skal ødelegge den gode følelsen man har når man spiller ved å plassere kameraet på de merkeligste steder. Dessuten finnes det ikke en bestemt film-vinkel. Ingen filmer bruker de samme teknikkene, alle finner sin egen stil. Og det med blandet hell. Akkurat slik er det i spillverdenen også, og jeg mener på det sterkeste at kameraet er en liten ulykke i et ellers meget godt spill.

 

Kanskje ikke med en gang, men startvansker er jo bare et midlertidig problem. Innen du går lei spillet har du sannsynligvis glemt hele greia. ;)

 

Det meste er en tilpasningssak, slik er det med de aller fleste spill. Men en skal ikke spille gjennom et helt spill uten å føle seg tilfreds med kameraet. Jeg synes personlig at utviklerne enten bør skifte ut hele kamerasystemet eller gi spilleren selv et valg om hvordan han vil se. Dette mener jeg ville økt manges kjærlighet til denne stilfulle serien.

 

I bunn og grunn tror jeg den diskusjonen går ut på hvorvidt kameraet er med på å gjøre MGS til MGS. Alle spill har jo sine små vrier og sin stil som gjør at folk elsker/liker det godt. Jeg mener bestemt at kameraet i MGS ikke er en slik faktor, det er heller fokuseringen på kuttscener, dialoger og den filmatiske vrien som gjør MGS spesielt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...