Gå til innhold

Smithfield blir Pentium D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HW var da veldig seint ute med denne "ny"heten. Men dualcore EE får jo HT slik jeg har forstått det. Synes alike vel at det er rart at de har droppet 4 tallet. Ville nesten tro at de ville bruke P5 for dualcore. Jaja, samme fanen hva de heter. Vil tro at Intel og AMD vil bruke de nye CPUene og vrenge tester helt sykt for PR. Siden det nesten ikke finnes multithreding programmer på x86, og selve OS`et ( win) også er elendig på det, vil vi ikke ha en ytelses økning enda. host host nesten som 64 bit host host.

 

Men dualcore er fin fine saker når det gjelder ytelse. Det eneste problemet mitt er at jeg ikke gjør noe som krever noe særlig ytelse, men heller en strømgjerrig cpu som lar meg gjøre det jeg vil.

 

Hva har egentlig skjed med SOC? Det var jo flere av de store som virket higen på det noen måneder siden i Intel/ amd/ ibm og via.

 

Edit: glemt noen ord i en setning

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Ekspertene har større tro på dobbelkjerne fra AMD enn "Smithfield":

http://news.com.com/Intel+show+to+tackle+d...445.html?tag=nl

"I would give AMD an edge in integration," said Kevin Krewell, editor in chief of the Microprocessor Report.

[...]

Coming out with a dual-core Smithfield that consists of two separate pieces of silicon would be a publicity headache, Krewell added.

 

"Even though functionally it would be identical, in terms of silicon manliness it would be cheating," he said.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1771366,00.asp

The problem, according to Brookwood, is that Intel's dual-core chips share a common front-side bus, which means that both cores are forced through a common bottleneck. Rival AMD uses an on-chip memory controller, which routes memory requests to the various DIMMs used in main memory. Intel's dual-core chips funnel their memory requests first to the off-chip memory controller contained in the chipset, then on to the individual DIMMs.

 

"It's all going to depend on performance," Brookwood said. "We won't be able to assess whether it's the right or wrong approach until the tests."

Lenke til kommentar
Ekspertene har større tro på dobbelkjerne fra AMD enn "Smithfield":

bla bla bla bla og bla

Vel det er jo ikke en særlig stor nyhet at AMD sin K8 arkitektur er bedre enn P4. Og at siden den er nyere og at det er sikkert tatt i betrakning at den en gang ville være en dual core utgave av den. Såfall så er Operton mye bedre å skalere enn P4 ( Xeon som er langt fra lik P4 men ikke alt for langt vekke fra den heller).

 

Men du vet at det er lov å ikke si noen negativt om Intel. Du vet det ikke sant??

 

Og i den første artikkelen din så nevnes det ikke vilken AMD dualcore de samelnigner med. Hvis det er den jeg tror det er, altså Operton så er jo det en selfølge at den er raskere. Så det er jo bare ren propaganda, og triksing av ord.

 

I den andre artikkelen din så hvis du ser nøye etter så står det i det du quotet at

We won't be able to assess whether it's the right or wrong approach until the tests.
Hvordan du får det til å bli at ekspertene har større tro på AMD er ganske imponerende. Jeg klarer såfall ikke å se den.
Lenke til kommentar
Ekspertene har større tro på dobbelkjerne fra AMD enn "Smithfield":

bla bla bla bla og bla

Vel det er jo ikke en særlig stor nyhet at AMD sin K8 arkitektur er bedre enn P4. Og at siden den er nyere og at det er sikkert tatt i betrakning at den en gang ville være en dual core utgave av den. Såfall så er Operton mye bedre å skalere enn P4 ( Xeon som er langt fra lik P4 men ikke alt for langt vekke fra den heller).

 

Men du vet at det er lov å ikke si noen negativt om Intel. Du vet det ikke sant??

 

Og i den første artikkelen din så nevnes det ikke vilken AMD dualcore de samelnigner med. Hvis det er den jeg tror det er, altså Operton så er jo det en selfølge at den er raskere. Så det er jo bare ren propaganda, og triksing av ord.

 

I den andre artikkelen din så hvis du ser nøye etter så står det i det du quotet at

We won't be able to assess whether it's the right or wrong approach until the tests.
Hvordan du får det til å bli at ekspertene har større tro på AMD er ganske imponerende. Jeg klarer såfall ikke å se den.

Enig, og som jeg har sagt tidligere har jeg ikke tro på den enorme ytelsesøkningen på de første Intelprosessorne med dobbeltkjerne,nettop fordi disse er bygget på "gammel"arkitektur, det Intel egentlig er ute etter her er å være først igjen.

Jeg har med andre ord ikke tro på at vi får se de virkelig store endringene før Intel lanserer en helt ny cpu og da tror jeg mange må "spise" hatten sin :hmm:

 

Angående eksperter , så er alle det for noen,bar de sier noe positivt om amd :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt riktig som artikkelen sier at Intel sier farvel til Hyperthreading på dualcore? (I hvertfall ikke et endelig farvel)

 

http://www.theregister.co.uk/2005/03/01/intel_pentium_d/

The Pentiums D and EE will launch next quarter, the latter as the 3.2GHz 840. It comprises 230m transistors - as will the D. HT is disabled rather than missing altogether in the lesser processor

 

Det er lettere å deaktivere HT siden dualcore bygger på eksisterende arkitektur (med HT). Så har de mulighet for å aktivere HT i gjenn dersom virtualisering og annen morro gjør det hensiksmessig.

Lenke til kommentar
Hvis intel får gjort noe med strømforbruket så er de med igjen ;) Er ikke verre enn det. Dual core skal bli så sinnsykt digg. :) Er softwareutvikler og det hadde vært ok at pc'n ikke oppførte seg som sirrup når jeg f.eks kjøre verktøy for debugging.. :)

Joda men tror ærlig talt ikke de "klarer" det på dagens kjerne :hmm:

Lenke til kommentar
Sammen med Smithfield vil Intel også lansere nye brikkesett. For Pentium D blir dette 945P/G Express (Lakeport P/G), mens det for Pentium EEs del blir 955X Express (Glenwood).

Lurer på hva disse brikkesettene vil tilføre? Støtte for DDR2-667?

 

Pentium D og Pentium EE

Jeg går ut i fra at begge disse skal få to kjerner, men hva er forskjellen på disse? Kanskje EE får L3-cache?

 

Når det gjelder ytelsen skal den ifølge Intel ligge på 50-65% høyere enn dagens prosessorer, dette til tross den lavere frekvensen.

Akkurat det har jeg litt vanskelig for å forstå siden den raskeste av disse dobbeltkjerne (3,2GHz) går på 17% lavere klokkefrekvens enn den raskeste enkelttprosessoren (3,73GHz) og har på 25% tregere FSB enn P4 EE's 1066MHz FSB. Sammenlagt så skulle dette bety ca 35-40% lavere ytelse. I tillegg kommer tapet av Hyperthreading. (HT var en mellomting mellom enkeltkjerne og dobbeltkjerne som ga merkbar ytelsegevinst i en del situasjoner). La oss si at tapet av HT ikke har noen betydning og at dualkjerne fungerer 100% effektivt i alle programmer. Da vil man kunne oppleve de nevnte ca 35-40% lavere ytesle i forhold til potensiell ytelse. Regner man da et svært enkelt estimat og sier 2x3GHz-ytelse=6GHz-ytelse. (NB 100% effektivitet av dobbeltkjerne) så vil ytelsen tilsvare omentrent Pentium4 EE 3,73GHz. Greit nok, men ikke all verden ut fra en litt overfladisk beregning.

 

Bombarder meg gjerne med nye estimater av ytelsen for å få litt mer nyanserte synspunkter.

Lenke til kommentar
Sammen med Smithfield vil Intel også lansere nye brikkesett. For Pentium D blir dette 945P/G Express (Lakeport P/G), mens det for Pentium EEs del blir 955X Express (Glenwood).

 

Lurer på hva disse brikkesettene vil tilføre? Støtte for DDR2-667?

 

Pentium D og Pentium EE

Jeg går ut i fra at begge disse skal få to kjerner, men hva er forskjellen på disse? Kanskje EE får L3-cache?

 

Når det gjelder ytelsen skal den ifølge Intel ligge på 50-65% høyere enn dagens prosessorer, dette til tross den lavere frekvensen.

Ja, 945P/G og 955X får støtte for DDR2-667. Og Forskjellen på Pentium D og Pentium EE blir vel at Pentium EE får HT aktivert. Ytelsen må vel tas med en klype salt, men viss den yter like bra som de lover, har vi noe å se frem til.

Lenke til kommentar
Ja, 945P/G og 955X får støtte for DDR2-667. Og Forskjellen på Pentium D og Pentium EE blir vel at Pentium EE får HT aktivert. Ytelsen må vel tas med en klype salt, men viss den yter like bra som de lover, har vi noe å se frem til.

 

Håper da EE får større L2 eller kanskje L3.

Syns det var synd de har slått av HT på Dualcore :no:

 

Men dette skal bli spennende å se.

 

Håper ekspertene har feil :hmm: og kanskje Amd MÅ ligge på spssen et par år nå, for å ta intel! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...