Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Gjelder ikke det bare hvis man vil bytte til indøk? Eller er det skjedd noe nytt?

Jo, det du sier er korrekt. Man kan søke om å bytte internt så lenge man kan plasseres over første årstrinn. Men det gjelder ikke for indøk, da må man gjennom SO. Jeg har dessverre hørt at det er varierende hvor hjelpsomme studieveilederne er på å få byttet. Men da er det bare å snakke med en annen, for det går an!

 

Har kommet inn på Kommunikasjonsteknologi for første klasse. Har planer om å bytte til datateknologi gjennom intern overgang for andre klasse. Hva må gjøres, egentlig? Ser at studieplanen for første år for begge disse linjene er ganske like.

 

Datateknologi har 2 forskjellige fag for første årskurs: Programmeringslab for datateknologi og Matematikk 3. Har hørt at Programmeringslab skal være relativt lett, og har ingen eksamen. 

 

Er det bare å ta opp begge disse fagene i tillegg, slik at jeg har fullført både kommunikasjonsteknologi og datateknologi første årskurs? Kan vell da søke intern overgang for neste år?

 

Er litt usikker på hvordan overgang systemet fungerer. 

Du bør gå og snakke med studieveileder. Siden NTNU er et universitet så kan du ta akkurat de emnene du vil, så du kan ta fagene til data selv om du går komtek. Proglab er adgangsbegrenset, men snakker du med studieveileder så pleier man å få lov til å ta det. Det er et veldig morsomt fag, og som du sier ingen eksamen (men obligatorisk oppmøte hver uke).

 

Du kan ta disse fagene i tillegg, men jeg vil ikke anbefale deg å ta seks fag på vårsemesteret. Det blir slitsomt. Dersom du er helt sikker på at du vil inn på datateknologi kan du velge å bare ta datafagene, og ikke følge komtek sine fag (det meste er jo uansett likt). Tror man kan søke overgang i februar. Du må kunne plasseres i andre årskurs, så du må stå på eksamenene til jul. Men, alt dette vet studieveileder. Ta kontakt når du kommer opp til Trondheim. De har en løsning på alt :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. :)

Jeg kom inn på andrevalget mitt, Ingeniørvitenskap og IKT, men har planer om å bytte over til førstevalget, Kybernetikk og Robotikk så fort som mulig. Hvordan fungerer dette? Får jeg gjort det i løpet av det første året, eller er det ikke mulig å få til før andreåret? Hvor sannsynlig er det at jeg i det hele tatt får byttet? Kan jeg allerede nå til skolestart begynne å forberede meg/bytte emner/ta ekstra emner osv?

Disse linjene har vel også forskjellige linjeforeninger, så bør jeg gjøre noe eller kontakte noen om dette før fadderuka, siden jeg vet allerede nå at jeg vil bytte?

 

 

I verste fall må jeg vel begynne på nytt på Kyb til neste år, men har jeg da større sjanse for å komme inn enn jeg hadde i år? (Altså etter et år med Ingeniørvitenskap og IKT)

 

Hvis det er til hjelp, så har jeg nå 57,6 poeng, og grensen for Kyb er i år 58,2.

 

Oppbygning av de to studiene:

Ingeniørvitenskap og IKT: http://www.ntnu.no/studier/mting/oppbygning

Kybernetikk og Robotikk: http://www.ntnu.no/studier/mttk/oppbygning

 

(Vet at lignende spørsmål har blitt stilt her før, men jeg forsto ikke alt av svarene de fikk, og vet ikke om de er relevante for disse to linjene)

Hei! Begynner på kyb 2. året nå, og i 1. klassen hadde vi ett kybemne; "Kybnertikk Intro". Var noen fra informatikk og andre studielinjer som tok dette emnet for å bytte over til kyb. Du kan ta kybemnene og søke intern overgang, noe flere har gjort. Er usikker på når man kan søke intern overgang, ta kontakt med studieveileder, men de jeg kjenner som gjorde det, søkte på våren. De blir nå offisielt kybstudenter når de nå starter i 2. klassen. 

tl;dr: Ta kontakt med studieveileder, han/hun kommer mest sannsynlig til å si at du kan ta kybemner og søke intern overgang til våren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken vei/hovedprofil bør jeg velge for 4. og 5. året i datateknologi NTNU?

 
Har litt vansker med å velge et hovedprofil for masteren min, da jeg ikke vet hva som er lønnsomt.
 
NTNU sier følgende:
 
I 1. årskurs velger du en hovedprofil.
 
- Hovedprofil
- Digital virksomhetsutvikling
- Interaksjonsdesign og spillteknologi
- Programvareutvikling
- Databaser og søk
- Kunstig intelligens
- Algoritmer og HPC
- Datamaskiner og systemprogramvare
- Visuell databehandling
 
 
Har dere noen tanker hva som er lurt å velge? 
Hva som er lettest å få jobb i? Muligens lønn?
Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på datateknologi, men har allerede tatt matte 1 og diskret matematikk. Må derfor finne to emner som jeg kan ta istedet. Har iallefall tenkt å ta Kyb intro. Vet at det er ganske vanlig å ta for eksempel et noe lettere psykologiemne i en situasjon som dette, men er usikker på om det er veien å gå. Tenker at det kanskje ser bedre ut med et teknologisk emne på vitnemålet. Noen som har innspill på dette? Vil en fremtidig arbeidsgiver se negativt på at jeg har tatt f.eks. innføring i idrettsfysiologi kontra f.eks. kjemi?

Lenke til kommentar

Vil en fremtidig arbeidsgiver se negativt på at jeg har tatt f.eks. innføring i idrettsfysiologi kontra f.eks. kjemi?

Jeg tror ikke det, hvis du har de kvalifikasjonene som arbeidsgiver trenger og at på intervjuet virker du som en oppgående fyr, så er nok alt ok. Det at du har tatt idrettfysiologi tror jeg bare er positivt da det viser at du er interessert i sportslig aktivitet.   

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på datateknologi, men har allerede tatt matte 1 og diskret matematikk. Må derfor finne to emner som jeg kan ta istedet. Har iallefall tenkt å ta Kyb intro. Vet at det er ganske vanlig å ta for eksempel et noe lettere psykologiemne i en situasjon som dette, men er usikker på om det er veien å gå. Tenker at det kanskje ser bedre ut med et teknologisk emne på vitnemålet. Noen som har innspill på dette? Vil en fremtidig arbeidsgiver se negativt på at jeg har tatt f.eks. innføring i idrettsfysiologi kontra f.eks. kjemi?

Hva med webteknologi? IT2805. Morsomt, og ikke bortkastet. Er egentlig et obligatorisk emne for førsteklasse informatikk.

Lenke til kommentar

 

Jeg skal begynne på datateknologi, men har allerede tatt matte 1 og diskret matematikk. Må derfor finne to emner som jeg kan ta istedet. Har iallefall tenkt å ta Kyb intro. Vet at det er ganske vanlig å ta for eksempel et noe lettere psykologiemne i en situasjon som dette, men er usikker på om det er veien å gå. Tenker at det kanskje ser bedre ut med et teknologisk emne på vitnemålet. Noen som har innspill på dette? Vil en fremtidig arbeidsgiver se negativt på at jeg har tatt f.eks. innføring i idrettsfysiologi kontra f.eks. kjemi?

Hva med webteknologi? IT2805. Morsomt, og ikke bortkastet. Er egentlig et obligatorisk emne for førsteklasse informatikk.

 

Takk for forslaget! Det virker som et interessant emne som jeg gjerne kan tenke meg å ta. Heldigvis ingen eksamenskrasj heller. Ser at 50 prosent av karakteren er øvinger og arbeider. Hvordan vil du si at emnet er mtp arbeidsmengde og vanskelighetsgrad?

Lenke til kommentar

Takk for forslaget! Det virker som et interessant emne som jeg gjerne kan tenke meg å ta. Heldigvis ingen eksamenskrasj heller. Ser at 50 prosent av karakteren er øvinger og arbeider. Hvordan vil du si at emnet er mtp arbeidsmengde og vanskelighetsgrad?

Arbeidsmengden er noe, men ikke for mye. Tror de skal gjøre litt om på øvingsopplegget i år, slik at det blir hakket mindre omfattende. Vanskelig er det ikke. Du må selvfølgelig gjøre en innsats, men det meste er bare gøy. HTML, CSS, JavaScript, XML osv. Prosjektet gikk i fjor ut på å sette opp en nettside og bruke alt det vi hadde lært, så det er veldig praktisk fag (til IT å være). Jeg anbefaler det, de fleste får en god karakter også :-) Alle måtte legge øvingene ut på nett, så hvis du google emnet tror jeg du vil få opp mye som viser hva emnet går ut på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar på spørsmålet mitt om I&IKT og Kyb  :)

Kommer til å gi I&IKT et forsøk, men prøver antakeligvis å komme over på kyb når jeg kan.

 

Har nå to andre ting jeg lurer på:
1. Fikk epost fra NTNU i dag som sier at jeg må betale semesteravgift og gjennomføre semesterregistrering. Siden jeg har planer om å søke overgang til kybernetikk, er det her jeg må legge til eventuelle kybernetikkemner, eller kan dette gjøres senere? (Regner da med at det fortsatt går an å søke overføring, selv om det var litt uenighet om det her)

 

2. Plan B er å begynne på førsteåret på kyb neste år. Hvor mange flere poeng vil jeg da ha å søke med, annet enn alderspoengene jeg får? Får jeg noe ut av emnene jeg har hatt i det ene året med I&IKT?

Lenke til kommentar

2. Plan B er å begynne på førsteåret på kyb neste år. Hvor mange flere poeng vil jeg da ha å søke med, annet enn alderspoengene jeg får? Får jeg noe ut av emnene jeg har hatt i det ene året med I&IKT?

Du får 2 poeng hvis du fullfører 60 studiepoeng, altså at du står i alle fag. Fullfører du 30 studiepoeng får du kun 1 ekstra poeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Fikk epost fra NTNU i dag som sier at jeg må betale semesteravgift og gjennomføre semesterregistrering. Siden jeg har planer om å søke overgang til kybernetikk, er det her jeg må legge til eventuelle kybernetikkemner, eller kan dette gjøres senere? (Regner da med at det fortsatt går an å søke overføring, selv om det var litt uenighet om det her)

Du får ikke disse emnene inn i studieplanen din før du har byttet, meld deg opp i dem utenom studieplanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2. Plan B er å begynne på førsteåret på kyb neste år. Hvor mange flere poeng vil jeg da ha å søke med, annet enn alderspoengene jeg får? Får jeg noe ut av emnene jeg har hatt i det ene året med I&IKT?

Du får 2 poeng hvis du fullfører 60 studiepoeng, altså at du står i alle fag. Fullfører du 30 studiepoeng får du kun 1 ekstra poeng

Men disse får du ikke hvis du allerede har 2 poeng fra forsvaret/folkehøgskole, korrekt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...