Gå til innhold

Spraytag guide for CS 1.5 / 1.6 (Wally / Decal C.)


Anbefalte innlegg

CS 1.6 / 1.5 Wally guide - (Custom spray) Se bunn for info om hvordan man bruker taggen i 1.5

 

Filer du trenger:

- Wally (http://teddyen.net/diverse/wally_155b.exe)

- Et bilderedigeringsprogram til å lage sprayen (MSPAINT / Photoshop / Det du du måtte ønske å bruke)

- Om du vil resize bildet ditt kan du bruke IrFanview som er bedre enn f.eks. Paint til den slags oppgaver. -Takk til Pantera

 

NB: Jeg bruker uttrykkene "tag" og "spray" om hverandre, men jeg mener det samme.

 

Selve bildet, resizing

 

Bildet du skal bruke må ha pixels som er delelig med 16, og samtidig ikke overstiger 11k pixler. (Eller noe i nærheten)

Det beste er om du har et rektangulært bilde, da kan du bruke 128x64 eller 64x128 pixler. Skal du ha et firkantet bilde er 96*96 pixler det meste du kan bruke, men med annen oppløsning enn 128*64 / 64*128 hender det at bildet blir lettere forvrengt i Cs.

 

-Hvordan resize bildet?

 

Irfan View:

(Husk å "uncheck all" under installasjonen, ellers får du en masse crap i net browser'n din)

Start programmet, deretter "File -> Open" og velg bildet ditt. Trykk på ctrl+r og fyll inn den oppløsningen du vil ha i ruten, og sjekk med tabellen under om den foreslåtte oppløsningen passer. Gjør den ikke det fjerner du huken ved "Preserve aspect ratio" og fyller inn det nærmeste du kommer en av kobinasjonene i tabellen. (Pass på at det er merket av i boksen "pixels" som måleenhet under)

Deretter "File -> Save As" og lagre filen.

 

MSPAINT:

Du kan lime inn bildet i mspaint og trekke litt i det til du ser at det står ønsket oppløsning nede i høyre hjørne. Altså:

Først ctrl+a (Marker alt)

Sett bildet slik at det går helt opp i øverste venstre hjørne.

Ta tak i "den blå dotten" nede til høyre på bildet og dra det oppover mot venstre til du ser ønsket oppløsning nede til høyre i paint. Deretter går du på "bilde -> attributter" og sett verdiene til høyre og bredde til det samme du nettopp resizet bildet ditt til.

Paint.JPG

Lagre bildet som ".jpg / .bmp / .gif".

 

Paint Shop PRO:

Bruker ikke Paint Shop eller Photoshop selv, men vet at mange bruker det, så tar det med.

Tatt ut fra en annen guide:

Start up Paint Shop Pro. On Paint Shop Pro's menu, click "FILE" then "OPEN". An "OPEN" menu should pop up. Now, browse to select your picture file, click to select it (it can be a ".JPG", ".GIF", ".BMP", etc, etc file at this point), then click "OPEN" to open your picture with Paint Shop Pro.

 

 

Reduce the picture to a valid "width times height" size for a spray logo.

 

Click "IMAGE", then "RESIZE". A "RESIZE" menu should pop up. Make sure that menu's "Maintain aspect ratio" box is "CHECKED", change the "WIDTH" or the HEIGHT" setting, which ever is the SMALLER, to 64 pixels.

Lagre bildet som ".jpg / .bmp / .gif"

 

Liste med mulige størrelser:

 

 

64 x 64

80 x 80

80 x 112

96 x 80

96 x 96

96 x 112

112 x 48

112 x 64

112 x 80

112 x 96

128 x 64

128 x 80

144 x 64

144 x 80

160 x 64

176 x 48

176 x 64

48 x 128

48 x 176

48 x 192

64 x 128

64 x 144

64 x 160

64 x 176

80 x 112

80 x 128

80 x 144

96 x 64

96 x 112

112 x 80

112 x 96

128 x 64

144 x 80

160 x 64

176 x 64

 

 

 

Wally

Når du åpner opp wally trykker du på "Wizard -> HL Color Decal". Ikke fyll ut feltet med Half Life Foldern din eller "Modifications". Bare velg "Source Image -> File on hard drive:" Her finner du frem til filen du nettopp laget i bilderedigeringsprogrammet ditt. (Det fungerer visstnok ikke om du har med mellomrom i filnavnet ditt, men jeg har ikke prøvd selv. Bare rename fila di om du ikke får importa fila) Nå skal du ha fått opp et vindu som ser slik ut:

 

Wally.JPG

 

Deretter: "File -> Save As -> Filnavn" Skriv "tempdecal" og lagre fila på et midlertidig sted.

Gå inn i cstrike mappa di (steam/steamapps/[email protected]/counter-strike/cstrike) og slett fila som heter tempdecal.wad

Fila du exporta fra wally skal du nå kopiere inn i cstrike mappa di.

 

Spille!

Start opp CS. IKke få inn på options for å bytte til taggen din, den blir nemlig automatiskt "valgt" som ny tag. Hvis du i det hele tatt går inn på options tror jeg taggen blir slettet og du må kopiere den inn i cstrike mappa di på nytt. (Det var iallfall slik i 1.5, Ha derfor .wad fila di liggende som backup). En måte å forhindre dette på er å høyreklikke på tempdecal fila i cstrike mappa di, velge egenskaper og huke av for "skrivebeskyttet" eller "read-only".

Gå inn på en public server, eller lag en egen server og prøv den nye taggen din ved å trykke på "T". Om du har bindet vekk spray knappen din skal jeg komme med kommandoen senere. (Kommer ikke på den før øyeblikket)

 

CS 1.5

Om du vil bruke sprayen din i CS 1.5 kan du rename tempdecal.wad fila til pldecal.wad. Deretter sletter du pldecal.wad i cstrike mappa di (Sierra/Counter-Strike/cstrike) og erstatter den med den nye. Her er det også veldig viktig at du ikke går inn på "customize" menyen for å endre navnet ditt / sprayen, gjør du det vil pldecal.wad fila i cstrike mappa bli overskrevet og sprayen vil ikke funke.

 

// ericthelords Decal converter guide:

 

Tilleggguide for de som ønsker å benytte seg av Custom Strike - Decal Converter

 

Innstalasjon

 

Innstaller ganske enkelt Decal Converter hvor som helst. La den være huket av på typical, og trykk next hele veien til mål. Trykk finish og la programmet åpne seg.

 

Fremgangsmåte

 

Det første du må gjøre er å trykke "ok" på den første meldingen. Den andre som kommer opp sier at du må spesifisere hvor Hl ligger.

 

Decalconverter.JPG

 

Trykk på "add" og peil deg frem til hvor du vil sprayen skal gå. Men ha i bakhånd at du må rename den etterpå.

 

add.JPG

 

Jeg driter i dette og sier det er på skrivebortet, slik at alle decalsene lander på skrivebortet.

 

Nå må du åpne et bilde med decal converter.

 

open.JPG

 

Trykk open og finn bildet ditt. Det spiller ingen rolle størrelsen på bildet. Programmet vil automatisk resize det til hva som fungerer best, jeg tror 144*80 er max resolution uansett.

 

Når du har åpnet bildet i decal converter vil du se en liten preview. Nå kan du trykke på "Decal" ved siden av "file" og deretter "Make Decal" Du vil få en bekreftelse på hvor du vil den skal gå og et vindu som sier noe med important notice. Trykk ok på den.

 

Decalen vil nå havne der du spesifiserte hvor du ville den skulle havne.

 

Nå må vi rename filen, fra pldecal.wad til tempdecal.wad

 

Nå må du flytte filen til der den skal være. Nemlig cstrike mappen.

Vanligvis: X:\Programfiler\Steam\SteamApps\[email protected]\counter-strike\cstrike

 

Skrivebeskytt filen ved å høyreklikke på filen. -> Egenskaper -> Atributter -> huk av skrivebeskyttet -> bruk.

 

Voila, nå kan du spraye i vei, vanligvis "t" knappen i CS.

 

CS:S Animated Spraytag Guide

-Copy / Paste fra [link fjernet, det var bare goatse igjen der nå...] Kun rettet store bokstaver.

Noen som kan teste denne CSS guiden? Har ikke CSS selv og har ikke mulighet for å teste det.

 

Requirements

 

You will need adobe photoshop cs/imageready cs for this tutorial.

You will also need the animated texture converter which you can find here:

hxxp://empolix.kzoceana.com/ANiMATED.TEXTURE.CONVERTER_SMiDDY.rar

Replace the XX with a TT in the link above to make it work

 

Tutorial

 

1. Choose an animated picture you want to convert.

2a. Convert your gif or animated file into a square with sides divisible by 16 - eg. 128x128, 64x64, 92x92... You can use 256x256, but you will only be able to fit in 2-3 frames, so i don't reccomend it.

2b. Convert the gif to individual frames. the way i did this with a .gif is to get Adobe ImageReady (comes with photoshop cs) and open the .gif in there, then do file > export > animation frames as files...

 

I saved them to jpgs, then went to photoshop, and converted them one by one to 32 bit .tgas

3. Put all your .tgas in the hl2/materialsrc/animated folder and rename them to spray001.tga spray002.tga spray003.tga etc.

4. Edit the spray.txt file in notepad and replace the endframe value to the amount of frames you have.

5. Run convert.bat - your .vtf will appear at hl2/materials/animated/

5a. If your .vtf file is over 120kb, you will have to go back and edit the amount of frames you have of the size of your frames until they are under 120kb, otherwise you will not be able to use the spray.

6. Put your .vtf file into counter-strike source\cstrike\materials\VGUI\logos

7. In notepad make a new file and put in this text

 

"LightmappedGeneric"
{
 "$basetexture" "vgui\logos\gabedance"
 "$decal" "1"
 "$decalscale" "1"

}

 

 

Then save it as spray.vmt in the same dir as you saved the .vtf

8. You're done Very Happy

 

To get your spray ingame just go to the options menu and scroll down the spray list to 'spray' ... It will display your first frame in the picture box.

 

You can see the results here:

http://empolix.kzoceana.com/gabey.rar

 

I've made some hot ones: http://home.no/bengt-2k/spray/

 

Hopefully we can make this a success, like the DoW badge & banner thread.

Det er flere public servere som ikke tillater custom sprays, så virker ikke taggen din på en pub server så prøv å velge "create game" og se om sprayen virker der

 

EDIT1: Leif

EDIT2: Lagt til ericthelords guide

EDIT3: Lagt til CS:S animert spraytag guide

EDIT4: Lagt til .pdf dokument med guiden til ericthelord og meg. (Laget av Xomer)

EDIT5: Endret link til wally

EDIT6: Fjernet noen "Mulige oppløsninger" som ikke var deleige med 16

EDIT7: Fjernet enda noen oppløsninger...

EDIT8: Fikset noen døde linker.

EDIT9: Ser at guiden begynner å bli gammel og flere av linkene her er redirectet til goatse. Lagt ut Wally som vedlegg fordi hovedsiden til Wally ikke har noen duganes linker samt fjernet skumle linker fra posten her...

CS_guide___Spraytag_guide.pdf

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du i det hele tatt går inn på options tror jeg taggen blir slettet og du må kopiere den inn i cstrike mappa di på nytt.

 

Du har helt rett....taggen blir sletta og satt til default HL-logo. Måten å unngå det på, er å skrivebeskytte fila. Da kan du gå inn i options å gjør hva du vil.....

 

...og en ting til....bare for å pirke.... den 'Photoshop-guiden' er for Paint Shop Pro, som er noe helt annet....

 

I Photoshop, velger du bare 'Image' fra verktøylinja, deretter 'Image Size', for så å velge størrelse.

 

Infran View (et lite gratis-program) gjør også dette, bare mye kjappere....

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Finfin guide! :w00t:

 

Prøvde meg fram med en enkel spray først, den sier "Etha Waz Here", laget i paint, så det er ikke akkurat topp-kvalitet :p

Hvis du skal ha en spray med skrift, burde størrelsen vere lang, slik som 192*64, dette var valget mitt. Gikk ikke. 192*48 gikk!

 

EDIT: Trykkbush

Endret av €THA
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg skal adde hvordan man kan få animerte sprays, men lurer på om public-norge har godt av det... :hmm:

 

Er ikke helt god på å lage slike enda heller, men jobber med saken. De kan max være i 32x32 med 7 frames og, så jeg er ikke sikker på om det egentlig er vits. Wad filene må nemlig være under en 16K limit.

 

Takk for all ros og tips til forbedringer, og til ericthelord for Decal Converter guiden hans!. =)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Hva syns dere om CS:S guiden? Bør jeg fjerne den da jeg ikke har fått kontaktet han som lagde guiden, eller bør jeg bare ha en link eller er det greit sånn som det er? Funker den egentlig? Har ikke testet den da jeg ikke spiller CS:S, men så at det var noen som etterlyste en slik guide her på forumet.

Lenke til kommentar
Hva syns dere om CS:S guiden?

Jeg syns det var en bra guide. Veldig lurt å forklare med bilder.

Veldig lett å forstå den. Bra formulert.

 

Helt grei guide det der ;)

Mente altså den til CS:S, den er uten bilder. :wee:

Syns tråden døde litt fort, virket som om det var flere som hadde bruk for den. :confused:

 

Noe mer jeg bør adde til guiden?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...