Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte det på radioen å går.

 

Er jo helt sinnsykt at de kan finne på noe slik. Tenk å måtte betale for musikken to ganger om man vil ha den på Mp3 spilleren og et eksemplar i stua.

Mange folk som kun vil ha musikken på mp3 spilleren sin, da må de laste den ned og platebutikkene taper på det.

 

I dag er det jo ikke lov til å laste OPP, men er det her snakk om å laste OPP&NED musikk? Uansett, kommer ikke til å bry meg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Idiotlov!

 

Utrolig bra konklusjon Magnus.

 

Hvis det skal bli forbudt å høre på musikken man kjøper på andre måter enn på en CD-spiller, må man kunne si at produktet har fått en vesentlig verdiforringelse, og prisen på produktet bør senkes i betydelig grad for å kompensere minket funksjonalitet

 

Hvis de samme idiotrreglene også skulle ha vært gjeldene for PC markedet, kunne man riskiere og måtte kjøpe en haug med kopier av samme spill/programvare for å overholde loven.

En cd-kopi

En som man kunne ha på harddisken

En til hurtiglagring i minne

En til hurtiglagring i cpuens cache

Og en til skjermkort minne.

Lenke til kommentar
Idiotlov!

 

Utrolig bra konklusjon Magnus.

 

Hvis det skal bli forbudt å høre på musikken man kjøper på andre måter enn på en CD-spiller, må man kunne si at produktet har fått en vesentlig verdiforringelse, og prisen på produktet bør senkes i betydelig grad for å kompensere minket funksjonalitet

 

Hvis de samme idiotrreglene også skulle ha vært gjeldene for PC markedet, kunne man riskiere og måtte kjøpe en haug med kopier av samme spill/programvare for å overholde loven.

En cd-kopi

En som man kunne ha på harddisken

En til hurtiglagring i minne

En til hurtiglagring i cpuens cache

Og en til skjermkort minne.

:D:D:D:D

 

 

Vel det er valg til høsten vi får starte vår eget parti for å stoppe loven :D

 

evt bare drite i den og fortsette i den samme tralten

Lenke til kommentar

The more laws, the more felons!

 

For å være litt sarkastisk her, vi har allerede en åndsversklov (som ikke blir håndhevet).

Meningen med denne loven kunne en nesten trodd var å sette folk flest i en situasjon der det hett ”skyldig til det motsatte er bevist”.

 

Meg og mp3-spilleren min skader ingen, det har politiet har skjønt for lenge siden.

 

Synes lovgivere heller burde tatt en titt på straffeutmålingen for en del ”virkelige” forbrytelser og hvordan de kan hjelpe politiet med å få gjort jobben sin litt enklere og mer effektivt (videre fullmakter til å ransake, avlytte og forvare forbrytere).

Lenke til kommentar

Hva tror man at man vil tjene på dette uansett?

Tror man det vil bli flere som drar på kino og konserter?

Vil folk kjøpe film og musikk uten å vite om de liker det?

Hvorfor kjøper folk film og musikk? For å se eller høre på det EN gang? Alene?

Skal film og musikk ha en utløps-dato(vare i en begrenset periode)? Da må jo prisen settes deretter?

Tror man at folk som laster ned på internett aldri kjøper film og musikk eller drar på kino og konsert?

Tror du billionærene i USA taper så mye penger på dette?

 

Bare noen FÅ av de MANGE spørsmålene man kan stille seg...(dette er kanskje litt off-topic "kopisperrer", men...)...

 

Edit: Hva skal straffegrensen i forhold til åndsverkloven være? Hvor mange ekstra politi skal ansettes når vi ikke engang har nok til å ta voldsmenn og ranere? Skal vi ha egne institusjoner for avvenning fra mp3-spilling?

Endret av Hurley
Lenke til kommentar

Har jeg kjøpt en cd, og denne er i hus, kommer jeg fortsatt til å bryte forpakningen, spille denne i bilen, i huset, på pc´n , ja kommer også til å legge denne inn på pc´n i form av mp3 filer, og så fint legge disse inn på en mp3spiller.

Og kan si med sikkerhet at jeg kommer ikke til å bry meg med noen lov, når det gjelder å håndtere min egen kjøpte cd.

I så fall, hvem skal sjekke om jeg håndterer min cd på riktig måte.

 

Tullball!! :no:

Lenke til kommentar

Ehh... Hovedmomentet i den lange artikkelen du skrev var nok feil... Akkurat dette temaet var på NRK1 nyhetene igår, hvor en dame som tydeligvis hadde satt seg inn stoffet pressiserte at lovlig konvertering fra CD-plater til MP3 format, fortsatt skulle være lovlig. Hun brukte eksempler som at hvis det ikke skulle være lov å legge over musikk til en iPod, så ville nok loven være heller gammeldags, men dette var fortsatt tillat ifølge lovforslaget.

Endret av Stigma2K
Lenke til kommentar
Ehh... Hovedmomentet i den lange artikkelen du skrev var nok feil... Akkurat dette temaet var på NRK1 nyhetene igår, hvor en dame som tydeligvis hadde satt seg inn stoffet pressiserte at lovlig konvertering fra CD-plater til MP3 format, fortsatt skulle være lovlig. Hun brukte eksempler som at hvis det ikke skulle være lov å legge over musikk til en iPod, så ville nok loven være heller gammeldags, men dette var fortsatt tillat ifølge lovforslaget.

Angriper ikke deg på noen som helst måte nå altså, men hva er da forskjellen på å lagre en dvd på pc? (Leste noe om at det fremdeles var lov å konvertere for å velge avspilling?)

 

Det er allerede ulovlig med massespredning, merk at spredning til venner og familie ER lov, men det er jo forskjell på å sende noen lyd-klipp til 2(ja, jeg har lite venner), og legge ut 100 album på en hjemmeside? Så jeg ser ikke helt hensikten med loven i så tilfelle...?

Endret av Hurley
Lenke til kommentar
Ok, så dermed ble jeg lovbryter. Når det først har skjedd er det herved helt slutt på å kjøpe musikk lovlig. Når jeg allerede er kriminalisert, har jeg ingen skrupler med å skaffe meg musikken på ulovlig vis.

Ja det er kjekt å ha noe å legitimere kopieringen med.

 

Forøvrig så gjelder vel det eventuelle forbudet CD'er som har kopisperre - så vidt jeg har lest så er det fullt lovlig å ta kopier av 'vanlige' CD'er som du selv eier.

 

Av mine 1500+ musikk-CD'er så er vel kanskje 15 kopibeskyttet, så hvor stort problem det er for de fleste kan vel diskuteres... Men det er klart at det blir jo mye mer å skrive om for tabloidpressen når de legger det frem som om at MP3'er vil blir forbudt, noe som slettes ikke er tilfelle.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Bra det er valg, håper det blir debatt rundt dette. Først de idiotiske fartsbøtene, og nå dette. Kan utøve litt gla vold og mose en kar. Skjer ingenting i realiteten, men hører du mp3 skal du f.... få svi??. Hva skjer i dette landet? Mister fullstendig respekt for politikere og lover når det dukker opp slike forlag som åpenbart er resultat av lobyister på tinget. Hvem snakker om smøring? Tror ikke Tine er verstingen her i gården.Skal være svært smalsporet nå det gjelder avgivelse av stemme i år. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...