Gå til innhold

Hannemyr kritiserer lovforslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter forslaget vil det være forbudt å omgå kopisperrer, men ikke hvis de hindrer privat brukers avspilling på relevant avspillingsutstyr, for eksempel der en CD pga. innlagte sperrer ikke kan spilles i bilstereoen. Det foreslås også forbud mot omsetning mv. av omgåelsesverktøy.

Jeg leste pressemeldingen fra kultur og kirkedepartementet og må si jeg er bra forvirret. Det er lov å bryte kopisperrernår den hindrer deg i å avspille på spilleren din, men ikke ellers. Det må jo bety at det å gjøre om til MP3 befinner seg i en gråsone. Og det som kanskje værre er er at du har lov til å tilpasse det spilleren din, men ikke å skaffe programmet for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er klart at det er en uting at musikk/film/programvare som andre har opphavsretten til flyter fritt - selv er jeg ikke tilhenger av kopiering i den skalaen som har foregått et par år nå og synes at noe bør gjøres.

 

Utfordringen er selvfølgelig hvor listen bør legges og om eventuelle lover blir håndhevet og ikke bare eksisterer på papiret.

 

Et annet problem er at siden myndighetene har vært så utrolig trege i avtrekkeren så har vi allerede fått en generasjon som er vant til at musikk/film/programvare er gratis og som aldri kunne tenke seg å betale noe som helst for ting som hittil har vært gratis. Hadde man vært ute for 3-4 år siden og sagt klart at dette ikke er lov og er straffbart så ville det neppe utviklet seg til å bli en befolkning av snyltere som ikke ser noen problem med å forsyne seg gratis.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Men det er jo ikke den delen som forbyr piratkopiering som er horibel i dette lovforslaget. Det er den delen som går på forbudet mot å bryte kopibeskyttelser. Spesielt slik det er blitt i dag, hvor man benytter musikk og snart film i veldig mange formater. Det den loven sier er at jeg ikke har lov til å gjøre om en cd-plate med kopibeskyttelse til MP3 slik at den MP3 spilleren jeg har i dag blir bare tøys å bruke.

Lenke til kommentar

Den loven vil nok helt sikkert bli endret dersom den blir vedtatt slik den er foreslått.

Tenk på alle bedriftene som selger MP3 spillere.

Pluselig forsvinner en del av elektronikkmarkedet over natta.

Da blir det nokk protester fra respeltive firma/importører.

Greit å forby nedlasting men programmvare for å omgå kopibedkyttelsen> idiotisk.

Dette er plate og filmbransjens våte drøm som går i oppfyllelse.

Nå kan de virkelig begynne med inndeling i soner og mange artige formater og samtidig selge egne spillere for formatet/sonen sin.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Har internettleverandørene lov til å spionere på hva vi gjør på nette?

Nei, men platebransjen kan overvåke fildelinsnettverkene (og det _gjør_ de faktisk). De kan se ip-adressen, men ikke hvem som eier denne adressen. Det er det bare du og nettleverandøren din som veit.

 

I USA har nettleverandørene gått med på å gi platebransjen navnene på mistenkte fildelere. Det er det Gisle H. ser for seg at kan skje i Norge også.

 

Jeg tror ikke det hjelper stort å ha dynamisk ip-adresse, siden man kan gå tilbake å se hvem som hadde hvilken adresse på et gitt tidpunkt/tidsrom.

Lenke til kommentar
Har internettleverandørene lov til å spionere på hva vi gjør på nette?

Nei, men platebransjen kan overvåke fildelinsnettverkene (og det _gjør_ de faktisk). De kan se ip-adressen, men ikke hvem som eier denne adressen. Det er det bare du og nettleverandøren din som veit.

 

I USA har nettleverandørene gått med på å gi platebransjen navnene på mistenkte fildelere. Det er det Gisle H. ser for seg at kan skje i Norge også.

 

Jeg tror ikke det hjelper stort å ha dynamisk ip-adresse, siden man kan gå tilbake å se hvem som hadde hvilken adresse på et gitt tidpunkt/tidsrom.

hehe eg fikk et fint brev fra min ISP på julaften, der stod de at de hadde fått informasjon om at eg brukte ADSL linja mi til å spre ulovlig filer videre :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...