Gå til innhold

Cell-prosessoren lover heftig ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cell er et ekstremt beist på mange måter. På samme måte som PS2 er noe fullstendig anderledes enn andre konsoller og maskiner vi har sett til nå, så blir Cell noe totalt opp-ned til det igjen.

 

Anbefaler virkelig å lese denne artikkelserien om Cell :

http://www.blachford.info/computer/Cells/Cell0.html

Jepp, og når PS2 kom, så var jo "motion-engine" sensasjonelt bra, og knuste alt av pcer osv osv. Er meget skeptsik til sony sin hype om nye konsoller. Vi får se, men jeg blir kraftig overrasket om cellen holder hva den lover. Den er sikkert raskere på noen spesialiserte oppgaver, men jeg tror ikke den blir noe særlig raskere generelt. Så får heller tiden evt vise at jeg tar feil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Motion- engine er fremdeles temmelig bra på float-beregninger.

 

Når den kom var den et skritt foran alt annet. Jeg mener at Xbox er i nærheten av PS2 i prosesseringskraft. Hvis Motion-Engine blir utnyttet fullt ut. (Noe de nærmer seg først nå)

Man kan si hva man vil om EmotionEngine, essesen er at en PS2 aldri har vært bedre enn en pc i reell ytelse. Når den kom fikk man ikke utnyttet kraften, nå er ps2 utdatert på hardware. Jeg vil gjette at det samme vil skje igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Motion- engine er fremdeles temmelig bra på float-beregninger.

 

Når den kom var den et skritt foran alt annet. Jeg mener at Xbox er i nærheten av PS2 i prosesseringskraft. Hvis Motion-Engine blir utnyttet fullt ut. (Noe de nærmer seg først nå)

Må bare skyte inn litt her.

Emotion Engine er bare PS2s svar på xboxens direct3d. De har lagt en del instruksjoner inn i hardware for å aksellerere en skrekkelig dårlig platform.

 

PS2 er en svært dårlig maskin rent teknisk i forhold til xbox. Den er fem år gammel og har lite ram, treig systembuss og relativt sørgelig grafikkytelse. Det som derimot gjør at PS2 fremdeles hevder seg mot xbox er fordi PS2 har uhorvelig mye bedre spill, samt eyetoy og singstar (som gjør at folk fremdeles kjøper maskinen). xboxen feier PS2 av banen på det som er av stats, men det hjelper ikke når spillene suger lut. :tease:

Det xboxen tar innersvingen på PS2 med, er mediamuligheter når du først har moddet xburken. PS2 er tragisk på dekoding til TV og har heller laber lyd, mens xboxen støtter hdtv fullt ut og har AC3 og 5.1 surround i hardware.

 

Jeg har ikke den store troen på cell-teknologien. Det lukter hype-vare lang vei. Klart det ser bra ut på papiret, men hva om rambus skviser prisen opp med royalties så ingen gidder bruke arkitekturen? Motorola har jo ballet seg bort før med PowerPC-prosessorene ved å være gnøkkete på støtte til annet enn Apple. Sony har tråkket i salaten mer enn en gang ved å velge håpløst proprietære løsninger; atrac og memorystick noen? :) Regner med det kommer til å komme en del andre sleivspark i kjølvannet av UMD-formatet på PSP.

Lenke til kommentar
Er meget skeptsik til sony sin hype om nye konsoller. Vi får se, men jeg blir kraftig overrasket om cellen holder hva den lover. Den er sikkert raskere på noen spesialiserte oppgaver, men jeg tror ikke den blir noe særlig raskere generelt. Så får heller tiden evt vise at jeg tar feil.

Enig! Jeg tar hele hypet med en stor klype salt inntil vi faktisk får se hva den duger til. Hvis den holder hva den lover eller noe i nærheten av det så får jeg heller ta det som en positiv overraskelse da.

 

Prosessormarkedet har dermed fått en sterk konkurrent fra et uventet hold. Ballen spilles over til AMD og Intel for å se hva de kan svare på dette utspillet.

Jeg vil si at Sony fortsatt har ballen siden de ennå ikke har bevist noe konkret i form av produkter, uavhengige tester og priser.

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn litt her.

Emotion Engine er bare PS2s svar på xboxens direct3d. De har lagt en del instruksjoner inn i hardware for å aksellerere en skrekkelig dårlig platform.

 

PS2 er en svært dårlig maskin rent teknisk i forhold til xbox. Den er fem år gammel og har lite ram, treig systembuss og relativt sørgelig grafikkytelse. Det som derimot gjør at PS2 fremdeles hevder seg mot xbox er fordi PS2 har uhorvelig mye bedre spill, samt eyetoy og singstar (som gjør at folk fremdeles kjøper maskinen). xboxen feier PS2 av banen på det som er av stats, men det hjelper ikke når spillene suger lut. :tease:

Det xboxen tar innersvingen på PS2 med, er mediamuligheter når du først har moddet xburken. PS2 er tragisk på dekoding til TV og har heller laber lyd, mens xboxen støtter hdtv fullt ut og har AC3 og 5.1 surround i hardware.

Det kan man si. Jeg mente egentlig å si at på ren prosseseringskraft var den ekstremt parallelle naturen til PS2 sin prosessor teknisk bra utført. 16 pipelines i en prosessor på den tinden var langt unna det en x86 hadde. Det som er spesielt med PS2 prosessoren er at det gikk faktisk an å utnytte alle pipelinene med gode proframmeringsteknikker. Det er fremdeles mulig å få mer ut av den prosessoren. Jeg snakker bare om prosessoren som er kraftigere enn en nedskalert 700 MHz Pentium 3.

 

Båndbredde er det ikke så stort behov for når oppløsningen er så lav... Men nå kommer HDTV spill til PS2 også. (GT4)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...