Gå til innhold

Vil slutte å jage piksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
haha, visste det! visste min 6230 hadde bedre bildevalitet enn 7610. (lett å se forskjell)

ehhh....tror ikke det du! Har selv en 7610 og en kompis av meg har en 6230 og vi har sammenlikna kamera-ene på telefonene og 6230 kan ikke akkurat sammenliknes med 7610...

Lenke til kommentar

Dette har vi jo visst hele tiden, og det er logisk. MP er jo bare størrelsen på bildene. Selv om man har en mobil med 5 mp (Samsung) så trenger ikke denne å ta bedre bilder enn et kamera med 1.3 mp. Grunnen er jo ganske enkelt at kvaliteten på hver piksel er for dårlig (lysfordelingen++).

Her tenker man også kvantiet fremfor kvalitet, og det har aldri noe blitt noe bedre av. Men vi får håpe slike artikler hjelper, selv om jeg ikke tror det.

 

Sony E. vil neppe danke ut seg selv ved å tilby mobilkameraer like god som Cybershot. Nokia, som ikke lager kameraer, får vel ikke tak i skikkelig optikk og brikker fordi Sony og andre styrer markedet.

 

"Så du vil selge bra optikk og brikker til Nokia slik at de kan lage skikkelige mobilkameraer....hmmmmm....ja da...da sier jeg opp hele avtalen dere har med Sony"

 

Men, en gang blir det nok som vi vil :)

Lenke til kommentar

Er helt enig i artikkelen! En av de største svakhetene er at mobilene ikke har linser som fokuserer, de er optisk uskarpe både veldig nært og "uendelig borte", noe som gjør de ganske uegnet til å ta bilder av henholdsvis tekst og landskap. Med dagens standard ang prosessorkapasitet og batteri, burde VGA bilder kunne være mer enn bra nok. Dog skal det legges til at digitale kamera med optisk zoom og 5Mpix finnes i størrelser ned mot de minste mobiler.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er mobilkameraet en glimrende oppfinnelse. Det er gøy å kunne sende spontane bilder til andre over MMS, bruke bilder som "wallpaper" på mobilen, og ha bilder av kontaktene i telefonlisten. Jeg ville absolutt ikke kjøpt en mobiltelefon uten kamera i dag.

 

Men her går også grensen for hva jeg ville brukt et mobilkamera til. Jeg ville aldri finne på å bruke mobilen dersom målet er å oppnå estetisk vakre og holdbare bilder. Til det bruker jeg mitt digitale speilrefleks. Jeg ville heller aldri finne på å "fremkalle" mobilbildene mine for å putte dem i album. Man må innse at mobilkameraene er glimrende til sitt bruk, men man må også innse deres begrensninger. Derfor bør mobilprodusentene nå stoppe ved 1 megapiksel, gjøre den oppløsningen til standard for mobilkameraer, og heller konsentrere seg om å forbedre bildekvaliteten på andre områder.

Endret av ShAvAnO
Lenke til kommentar

Helt enige med dere, Dinsdale og ShAvAnO.

Hjelper lite med flere MP hvis det er dårlig bildekvalitet.

Har sett på bilder tatt med den samsungen som har 5MP, trodde de bildene skulle bli bra, men nei da :no: det imponener ikke.

LG har kommet/kommer med en mobil som har 7MP, bortkastet sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Vi har bare sett begynnelsen på hva de kreative ingenørene i Japan kan få til. Jeg husker godt da de første kameramobilene kom. Rakk så vidt å si "wow, de er dyre..", så plutselig var prisen på bunn-nivå og alle hadde en. Nesten nifst :D

 

Idéen var jo bare helt genial; Først kom mobilen, så kom muligheten for SMS meldinger, så kom PDA mobilene, så kom MMS, så måtte Gud.. eh.. skaperne hvile litt, så kom Java og kameramobilene i rask rekkefølge. Tror jeg fikk meg med en del der.

 

Utviklingen på mobilfronten tilsvarer den på CPU fronten for mange år siden, et helt vanvittig jag på nytt og bedre, mer effektivt. Jeg tror det tempoet vil synke igjen etterhvert, ser nesten ut som det gjør det allerede. Det er helt vanlig at en mobiltelefon i dag har et avansert OS, er høyttalende, har FM radio og MP3 spiller, en del internminne og gjerne utskiftbart minnekort i tillegg, kamera med eller uten blitz, bluetooth o.s.v. Da snakker jeg om telefoner som allerede kan fås for en relativt lav pris (f.eks. 1.500 - 2.000,- med abonnement).

 

Jeg har inntrykk av at det som må forbedres nå er operativsystemet, mer internminne, raskere prosessor og en bedre, egen chip for grafikken. Det holder jo Nvidia på med allerede, og jeg tror ATI også gjør det (?). Enten det, eller jeg har lest feil.

 

Noe av det absolutt FETESTE som har skjedd i det siste, er at det "laser tastaturet" ENDELIG har kommet for salg!! Fyyy fader.. :dribble: Har hatt våte drømmer om det i årevis. Og det er selvfølgelig altfor dyrt.

 

(er det normalt at content DIVen er så vanvittig smal i FireFox ?)

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...