Gå til innhold

I fokus: DRM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra. Ryddig og kortfattet, akkurat slik vi liker.

 

Jeg har bare en liten ting, og det er en tilføyning som provoserer en ex. musikk-teknolog litt: "CD-en viste seg å bli overlegen både MC-en og LP-en i holdbarhet og fleksibilitet (men ikke nødvendigvis lydkvalitet)."

 

Når det gjelder lyd er CD tilstrekkelig for alle som ikke hører frekvenser over 22Kz (dvs. alle mennesker). Hvis man har mennesket som referanse er det teknologisk meningsløst å påstå at lydkvaliteten på LP eller MC generelt er bedre - for teoretisk kan de maksimalt være like gode. Noen dyr vil kanskje foretrekke LP. (...og om innspillinger på LP er bedre enn de på CD, så har det ikke noe med mediet å gjøre.)

 

Det å påstå at CD er mer holdbar enn MC og LP kan også diskuteres, men jeg antar du her viser til trykte CD-er og ikke til CD-R plater som korroderer.

 

CD er altså overlegen MC og LP i fleksibilitet og lydkvalitet, men ikke nødvendigvis i holdbarhet.

 

(kanskje ikke de mest vitenskapelige kildene, men likevel nyttige)

http://slashdot.org/article.pl?sid=04/04/2...tid=137&tid=198

http://alcor.concordia.ca/~talfred/cd-r.html

Lenke til kommentar

Det jeg føler at du kanskje toucher litt lite inn på er at plateselskapene sammenligner sine toppår (1999-2001 mener jeg å huske det var) med f.eks. salget i 2004.

 

Platebransjen melder om en nedgang i totalsalget av musikk-CDer på 10-15% (Gramstad, 2003), men samtidig oppgir de ikke at antallet utgitte titler siden de aktuelle toppårene har gått ned med ca 25% og Gramstad mener derfor at nedgangen i totalsalget kommer av dette, og ikke av økt fildeling. Gramstad mener også at vi faktisk ser er en økning i platesalget og han teoriserer om at ”dersom det hadde vært riktig at fildeling erstatter kjøp av CD-plater, skulle

CD-salget ha vært steindødt og ikke-eksisterende”.

 

Samtidig mener jeg det er feil (av div. plateselskap og deres interesseorganisasjoner) å legge all skylden for nedgang i salget på "piratkopiering". Det plateselskapene ikke har innsett er at de faktisk aktivt konkurrerer med folks "underholdningsbudsjett". Underholdningsbudsjett vil jeg si er pengene hver person/familie setter av f.eks. hver måned til ting de betrakter som underholdning. Det er ikke til å stikke under en stol at salget av DVDer har tatt over mye av markedet til CD-salget, i tillegg til at folk i større grad bruker penger på annen type underholdning (mp3-spillere/høretelefoner/dataspill/osv) nå enn tidligere.

 

Det settes i visse sammenhenger også spørsmålstegn ved at det skal være lovlig å fremstille slike sperrer, men ulovlig å bryte dem (Hannemyr, 2002). Man kan vel også spørre seg om det i det hele tatt er riktig at åndsverksloven skal beskytte sperrene - disse er jo tross alt ikke åndsverk (Gramstad, 2003, 1.11.2004). Sperrene bør heller ikke beskyttes av åndsverksloven fordi, som Bing påpeker (Thoresen, 2004, 12.10.2004), ”[er det] ingen som har hevdet at kopisperren for kompaktplater er en oppfinnelse eller [at den er] er patentbeskyttet”.

 

Kilder:

Gramstad, Thomas (2003) Kopieringens etikk, i: Norsk Medietidsskrift. Dannelse og journalistikk. Fagbokforlaget 10 (1), Bergen. s.121-137

Gramstad, Thomas (2003) EFN: Frykter total overvåkning, Mic.no/Ballade.no, besøkt: 1.11.2004.

Hannemyr, Gisle (2002) Foucault i Kyberrommet, i: Digital Makt, (Red. Tore Slaatta), Oslo, side 41-63

Thoresen, Jan (2004) Spør Bing om kopisperre, Dagbladet.no, besøkt: 12.10.2004.

Lenke til kommentar
Når dette er sagt fins det også mange artister som ikke har noe å utsette på plateselskapenes implementering av DRM. Dette gjelder for eksempel Bertine Zetlitz.

 

God artikkel, men er du sikker på at utsagnet ovenfor er helt korrekt? Jeg hørte et intervju med Bertine Zetlitz på P4 (radio) en liten tid etter at hun ga ut "Sweet Injections", hvor hun ble konfrontert med nettopp "copy controlled" egenskapen på hennes album. Hun svarte på dette at hun som artist ikke hadde noe valg hva plateselskapet valgte å legge inn av kopisperrer eller ikke, og at dersom hun hadde noe hun skulle ha sagt, så ville hun selvsagt gjøre det slik at de som kjøpte platen ikke ville møte på problemer med avspilling i bil osv.

 

Jeg tolker ikke hennes standpunkt som forenelig med hva som uttrykkes i artikkelen, kanskje de hadde vært bedre å trekke frem artister som aktivt arbeider mot fildeling, som f.eks. Metallica, Madonna, Soundgarden osv.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det enda er krampeaktige forsøk på å fullstendig motarbeide fildeling. Det er fullstendig nytteløst, og det burde platebransjen/softwarebransjen/filmindustrien ha fått med seg nå snart.

 

Hva i all verden skal man gjøre for å håndheve eventuelle nye lover? "Alle" bryter disse lovene i en eller annen form. Skal Telenor begynne å ta stikkprøver blant abonnenter? Kanskje vi skal arrestere en million eller to normenn og bringe dem for retten?

 

Den eneste muligheten overnevnte industrier har er å være med på utviklingen og tilby kundene noe bedre. Så enkelt er det.

 

[EDIT: Bra artikkel forresten]

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Når dette er sagt fins det også mange artister som ikke har noe å utsette på plateselskapenes implementering av DRM. Dette gjelder for eksempel Bertine Zetlitz.

 

God artikkel, men er du sikker på at utsagnet ovenfor er helt korrekt? Jeg hørte et intervju med Bertine Zetlitz på P4 (radio) en liten tid etter at hun ga ut "Sweet Injections", hvor hun ble konfrontert med nettopp "copy controlled" egenskapen på hennes album. Hun svarte på dette at hun som artist ikke hadde noe valg hva plateselskapet valgte å legge inn av kopisperrer eller ikke, og at dersom hun hadde noe hun skulle ha sagt, så ville hun selvsagt gjøre det slik at de som kjøpte platen ikke ville møte på problemer med avspilling i bil osv.

 

Jeg tolker ikke hennes standpunkt som forenelig med hva som uttrykkes i artikkelen, kanskje de hadde vært bedre å trekke frem artister som aktivt arbeider mot fildeling, som f.eks. Metallica, Madonna, Soundgarden osv.

det kan også nevnes den aktive sensureringen av innlagte kommentarer i gjesteboken på hjemmesiden hennes av kommentarer negative til brukssperren på CD'en hennes..

 

kanskje hun rett og slett ikke har sett den massive klagingen?

Lenke til kommentar

Enig med CAT-scan.

Fildeling tror jeg er kommet for å bli. Kanskje ikke i den formen vi har mest av i dag (p2p), men siden internetts fødsel har det bestandig eksistert fildeling.

 

DRM har jeg vanskelig for å se at er mulig å implementere på en måte som gjør at den ikke lett kan brytes. Selv programvare som burde være enklere å lage kopi beskyttelse til er "lett" å bryte.

Lenke til kommentar
det kan også nevnes den aktive sensureringen av innlagte kommentarer i gjesteboken på hjemmesiden hennes av kommentarer negative til brukssperren på CD'en hennes..

 

kanskje hun rett og slett ikke har sett den massive klagingen?

 

Jeg ser ikke helt hvor du vil med denne kommentaren, det var jo nettopp til all den negative responsen pga. kopisperre på hennes cd plate, hun svarte med å si at det ikke var hennes valg å implementere nettopp denne kopibeskyttelsen, og dersom hun hadde valgmuligheten så ville hun helst sett at den ikke ble brukt på hennes album!

 

Jeg håper artikkelforfatteren har godt hold for å hevde at Bertine Zetlitz aktivt stiller seg passiv til bruken av kopibeskyttelse på sitt åndsverk, ellers blir det litt søkt.. som å legge ord i munnen på noen.. :ermm:

Lenke til kommentar

Knall bra artikkel :thumbup:

 

Men bare en ting jeg må nevne, Pirater er ikke en som kopierer til eget bruk, men med hensikt å gjøre profitt på annens oppfinnelse/produkt. (som har copy rigth/ patent.) Men nå har alle verdens aviser og tidskrifter brukt betegnelsen piratvirksomhet, slik at nå er det ingen som stusser på dette lengre. Kan en ikke påvise at en har kopiert og videresolgt skal en egentlig ikke kunne bli saksøkt for piratvirksomhet, strafferammene for den slags lovbrudd er påtenkt vinningskriminalitet og ikke en stakkars som har lastet ned for eget forbruk. Hver gang aviser og tidskrifter bruker ordet pirat i denne sammenhengen sitter film, musikk og software bransjen med et fett glis rundt munn.

 

Nå har jeg også fått smake på DRM teknologien selv, etter å ha blitt eier av en Nokia 6630. Lastet ned en ringe tone og betalte 10spenn for den. Så tenkte jeg her en dag at jeg skulle legge inne denne ringetonen jeg hadde kjøpt rettighetene til, over på min mobil nr2. (blir brukt til friluftsliv pga batterikapasitet) Men nei da, det fikk jeg ikke lov til! Lærdommen her ble da Skyldig Til Motsatte Bevist. :hmm:

 

Microsoft hadde ikke hatt den posisjonen de har i dag! Om det ikke hadde vært for privat kopiering av deres OS og annen software! De aller fleste kan jo bruke MS sine produkter, ettersom de som ikke har hatt råd har tatt seg friheten og kopiert til eget bruk! Ergo så ville det vært tull av bedrifter å kjøpe annen software, ettersom bedrifter i dag kan plukke opp hvilken som helst i fra gata og slippe kursing osv av nyansatte. Hadde man måtte betale 10 laken bare for OS og Nytteprogrammer er jeg ikke så sikker på at hardware produsenter ville a hatt den enorme salgsveksten på privatmarkedet som ha vært de siste 10 åra.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hvorfor politikerne er så idiotiske i dag jeg..

bla.a. kristin klemet også, men det er en annen sak..

 

jeg så også på nyhetene i dag, at en hadde blitt dømt for piratkopiering, og såvidt jeg fikk med meg, så hadde han bare laget en samleside på internett over hvor man kan skaffe gratis musikk, og det er jo ikke brudd på ånderettsloven, iallefall ikke enda... (eller? :ermm: ) og det er jo så mange som påpeker at det er "ulovlig" å laste ned musikk, det er jo full lovlig her i norge, iallefall intill videre...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...