Gå til innhold

Bøybar LCD-skjerm fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det med fleksibel og bøybar LCD-skjerm er nok noe som har fremtiden for seg.

Om en slik skjerm faktisk tåler regelmessig påkjenninger av å bli bøyd er nok den største utfordringen. Faktorer som materialtretthet og andre "fysiske lover" som temperaturvariasjon, lyspåkjenning osv. vil også påvirke.

Dette med skjermer som kan rulles sammen er i fokus for fremtidens nye bærbare medier.

I framtiden ser vi nok garantier på både antall piksler og antall sammenrullinger/brettinger en slik type skjerm minimum skal klare.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke giddet å lese specs enda, så unskyld om jeg uttaler meg av uvitenhet, men et viktig punkt her må jo være innsynsvinkel. Spesielt horrisontal sådan. Kan forestille emg at denne blir brukt med opp mot 45 graders bøy/knekk, og dermed vil fargeinformasjonen være ganske forvrengt ett eller annet sted på skjermen, uavhengig av hvor du ser på den fra..

 

Forøvrig er jo ikke dette noe nytt. Samsung jobbet jo på en prototyp på bøybare flatskjermer for fire-fem år siden, dog med annen teknologi. Som vanlig avslutter jeg kommentarene mine med "Jeg tror det ikke før jeg får se det kommersielt tilgjengelig"

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er tilfeldig, men de bildene som finnes (på Softpixels sider) av skjermen er stor sett flate. De som er buet er slått av. Det er ett hvor noen holder den buet i hånden (med hanske på) med noe som kan være et skjermbilde på den, men hvor er ledningene?

 

Hvis poenget var at det skulle være bøyelig, hvorfor er PR-bildet av den flatt som en pannekake?

 

Jeg mistenker at panelet er bøyelig som sådan, men at billed-kvaliteten får lide. Og det er et stykke fra den lille bøyen du ser på bildet og til å rulle den sammen som en avis...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
hadde hvert tøft å ha et rom med en 180 graders vekk å rulle ut tvn på.. :yes:

Oooh... :wow:Det hadde vært stilig... :dribble:

 

Men uansett. Trenger man ikke baklys på disse for at de skal være litt mer... imponerende? Det er jo ikke like enkelt å få til i praksis, så denne skjermen er kanskje ikke så fleksibel som man skal ha det til. Hadde det vært en OLED skjerm, derimot... :dribble:

Lenke til kommentar
Må jo være genialt å ha en sånn skjemr med seg på fjellet eller bruke den som kart eller no da man bare kan rulle den sammen til ingenting...

Nå tenker jeg seff på en sånn skjerm i større skala da...

hahaha, ser for meg at du vandrer rundt på fjellet med den skjermen som kart, og med en laptop og et aggregat på ryggen istedetfor bergans meis! :tease:

 

neida, jeg tror ikke så mye på denne teknologien - rett og slett fordi jeg aldri har hatt behov for å bøye en liten skjerm. når teknologien blir langt bedre (og sikkert en helt annen enn lcd) så kan det blir interessant, f.eks. en "bøyd vegg" som hjemmekino, slik bigben247 nevnte. eller som en sammenbrettet/-rullet "avis" (problemet da er jo strømforsyning, kan den også brettes?).

Lenke til kommentar
Må jo være genialt å ha en sånn skjemr med seg på fjellet eller bruke den som kart eller no da man bare kan rulle den sammen til ingenting...

Nå tenker jeg seff på en sånn skjerm i større skala da...

hahaha, ser for meg at du vandrer rundt på fjellet med den skjermen som kart, og med en laptop og et aggregat på ryggen istedetfor bergans meis! :tease:

 

neida, jeg tror ikke så mye på denne teknologien - rett og slett fordi jeg aldri har hatt behov for å bøye en liten skjerm. når teknologien blir langt bedre (og sikkert en helt annen enn lcd) så kan det blir interessant, f.eks. en "bøyd vegg" som hjemmekino, slik bigben247 nevnte. eller som en sammenbrettet/-rullet "avis" (problemet da er jo strømforsyning, kan den også brettes?).

Forsåvidt enig, er jo fett nok, ihvertfall som springbrett for senere teknologisk framgang, men ser ikke helt det store bruksområdet slik det er i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

det første som må skje for at en skjerm av noe som helts format skal kunne ta over for papir så må saken være i stand til å holde på bildet uten at strømmen står på hele tiden. minnes at det var minst ett firma som hadde en svart/kvitt løsning som faktisk fungerte på labben, noe med magnetisme og blekk bobler eller noe sånt. dem magnetiserte punktene for å få boblene til å flytte på seg, og etterpå ble dem liggende der til dem fikk ett annet signal.

 

først og fremst vil nok dette hjelpe på vekta på forskjellige enheter som bruker lcd. bare tenk på hvor mye vekt som kan spares på en laptop...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...