Gå til innhold

Transmeta dropper prosessorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke som noe bombe egentlig. "selv om produktet er bra" skriver dere.. er produktet veldig bra da? Noe av problemet til Transmeta er at de hele tiden har hatt veldig bra produktet på papiret, men som har skortet i forhold til konkurrentene fra AMD og Intel i praksis. Både på mht ytelse og effektbruk(relativt til ytelse).

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte det her, så jeg linker til den posten istedet for å gjenta meg selv.

 

De hadde rett og slett et "window of opportunity" der, men det var for smalt og lukket seg for fort. Skulle de ha lykkes måtte de ha et produkt som enten var unikt eller rettet seg mot et unikt marked. Crusoe var en unik teknologi, men hadde for kort tid til å etablere seg som et unikt produkt. Dette fordi de valgte å rette det mot et mainstream marked, x86 som allerede hadde markedsledere med mye å forsvare og egeninteresse av å utvikle konkurrerende teknologier.

 

Det blir litt som da IBM valgte å markedsføre OS2 som "A better Windows than Windows". Det var en dårlig strategi. OS2 var kanskje bedre som teknologi, men for kundene oppveiet ikke det ulempene med å bytte. De skulle solgt på sitt særpreg, så hadde de hatt en sjanse.

 

En annen sammenligning er hvordan Kanal 24 har prøvet å slå P4 på deres egen banehalvdel. Målgruppen er litt forskjellig definert, og det slår ut på musikkvalget, men for lytteren er ikke det grunn nok til å skifte kanal. Tenk om TV2 hadde startet opp som "Et bedre NRK enn NRK"...

 

Så det er status for Transmeta. De har ikke noe unikt produkt, og de har ikke noe unikt marked. Det de har er en unik teknologi, og deres beste håp er å leve av å lisensiere den. Enten til AMD eller Intel (i den grad det er interessant, jeg vet ikke akkurat hva det er de lisensierer ut) eller kanskje mer fornuftig til aktører utenfor x86 markedet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nesten så man syns litt synd på dem.

La meg sammenligne med en som sitter hjemme og bygger modellfly i mange måneder, kanskje år, og syns det har blitt helt konge fantastisk! Så han tar det med på modellflystevne, bare for å oppdage at nivået er så ufattelig høyt at hans eget ser ut som bambus, skolelim og avis...

 

Vel...

 

Dere skjønner? :p

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller det at transmeta egentlig ikke laget x86-cpu'er - de emulerte dem. Tenk hardware VMware. Så kan du tenke deg hvor bra de egentlig var når de greide å oppnå grei ytelse ved å emulere x86 på ikke-x86 arkitektur. Blir som å emulere x86 (altså intel pentium og amd-kompatible 32-bits cpuer - i386 arkitektur) på en mac.

 

Det var det transmeta gjorde

Lenke til kommentar

Jepp, men det var nettopp emuleringen og kompileringen av frimwaren som gjorde Transmetas CPU'er så nyskapende og geniale.

 

x86 har en rekke ulemper som har hopet seg opp gjennom årene og det faktum at x86 vil holde seg bakoverkomaptibelt. Transmetas VLIW-arkitaktur løste mange av problemene på en helt ny måte. Hvis det hadde blitt lagt like mye penger bak VLIW som bak Intel og AMD's arkitekturer så kunne faktisk VLIW ha kommet seirende ut av konkurransen.

 

Emulering er ikke bare en ulempe, men hadde mange fordeler og spennende egenskaper. Nå får vi dessverre aldri se hva VLIW-teknologien kunne blitt.

Lenke til kommentar
Emulering er ikke bare en ulempe, men hadde mange fordeler og spennende egenskaper. Nå får vi dessverre aldri se hva VLIW-teknologien kunne blitt.

Det er vel tvilsomt at teknologien "dør", mest sannsynligvis vil den bli solgt til andre med mer ressurser og brukt til noe mer fornuftig(dvs rent økonomisk).

 

Blir som å emulere x86 (altså intel pentium og amd-kompatible 32-bits cpuer - i386 arkitektur) på en mac.

Smilte litt når jeg så denne, vi brukte å kalle datamaskiner bygd rundt x86 IBM komptible :)

Lenke til kommentar

Hvis dette viser seg å stemme så vil det være et stort tap for de av oss som ønsker best mulig konkurranse i prosessormarkedet :(

 

Jepp, men det var nettopp emuleringen og kompileringen av frimwaren som gjorde Transmetas CPU'er så nyskapende og geniale.

 

x86 har en rekke ulemper som har hopet seg opp gjennom årene og det faktum at x86 vil holde seg bakoverkomaptibelt. Transmetas VLIW-arkitaktur løste mange av problemene på en helt ny måte. Hvis det hadde blitt lagt like mye penger bak VLIW som bak Intel og AMD's arkitekturer så kunne faktisk VLIW ha kommet seirende ut av konkurransen.

ISA er neppe noe stort problem i praksis, med mindre man skriver maskinkode men hvem gjør vel det idag? Jeg vil neppe tro at maskinkode på en VLIW-prosessor ser så mye penere ut enn på en x86-prosessor. CodeMorphing-konseptet er fortsatt veldig spennende, men jeg stiller sprørsmålstegn ved det når Transmeta ennå ikke har klart å legge til støtte for x86-64 eller SSE3 ennå selv om det skulle være rimelig enkelt i teorien.

 

Emulering er ikke bare en ulempe, men hadde mange fordeler og spennende egenskaper. Nå får vi dessverre aldri se hva VLIW-teknologien kunne blitt.

VLIW er ennå ikke helt død, for det finnes faktisk rester av det i K8 fra K5 som igjen er basert på 29K som hadde flere likheter med Itanium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...