Gå til innhold

Transmeta søker partner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forrige kvartal tapte de 27,5 millioner dollar av en omsetning på 7 millioner, hvorav litt over halvparten var lisensinntekter. Og slik har det vært det siste året. Før det hadde de ikke en gang lisensinntektene, så da var bildet enda mørkere.

 

Nå snakker de om å droppe produksjonen helt og leve av lisensene. Til det trenger man knapt ansatte. Vi snakker da om en årlig omsetning på rundt 15 millioner dollar, under 100 millioner kroner, mot det dobbelte idag. Det er ikke rare greiene. AMD til sammenligning hadde en omsetning på 5 milliarder dollar, altså 300 ganger så mye. Intel solgte 7 ganger så mye som AMD igjen, 2000 ganger så mye som Transmeta.

 

Dersom Transmeta skal finne er partner, må det være en som lever i markeder hvor man ikke havner i direkte konkurranse med x86 teknologien fra de to store, tror jeg. Jeg er redd at der er toget gått. Crusoe var en nyvinning når den kom, men det var før AMD og Intel var kommet riktig på banen. Og de har ikke klart å levere på løften, de skulle nå 2 GHz for et halvt år siden, men er ennå ikke kommet lenger enn 1,6. Siden alle instruksjoner må konverteres i prosessoren, er det neppe nok til å konkurrere med f. eks. en 2 GHz Pentium M.

 

Det er litt synd, men slik er det når man på død og liv skal konkurrere med de store på deres egen banehalvdel. Kanskje er det smartere å finne sin egen nisje, slik er det i alle fall i min bransje, applikasjonsutvikling. Det er ingen små firmaer som lever av å lage standardapplikasjoner lenger, der regjerer de store, mulighetene ligger i bransjespesifikke løsninger...

 

Det samme problemet får Transmeta. Hvem i all verden vil sponse en konkurrent til Intel og AMD som knapt har nådd fluevekt? Hvis Transmetas teknologier virkelig er så spennende, kanskje de rett og slett skulle selge dem til AMD eller Intel?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
I første omgang kommer Transmeta kun til å produsere prosessorer ved 90 nm og stoppe all utvikling på 130 nm.

Såvidt jeg kan se har de kun en prosessor på 90 nm prosess, Efficeon TM8800.

 

Kan noen si litt mer om disse prosessorene? 64-bit? osv.

De er x86-kompatible og oppnår dette ved det de kaller "Code Morphing Software". For å forstå hva dette er må man vite litt om det som opptar størstedelen av moderne prosessorers transistorforbruk: Finne ut hvilke x68-instruksjoner som skal hentes fra minne, dekode dem til instruksjonenene som brukes internt, og få alt i riktig rekkefølge (Når dette er utført er selve kjøringen av instruksjonene "piece of cake"). Her brukes mesteparten av transistorbudsjettet opp, om vi ser bort fra cache som ikke er spesielt strømkrevende.

 

Transmeta har erstattet denne prosessen med sin "Code Morphing Software". Hvordan denne fungerer er jeg usikker på, jeg regner med at det tilnærmet må være en egen "prosessor" i prosessoren hvor denne kjører. En fordel med dette er at programvaren som benyttes her kan oppgraderes på samme måte som man oppgraderer BIOS. Det samme gjelder altså effektforbruket, fordi man kan kvitte seg med svært mange strømgjerrige transistorer (selv om den ikke ble så kald. ). Ulempen er altså forståelig nok ytelsen.

 

Efficeon-serien støtter også instruksjonssettene MMX og SSE1+2 . I likhet med Athlon 64 har den minnekontrolleren (hele Nordsiden faktisk) intregrert på kjernen. Efficion benytter også HyperTransport for kommunikasjon med resten av systemet. Den støtter ikke x86-64, selv om de visstnok har / hadde det på tegnebrettet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...