Gå til innhold

God periode for Dell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg skjønner ikke hva folk har så mye i mot Dell for. det fungerer lytefritt til sitt bruk. for hardcore data folk duger det.. (les tyngre desktop oppgaver ala cad dak mv) og det gjør at veldig mange av oss får lønna i tide, eller at de som trenger offentlige tjenester får det de vil. det står veldig mange bokser både som servere og arbeidsstasjoner med merket Dell på rundt forbi.

 

det er en like håpløs påstand å påstå at Dell er bare møkk som i de dager da Armada M700 rullet ut fra Compaq. "nei de skal vi ikke ha" "det der er noe dritt" vel i dag er de maskinene veldig ettertraktet grunnet sin pålitelighet og skalerbarhet.

 

sjøl jobber jeg som systemansvarlig i ett selskap med ett par hundre mennesker. tidligere brukte vi Cinet og REC. aldri har vi hatt så mye tull med ting som ikke ville fungere maskinvaremessig.

 

gleder meg seriøst til opteron boksene kommer..

 

helt greit, de er litt sære design og løsningmessig mht arkitektur men det fungerer..

 

Bare for å si det; jegbruker Mac privat, med en pc som spillplattform.

Lenke til kommentar

Dell har et meget godt utvalg av maskiner nå. Mens de tidligere var litt plaget av "samme boksen til forskjellig pris" syndromet, er maskinene nå mye mer spesialiserte, og du ser forskjellene både utenpå og i spesifikasjonene. Det gjør at det er mer å velge mellom, men lettere å finne noe som passer.

 

For øyeblikket er det kanskje nesten for mange modeller, se for eksempel her: Dell Inspiron utvalg. Men at de har noe for nesten enhver smak og bruksområde er hevet over enhver tvil. (Nei, de har ikke AMD prosessorer, men det er ikke PC-kjøpere i sin alminnelighet opptatt av, like lite som de bryr seg om det er Samsung eller Philips som har laget innmaten i TV'en så lenge den er på 28" og har Nicam stereo og Scart-inngang for Nintendoen.)

 

De har også skjønt det bilforhandlerne har skjønt i 30 år, at man selger best når man gir rabatt på bilen og slenger med gratis vinterdekk, og tjener på reservedeler og ekstraustyr. Det synes jeg er greit, da kan folk velge om de vil kjøpe takgrind hos Møller eller på Biltema.

 

Gode serviceordninger har de også, noe som gjør at folk kommer tilbake. (Ja, jeg vet det finnes unntak.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg registerer at man fortsatt kan tjene store penger på smøring også i databransjen, for Dell er neppe det eneste lavprisselskapet i verden som tjener penger som gress. Det må være lov å spørre seg hvor alle pengene som disse selskapene tjener kommer fra når marginene er så små? :hmm:

 

Selv skyr jeg slik organisert korrupsjon som pesten og handler derfor andre steder så godt det lar seg gjøre, og det råder jeg også alle andre å gjøre som støtter etisk og rettferdig forretningsvirksomhet.

Lenke til kommentar
Jeg registerer at man fortsatt kan tjene store penger på smøring også i databransjen, for Dell er neppe det eneste lavprisselskapet i verden som tjener penger som gress. Det må være lov å spørre seg hvor alle pengene som disse selskapene tjener kommer fra når marginene er så små? :hmm:

 

Selv skyr jeg slik organisert korrupsjon som pesten og handler derfor andre steder så godt det lar seg gjøre, og det råder jeg også alle andre å gjøre som støtter etisk og rettferdig forretningsvirksomhet.

ja ja.. det ligger vel mer i at de har funnet en modell hvor de bruker mye plast i stedet for metall i sine kabinetter. i tillegg så har de garantert tynt leverandørene på pris. i enhver sunn forretningsførsel vil man gjøre det. det gjør jeg og når jeg skal ut å handle flere gig med minne. da stikker jeg ikke til den dyreste.. i mine ører høres det mer logisk ut enn din modell som insinuerer at de tjener penger fordi de kjører et uærlig/uetisk og kriminelt løp..

 

Som du sikkert har registrert så har ikke Dell maskiner ferdig på lager, unntagsvis bulkpartier. de er såkalt BTO(BuiltToOrder). og det sparer de mye penger på. i tillegg sparer de på å ikke måtte kjempe seg inn i butikker og kjeder. fra min tid i ett stort datavarehus husker jeg en leverandør spanderte på oss tur til Paris om vi tok inn deres pc'er. så der sparer Dell M Y E! når vår eier (i tyskland) valgte Dell ble det momentet også vurdert. da var det andre som ikke kom med grunnet de tanker du gjør deg.

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg kjøper ikke den. Selv misstenker jeg at Dell og tilsvarende lavprisselskap tjener brorparten av pengene sine på å kreve sine leverandører for "lojalitetsrabatt", "hylleavgift" o.l. Jeg missliker slikt meget sterkt, og handler heller der hvor vareutvalget er best mulig slik at det bare er opp til meg og ingen andre hvilke produkter jeg kjøper. Det skal mao. mye mer enn noen lokketilbud til før jeg handler i slike lavprisbutikker - si ja til fri konkurranse og nei til korrupsjon/smøring!

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Hmmm....

 

Fikk lyst til å nevne et gammelt sitat om Microsoft, fra Guy Kawasaki som var en av de såkalte evangelists hos Apple i starten, og senere ble skribent i MacUser og senere MacWorld. dessverre husker jeg det ikke godt nok til å sitere det ordrett. Men det var på den tiden da Sun og Oracle saksøkte Microsoft annenhver uke, og poenget hans var: "De gjør ikke noe som ikke konkurrentene ville gjort hvis de hadde klart det. Og de har levert gode produkter uten å drive prisene opp i markedet. Men mens Ellison og Nealy og de andre gikk på universitetet og snakket om å erobre verden, gikk Bill Gates ut og gjorde det."

 

OBS! Det er ikke mitt ønske å starte noen diskusjon om Microsofts produkter eller priser. !!!

 

Men det samme må nå kunne sies om Dell. Michael Dell startet butikk basert på en på den tiden unik og - skulle det vise seg - smart forretningsmodell, knyttet allianser med leverandører og vokste seg stor på å levere varer folk ville ha av god kvalitet og med god service. Så enkelt kan det faktisk være. Det hender at folk bare er flinke...

 

Når det gjelder "hylleavgften" er effekten omstridt blant økonomer. Noen sier de fører til økte priser, fordi produsenten må legge på prisene sine for å få råd til "avgiften". Men på den annen side så gjør jo den samme avgiften kjedene i stand til å holde tilsvarende lavere priser, så det går antagelig opp i opp i det lange løp. Jeg tror altså ikke det går ut over forbrukeren.

 

Derimot kan det være en sperre for enkelte produsenter, som ikke får plass i hyllene. Men det er et overdrevet problem. Butikkene selger jo helst de produkter som folk vil ha, det vil si de så i reklamepausen på TV2. Marginale varer får ikke innpass uansett hylleavgift. Det er nå en gang omsetning kjedene lever av, og en vare uten omsetning har de ingen glede av. Og er det etterspørsel etter en vare, så vil noen selge den.

 

Men å kreve at alle forhandlere skal tilby alle varer har jeg ikke sansen for. Hverken når det gjelder Rema eller Dell. Det ville ganske sikkert føre til høyerer priser!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hmmm....

 

Fikk lyst til å nevne et gammelt sitat om Microsoft, fra Guy Kawasaki som var en av de såkalte evangelists hos Apple i starten, og senere ble skribent i MacUser og senere MacWorld. dessverre husker jeg det ikke godt nok til å sitere det ordrett. Men det var på den tiden da Sun og Oracle saksøkte Microsoft annenhver uke, og poenget hans var: "De gjør ikke noe som ikke konkurrentene ville gjort hvis de hadde klart det. Og de har levert gode produkter uten å drive prisene opp i markedet. Men mens Ellison og Nealy og de andre gikk på universitetet og snakket om å erobre verden, gikk Bill Gates ut og gjorde det."

 

OBS! Det er ikke mitt ønske å starte noen diskusjon om Microsofts produkter eller priser. !!!

 

Men det samme må nå kunne sies om Dell. Michael Dell startet butikk basert på en på den tiden unik og - skulle det vise seg - smart forretningsmodell, knyttet allianser med leverandører og vokste seg stor på å levere varer folk ville ha av god kvalitet og med god service. Så enkelt kan det faktisk være. Det hender at folk bare er flinke...

Hvis du synes at Microsoft og Dell er flinke og har en smart forretningsmodell, så blir vel Al Capone å betrakte som et forretningsmessig geni etter dine målestokker ;)

 

Nei, evnen til å tjene masse penger raskt er ikke alltid synonymt med å være flink/smart. Jeg skulle ønske jeg kunne respektere disse selskaper, men det blir vanskelig når man til stadighet får høre om slike graverende forhold som f.eks. dette:

http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=129587&cid=10809602

 

Dell har forøvrig ikke godt nok vareutvalg så derfor er det helt uaktuelt for meg å handle hos dem.

 

Edit: presisering av overfornevnte utsagn.

 

Når det gjelder "hylleavgften" er effekten omstridt blant økonomer. Noen sier de fører til økte priser, fordi produsenten må legge på prisene sine for å få råd til "avgiften". Men på den annen side så gjør jo den samme avgiften kjedene i stand til å holde tilsvarende lavere priser, så det går antagelig opp i opp i det lange løp. Jeg tror altså ikke det går ut over forbrukeren.

 

Derimot kan det være en sperre for enkelte produsenter, som ikke får plass i hyllene. Men det er et overdrevet problem. Butikkene selger jo helst de produkter som folk vil ha, det vil si de så i reklamepausen på TV2. Marginale varer får ikke innpass uansett hylleavgift. Det er nå en gang omsetning kjedene lever av, og en vare uten omsetning har de ingen glede av. Og er det etterspørsel etter en vare, så vil noen selge den.

 

Men å kreve at alle forhandlere skal tilby alle varer har jeg ikke sansen for. Hverken når det gjelder Rema eller Dell. Det ville ganske sikkert føre til høyerer priser!

Det kan diskuteres, bare se her:

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...ticle948013.ece

 

Saken er at slik smøring/korrupsjon er forkastelig og den dagen slikt blir allment akseptabelt så har vi alle et alvorlig problem. Hvis det ikke hadde vært et problem så hvorfor forklarer du at dette skjer i det skjulte da?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Beklager, men jeg kjøper ikke den.  Selv misstenker jeg at Dell og tilsvarende lavprisselskap tjener brorparten av pengene sine å pålegge sine leverandører "lojalitetsrabatt", "hylleavgift" o.l.  Jeg missliker slikt meget sterkt, og handler heller der hvor vareutvalget er best mulig slik at det bare er opp til meg og ingen andre hvilke produkter jeg skal få lov å kjøpe.  Det skal mao. mye mer enn noen lokketilbud til før jeg handler i slike lavprisbutikker.  Si ja til fri konkurranse og nei til korrupsjon/smøring!

Ser du har sett debatten om "hylleavgift" hos rema/rimi nylig og dermed automatisk lagt dette inn i dine konspirasjonsteorier om Intel og Dell :D

Siden du skyr slike selskap som pesten kunne det vært morro å vite om du dyrker all maten selv, siden alle matvarekjeder driver med dette, hva med mineralvann feks Cola er du totalt avholden fra dette da Cola er et av de mest restriktive selskaper i verden og som krever absolutt mest av forhandlerne .

Nei,tror nok ikke du er så "skinnhellig" som du gir deg ut for å være, saken er vel helt enkelt at bare du får sværte Intel og del så rusler du gjærne på Rema og kjøper en Cola etterpå :hmm:

 

Dell leverer heller ikke de varene jeg vil ha så derfor handler jeg heller ikke hos dem.

 

Snakker vi dobbeltmoral her eller, trodde du hatet dem fordi de var så korupte ikke fordi de ikke hadde AMD.

Vil det si at om de begynte med bare amd maskiner så så du glatt gjennom fingrene med resten for da gjaldt det "hjertebarnet" ditt :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Beklager, men jeg kjøper ikke den. Selv misstenker jeg at Dell og tilsvarende lavprisselskap tjener brorparten av pengene sine på å pålegge sine leverandører "lojalitetsrabatt", "hylleavgift" o.l. Jeg missliker slikt meget sterkt, og handler heller der hvor vareutvalget er best mulig slik at det bare er opp til meg og ingen andre hvilke produkter jeg skal få lov å kjøpe. Det skal mao. mye mer enn noen lokketilbud til før jeg handler i slike lavprisbutikker - si ja til fri konkurranse og nei til korrupsjon/smøring!

jeg respekterer at du ikke tror på min modell. men nå er nå engang saken den at Dell finner du ikke hos forhandlere, så dine teorier om hylleavgift faller helt bort.

 

så er det nå engang slik at det er ikke bare den ene parten som tjener på en leverandør av varer. tenk hvilke ringvirkninger det har for de subleverandørene som leverer til f.eks Dell? det er ikke få hovedkort, disker, cpu'er m.v. som brukes hvert år. OG, Intel var ikke spesiellt happy når Dell begynte å prate om å ha AMD i sine bokser.

 

teoriene dine tar av når du drar Al Capone inn i dette bildet. vel vel.. du om det. konkurranse er sunt og det gagner DEG! værre er det ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Hvis du synes at Microsoft og Dell er flinke og har en smart forretningsmodell, så blir vel Al Capone å betrakte som et forretningsmessig geni etter dine målestokker ;)

Nei, det er (Edit: var) han ikke. Forskjellen mellom de tre er:

1. Bill Gates og Michael Dell tjener sine penger ved å opptre smart i et fritt marked. Al Capone utnyttet et statlig forbud.

2. Microsoft og Dell har kanskje ikke utmerket seg ved å være snilleste guttene i klassen, men de skaffet seg ikke fordeler ved hjelp av utpressing og maskinpistoler...

 

Nei, evnen til å tjene masse penger raskt er ikke alltid synonymt med å være flink/smart.  Jeg skulle ønske jeg kunne respektere disse selskaper, men det blir vanskelig når man til stadighet får høre om slike graverende forhold som f.eks. dette:

http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=129587&cid=10809602

Den Slashdot historien har vi diskutert til døde tidligere. Jeg har fortsatt problemer med å se for meg Microsoft ansatte skrive ned C++ kommandoer de kunne se gjennom vinduene hos WP. Jeg er programmerer selv, og det som står av kode på mine vegger til enhver tid må folk gjerne skrive ned. Du får ikke noe fornuftig ut av et par linjer kode, og jeg tviler på at Microsofts programmerere trenger å lære C-programmering... ;)

 

Det kan diskuteres, bare se her:

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...ticle948013.ece

Saken er at slik smøring/korrupsjon er forkastelig og den dagen slikt blir allment akseptabelt så har vi alle et alvorlig problem.  Hvis det ikke hadde vært et problem så hvorfor forklarer du at dette skjer i det skjulte da?

Jo, det kan selvsagt være et problem hvis det holdes i det skjulte og fører til korrupsjon. Men som Aftenposten påpeker er det ikke en sak for Konkurransetilsynet, men for Økokrim!

Derfor er det heller ikke sikkert at leverandørrabatter for å sikre seg hylleplass rammes av konkurrranselovgivningen, annet enn i de aller groveste tilfeller. Men når alt er til salgs på denne måten, skjer det noe med bedriftskulturen. Det blir gråsoner og muligheter for personlig vinning for personer som treffer beslutningene. Både forretningsmoral og personlig moral kan undergraves. Konkurransedirektøren viste i går til påstander om trusler og korrupsjonslignende tilstander.

Dette er jeg helt enig i faktisk. Men det er altså ikke et markeds eller konkurranseproblem. Folk må gjerne gjøre avtaler, så lenge de ikke bryter loven. Eller med andre ord: Forskjellen på Bill Gates og Al Capone...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ja, Dell tjener gode penger på oppgraderinger til folk som ikke vet bedre, men det er ikke forbudt eller umoralsk. Det er et nødvendig resultat av at prisene i PC markedet er så presset. Man må ha lov til å tjene penger her i verden, hvorfor ellers skulle man starte butikk? Og uten at folk startet butikk, hvordan skulle vi få det vi trengte?

 

Dette gjøres i mange bransjer. På akkurat samme måte er prisene på nye biler presset her i Norge, og forhandlerne tjener påre reservedeler og ekstraustyr. Det gjør ikke Volvo til noen skurk, det er din oppgave som forbruker å gjøre hjemmeleksen før du kjøper og se at Wunderbaumen er 50% billigere på Biltema.

 

Og det viser seg gang på gang at totalpakkene fra Dell kan konkurrere med de fleste selvbygg, selv med oppgraderinger, så lenge du sammenligner samme slags oppsett. Hvis du søker litt på forumet finner du nok av eksempler på det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg registerer at man fortsatt kan tjene store penger på smøring også i databransjen, for Dell er neppe det eneste lavprisselskapet i verden som tjener penger som gress.  Det må være lov å spørre seg hvor alle pengene som disse selskapene tjener kommer fra når marginene er så små?  :hmm:

 

Selv skyr jeg slik organisert korrupsjon som pesten og handler derfor andre steder så godt det lar seg gjøre, og det råder jeg også alle andre å gjøre som støtter etisk og rettferdig forretningsvirksomhet.

Du må svare på hvem som smører hvem???

 

Som du sier er marginene små - er det Dell som smører leverandørene sine eller er det leverandørene som smører Dell?

 

Innlegget ditt virker noe unyansert for å si det mildt...

 

En anbefaling vil vel kanskje være å tenke over om Dell, til tross for at de har et sterkt fokus på utgifter internt likevel har noen advokater som interesserer seg for slike påstander. Ikke vet jeg, men verdt en tanke kanskje før du offentlig beskylder firmaer for organisert korrupsjon...

Lenke til kommentar
Hvis du synes at Microsoft og Dell er flinke og har en smart forretningsmodell, så blir vel Al Capone å betrakte som et forretningsmessig geni etter dine målestokker ;)

Nei, det er (Edit: var) han ikke. Forskjellen mellom de tre er:

1. Bill Gates og Michael Dell tjener sine penger ved å opptre smart i et fritt marked. Al Capone utnyttet et statlig forbud.

2. Microsoft og Dell har kanskje ikke utmerket seg ved å være snilleste guttene i klassen, men de skaffet seg ikke fordeler ved hjelp av utpressing og maskinpistoler...

Jeg er ikke helt overbevist om at:

1. Databransjen er et 100% fritt og åpent marked, for jeg ser alle mulige barriærer som hindrer dette.

2. Kanskje ikke maskinpistoler, men utpressing er jeg ganske sikker på at foregår på et eller annet nivå i databransjen av de dominerende aktørene. Hvordan kan du være så sikker?

 

Her er noen flere saker å tygge på:

 

Intel pressuring Compaq over AMD?

 

Intel just can't help its monopolistic tendencies

 

Intel strong armed vendors at AMD launch

 

Is Tyan hamstrung by Intel pressure?

 

Intel uses financial muscle to edge out AMD

 

Vendors under pressure to drop AMD notebook plans

 

Intel tiger uses price cutting to spoil AMD strategy

 

Se også dette:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry3535351

 

Nei, evnen til å tjene masse penger raskt er ikke alltid synonymt med å være flink/smart.  Jeg skulle ønske jeg kunne respektere disse selskaper, men det blir vanskelig når man til stadighet får høre om slike graverende forhold som f.eks. dette:

http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=129587&cid=10809602

Den Slashdot historien har vi diskutert til døde tidligere. Jeg har fortsatt problemer med å se for meg Microsoft ansatte skrive ned C++ kommandoer de kunne se gjennom vinduene hos WP. Jeg er programmerer selv, og det som står av kode på mine vegger til enhver tid må folk gjerne skrive ned. Du får ikke noe fornuftig ut av et par linjer kode, og jeg tviler på at Microsofts programmerere trenger å lære C-programmering... ;)

Jeg så heller for meg at GUI-design og finesser ble kopiert, samt andre gode idéer. Likevel var det dette utsagnet som jeg reagerte mest på:

The first few versions of WordPerfect for Windows were by default crippled because Microsoft kept the (important) Windows APIs undocumented. Any new features that WordPerfect was working on behind closed doors were somehow stolen and announced in a press release by MS the day before WP had scheduled a press release to announce them. There were half a dozen employees in the marketing department and even development that were found to be on MS payroll and ended up getting fired.

 

Microsoft is one of the most unethical companies I know of. Their tactics should land them in the corporate malfeasance hall of fame along with the likes of Enron, but instead, they are worshipped as the darling of Wall Street.

Det kaller jeg sabotasje.

Det kan diskuteres, bare se her:

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...ticle948013.ece

Saken er at slik smøring/korrupsjon er forkastelig og den dagen slikt blir allment akseptabelt så har vi alle et alvorlig problem.  Hvis det ikke hadde vært et problem så hvorfor forklarer du at dette skjer i det skjulte da?

Jo, det kan selvsagt være et problem hvis det holdes i det skjulte og fører til korrupsjon. Men som Aftenposten påpeker er det ikke en sak for Konkurransetilsynet, men for Økokrim!

Ja, når det har gått for langt så er det nok en sak for Økokrim fremfor Konkurransetilsynet. Det er likevel besynderlig at Konkurransetilsynet ikke har reagert, noen som sover på jobben kanskje? :hmm:

 

Derfor er det heller ikke sikkert at leverandørrabatter for å sikre seg hylleplass rammes av konkurrranselovgivningen, annet enn i de aller groveste tilfeller. Men når alt er til salgs på denne måten, skjer det noe med bedriftskulturen. Det blir gråsoner og muligheter for personlig vinning for personer som treffer beslutningene. Både forretningsmoral og personlig moral kan undergraves. Konkurransedirektøren viste i går til påstander om trusler og korrupsjonslignende tilstander.

Dette er jeg helt enig i faktisk. Men det er altså ikke et markeds eller konkurranseproblem. Folk må gjerne gjøre avtaler, så lenge de ikke bryter loven. Eller med andre ord: Forskjellen på Bill Gates og Al Capone...

Enig, men man har dem som opererer i gråsonen mellom det som er lovlig og ikke og utnytter lovverket. Slikt har fått fortsette i lang tid og det har derfor utviklet seg til en ukultur det nå er ganske vanskelig å bli kvitt, spesielt siden de selskapene som tjener på det er store pengemaskiner idag.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...