Gå til innhold

64-bit avmystifisert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at grafikk prosessorer bruker både 64, 128 og 256 bit i dag?

 

Og dette har vel med at det er ganske mye tung regning i slike spill i dag, og hvis det jeg skriver stemmer (noe jeg er usikker på) så vil vel det bety at spill også kan dra en del fordel av dette ved at CPU'en kan behandle større mengder data om gangen før den mater det videre til GPU'en. Eller er jeg helt ute på jordet?

Lenke til kommentar

En annen faktor er at Win64 i dagens beta-versjoner mangler både stabilitet og ytelse... som gjør at man kan lure på om MS faktisk blir ferdig i 2005. Software-utvalget er veldig beskjedent, mange produsenter (de fleste faktisk) har ikke engang giddet å begynne å skrive drivere til Win64 engang. Man kan dermed risikere at når det er ferskt så vil man oppnå veldig lite ytelsesmessig og ha problemer med hardware-støtte, så det kan bli for de spesielt interesserte eller de med spesielle behov... Min konklusjon må være at man kjøper AMD64 eller P4 med 64bit pga hvordan den yter pr i dag, vi må nok vente 1år++ etter Win64 utgivelsen før vi vil se noen særlig fordel.

Lenke til kommentar

Veldig bra og oversiktlig artikkel - i motsetning til mye av det som sies og skrives om emnet.

 

amds 64 bit prosessorer må deles opp i (minst) følgende forbedringer:

 

-mulighet for større minne

-arkitektur-forbedringer

-64 bit prosessering

 

Det er ikke noe poeng å spørre om "hvor mange % forbedring gir dette spillet som kommer i 2006?". Det er alt for mange faktorer som spiller inn, både de tre nevnte forbedringene i amds prosessorer, og i hvilken grad software produsent velger å optimalisere opp mot disse.

 

Typisk tung flyttalls/dsp operasjoner kan dra nytte av 64 bits, som nevnt fysisk modellering (geologi, meteorologi, 3-d visualisering (derunder spill), lydprosessering (virtuelle synther og effektenheter, talesyntese og tale gjenkjenning))

 

 

 

 

Generelt er forbrukere (og dermed marketing folk) altfor opphengt i bits og MHz. Min kjære laptop basert på transmetas første lav-spenningsprosessor var 256bit uten at ytelsen var det helt store... Kommunikasjon går mer og mer i retning av serielle (1-bit) linker i stedet for parallelle (16-bit samtidig f.eks). Dette kan komme i større grad også i kommunikasjon inni pc-en, på hovedkort og kanskje også inni cpu.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at grafikk prosessorer bruker både 64, 128 og 256 bit i dag?

 

Og dette har vel med at det er ganske mye tung regning i slike spill i dag, og hvis det jeg skriver stemmer (noe jeg er usikker på) så vil vel det bety at spill også kan dra en del fordel av dette ved at CPU'en kan behandle større mengder data om gangen før den mater det videre til GPU'en. Eller er jeg helt ute på jordet?

Det at grafikkprosessorer "er" 64-256 bit har vel å gjøre med kobling mellom gpu og ram, som trenger stor båndbredde (og har begrenset klokkerate)

 

Det har ikke nødvendigvis noe med "tyngden" av regneoperasjoner. Du kan fint lage et program som gjør utrolig tunge operasjoner på ascii tekst, og som dermed jobber bare med 8-bit data.

 

Mengden data cpu kan jobbe med før den må sende den videre er begrenset av minne. Hvis dataene er 33bit eller større kan et 64-bit system gi bedre effektivitet

 

Knut

Lenke til kommentar

Bra artikkel men sto igjen med 1 spørsmål, som Mad Wolf Magnux allerede har spurt om:

 

Det står i artikkelen slik jeg forstår det at 32bit-programmer som jobber med verdier høyere enn 4,3 mrd vil få utbytte av 64bit-prosessorer, men må OS'et også være 64bit da?

 

Noen som kan svare på dette?

Hvis jeg har forstått dette så skal man få litt ytelse forbedring hvis bare programmet kjøer 64bits mens OS kjøerer 32bits.

Men skal du har sikkerlig 64 må også OS være 64bits, det er når både OS og Programmet man får den største ytelse forbedringen.

 

men fint hvis noen kunne avklare dette.

 

Sindre

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at grafikk prosessorer bruker både 64, 128 og 256 bit i dag?

 

Og dette har vel med at det er ganske mye tung regning i slike spill i dag, og hvis det jeg skriver stemmer (noe jeg er usikker på) så vil vel det bety at spill også kan dra en del fordel av dette ved at CPU'en kan behandle større mengder data om gangen før den mater det videre til GPU'en. Eller er jeg helt ute på jordet?

Det er snakk om minnebåndbredde. Fra og med radeon 9700 har high-end kortene hatt 256bit bred minnebuss.

 

Til sammenligning har socket 940/939 128bit minnebuss (2x64bit)

 

Det er egentlig mer interessant å snakke om pipelines... skjermkortene har idag opptil 16, mens prosessorene har 2-3 alu og 2-3 fpu pipelines, men har i tillegg en egen enhet for utføre flere like operasjoner samtidig (mmx, sse, 3dnow)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Bra artikkel men sto igjen med 1 spørsmål, som Mad Wolf Magnux allerede har spurt om:

 

Det står i artikkelen slik jeg forstår det at 32bit-programmer som jobber med verdier høyere enn 4,3 mrd vil få utbytte av 64bit-prosessorer, men må OS'et også være 64bit da?

 

Noen som kan svare på dette?

Hvis jeg har forstått dette så skal man få litt ytelse forbedring hvis bare programmet kjøer 64bits mens OS kjøerer 32bits.

Men skal du har sikkerlig 64 må også OS være 64bits, det er når både OS og Programmet man får den største ytelse forbedringen.

 

men fint hvis noen kunne avklare dette.

 

Sindre

Ja, OS må være 64 bit for å regne med 64-bit registre. En 32-bit OS kan gjore samme jobben, men i 2 operasjoner siden registerlengden blir begrenset til 32 bit.

En applikasjon kan ikke være 64-bit på et 32-bit OS. Du trenger både et 64-bit OS og programmet må være kompilert for 64-bit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...