Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

personlig vil jeg at en htpc skal kunne brukes til alt også bildebehandling videoredigering,,ja jobbing spilling og se på tv.

 

Er bare det at storskjemen har liten oppløsning derfor må du ha en lcd skjerm som er nedsenka i bordet som du kan ta opp for å jobbe og ta ned og gjemme den helt for å kose seg med film og kaffikoppen.

 

Jeg vil og ha en skive under bordet som kommer akkurat over knea mine som jeg kan ha tastatur og mus på.

 

Jeg tenkte på ratt og pedaler og men det er omtrendt umulig å lage en slik skive som er solid nok til det tror jeg.

 

Men bra artikkel uansett.

Lenke til kommentar

Jeg aner en viss arroganse for folk som har en 5000-kroners PC med TV-kort, og kaller dette for en HTPC? Man må jo ha litt respekt for hva folk har for behov også, ikke alle som har råd til prosjektor, HTPC i 15 000-kronersklassen og alt annet jeg tror du ender opp med i denne spennende artikkelserien (?)

Jeg tenker da på sammenligningen mellom en Lada og Ferarri, om hvor mye bil en Lada egentlig var :p

 

Men det skal bli spennende å se hva man ender opp med i denne serien! Super-PC-serien endte jo noe labert, så vi får håpe det blir suksess fra ende til annen denne gang!

Lenke til kommentar

Sitter selv og snuser på en HTPC, men valg av programvare som virker sammen med software'n er selvsagt det største problemet.

 

Det er nemlig veldig få mediacenter som faktisk støtter DVB-S kort (dvs paraboltuner). Dermed så blir jeg sittende litt i klemma der...vet ikke hvilke programmer du har brukt, men jeg har funnet et interessant program som faktisk er 100% gratis med åpen kildekode som heter MediaPortal. Dette støtter alt man trenger til en fullblods mediapc.

 

Selv mener jeg at det ikke er behov for 15k i et oppsett. Har fått satt sammen med rimelig liten sak med 3Ghz p4, intel HD audio etc til ca 7-8k.

 

Skal man kjøre ffdshow så trengs det tydligvis en skikkelig pc... :)

 

Blir spennende å se hvilke hardware/software du brukte..og hvordan dette virket sammen :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg driver i skrivende stund å overfører filer til Xbox'en min..

Å instalere en modchip tok ikke mer en 1 time, og da var det loddingen som var min svakhet. Men chipen virker, og det gjør xboxen. Og for en temmelig uerfaren lodder, var dette en god "seier".

 

 

God guide. Gleder meg til del 2..

Lenke til kommentar

Icecraven-

 

Softwaren er kanskje det vanskligste. Da HTPC forholdsvis er nytt, komner det hele tiden nye programvarer. Jeg tror det vi kaller HTPC i dag vil utvikle seg enormt de kommende år.

 

Dog påpeker jeg at denne artikkelserien er myntet på nybegynnere samt de som har litt erfaring. Ekspertene håper jeg dukker opp i ulike diskusjonstråder som vil sprette opp ;D

Lenke til kommentar
Lite spørsmål til til xbox som mediacenter. Kan man surfe på internet med det programmet?

Man kan ikke surfe internet med xbox mediacenter, men med linksboks som er ett eget program kan man gjøre dette.

Det kan være litt kronglete å bruke stikka som mus, og sidene blir endel sammentrukket, men det virker :)

Endret av zr4th
Lenke til kommentar

Jeg har så fryktelig lyst til å bare trykke på kjøp :)

 

Men jeg skal undersøke skikkelig først...programvaren er jo hele opplevelsen...så den må jo sitte 100% :yes:

 

Følgende oppsett har jeg satt opp:

 

Coolermaster 620SX (sølv)

Gigabyte 915P med innebygd VGA/LYD

3Ghz P4

512/1024Mb ram

160Gb disk

Nec 3520 dvd +/- sølv

Psu av et eller annet slag

Skysat 2 paraboltuner

 

Velger skysat2 fordi dette er et ufattelig populært kort i europa og om noe blir støttet av software, så er det skysat.

 

Tenkte et oppsett med win2k som grunnpilar, men jeg har ikke bestemt meg...ser at linux har et pent oppsett også, men der blir det ca 100000 ganger mer knoting :)

 

Håper selv at det blir skikkelig fremskritt på dette området i tiden fremover :dribble:

Lenke til kommentar

Spennende, jeg driver også å snuser på HTPC, pga bl.a at min cd spiller ikke kan lese av kopibeskyttede plater og min DVD spiller ikke spiller DVD+ plater og slike problemer.

 

Så håper både på en god videre artikkel, og en seriøs vurdering opp mot HiFi utstyr, og om det egentlig er verd det.

Lenke til kommentar

Veldig bra at dere lager en HTPC-guide. Har selv tenkt å bygge en, men er ikke veldig oppdatert på hva som er best/gir mest for pengene.

 

Har i de siste dagene sett på S3s nye skjermkort. Det ser ut som det passer perfekt i en HTPC.

 

Operating at under 2.5 watts core power while running 3D applications, DeltaChrome S8 ULP uses less than 50% of the average power consumption of popular graphics card GPUs and is defining a new class of ultra low power graphics.
Moreover, its HDTV component video output with resolutions from 480i to 1080p makes DeltaChrome S8 ULP an ideal solution for home theater PC and other living room digital devices, while Chromotion™, the advanced programmable video engine technology, adds a further dimension to DeltaChrome S8 ULP’s media playback capability.

 

Noen som vet når dette kommer til landet? Får håpe driverene er bra.

Lenke til kommentar
Jeg har så fryktelig lyst til å bare trykke på kjøp :)

 

Men jeg skal undersøke skikkelig først...programvaren er jo hele opplevelsen...så den må jo sitte 100% :yes:

 

Følgende oppsett har jeg satt opp:

 

Coolermaster 620SX (sølv)

Gigabyte 915P med innebygd VGA/LYD

3Ghz P4

512/1024Mb ram

160Gb disk

Nec 3520 dvd +/- sølv

Psu av et eller annet slag

Skysat 2 paraboltuner

 

Velger skysat2 fordi dette er et ufattelig populært kort i europa og om noe blir støttet av software, så er det skysat.

 

Tenkte et oppsett med win2k som grunnpilar, men jeg har ikke bestemt meg...ser at linux har et pent oppsett også, men der blir det ca 100000 ganger mer knoting :)

 

Håper selv at det blir skikkelig fremskritt på dette området i tiden fremover :dribble:

har du tenkt på PM i denne kassen istedenfor P4?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...