Gå til innhold

Archos tar i bruk Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det går da fremover med slike enheter.

 

En seriøs utfordring er batterikapasitet. Det er mange såkalte portable mediespillere som sliter med dårlig batterikapasitet.

 

Oppgitt tid for PMA400 er 4 timer video og 9,5 timer musikk. Det er fortsatt for dårlig.

 

En annen ting er hva man skal kalle slike enheter.

 

Kanskje noen som har en god idé?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo et forslag.

 

Hadde vært fint med ett ord, slik som DiscMan eller MP3man, eller lignende.

 

Det må vel være litt fengende for at folk skal gidde å bruke det.

 

Hmmm, alltid litt vanskelig det der.

 

Det er vel mange navn, som MP3-spiller, som tar navn fra en teknologi.

 

Akkurat det blir vel problematisk i dette tilfellet.

 

Vi får bare prøve videre.

Lenke til kommentar

hmm, linuxbasert, lurer på hva som skal til for å bygge en slik.

 

har de siste dager hatt en sprø ide i bakhodet om en slags laptop/dektop løsning hvor når hardisken blir tatt ut kan brukes som mp3 og kansje video avspiller. hmm, lcd med alle større elementer som løse deler kansje, pr usb...

 

mediaenheten i seg selv skal etter planen kjøre noe lignende det der, en strippet linux kun designet for musikk og video. moderenheten ("skjermen") skulle også kjøre en strippet linux, fra en flash minnebrikke. prukerprofil og programvare skulle være lagret på en eller annen form for lagringsenhet i arkiv filer slik at for å "avinstallere" ett program så er det nok å slette det tilhørende arkiv. har derfor lyst å rigge det slik at disse arkivene blir mountet som kun lesbar av hovedsystemets linux, helst automatisk. poenget med dette er å unngå innfeksjon av viruser.

 

mange underlige ideer en kan få med for mye fritid...

Lenke til kommentar

Høres meget interessant ut, spør du meg.

 

Ideen med kun én harddisk for alt, som man kan ta med seg og bruke som mediespiller, har jeg vært inne på.

 

Hadde vært greit i forhold til jobb også. Så kunne man pusle med litt på vei hjem, høre på musikk og surfe. Vel hjemme kunne man sette disken i hjemme-pcen og fortsette der man slapp.

 

Et slags modulært system, med et par "hot-swap" kabinetter (et hjemme og et på jobben) og et eget lite og snertent kabinett med LCD-skjerm, batteri, osv. hadde vært knall.

 

Det ligger vel en del utfordringer her, men jeg håper noen gjør alvor av det.

Lenke til kommentar
Høres meget interessant ut, spør du meg.

 

Ideen med kun én harddisk for alt, som man kan ta med seg og bruke som mediespiller, har jeg vært inne på.

 

Hadde vært greit i forhold til jobb også. Så kunne man pusle med litt på vei hjem, høre på musikk og surfe. Vel hjemme kunne man sette disken i hjemme-pcen og fortsette der man slapp.

 

Et slags modulært system, med et par "hot-swap" kabinetter (et hjemme og et på jobben) og et eget lite og snertent kabinett med LCD-skjerm, batteri, osv. hadde vært knall.

 

Det ligger vel en del utfordringer her, men jeg håper noen gjør alvor av det.

bingo, og en annen ide kan være at saken ikke bare er dockbar men bruker usb slik at en kan koble opp flere enheter på en gang, slik at du kansje kan bruke programvare noen andre har på sin hardisk mens du er logget inn i ditt miljø (alle config filer og slik blir uansett lagret på ditt område).

 

hjemme maskina kan faktisk være en ganske tynn enhet, ikke ulik den nye imacen med lcd skjerm, hvor alle større enheter er koblet til med usb eller firewire. cd/dvd enheten kan i teorien også doble som dvd spiller for tven med de rette kablene, og bærbar cd-spiller, kansje med mp3 støtte ;)

 

største utfordringen er faktisk programvare systemet siden det blir ganske likt de gamle amiga systema i og med at kjernen med drivere blir liggende på den enkelte maskin (og dermed slipper du en del mas om drivere og slikt) mens alt det andre blir liggende på brukers hardisk eller lignende enhet.

 

vi må huske at du i dag kan få tak i knoppix, mandrakemove og lignende distroer som faktisk laster opp all programvaren minne fra en cd eller dvd mens den lagrer brukermappen og kansje også etc (har ikke testet. altså systemoppsett som nettverk og lignende) på en usb lagringsenhet. men da er all programvaren låst, for å oppdatere må du brenne en ny cd. dette tror jeg kan forbigåes med litt fantasifull mounting. men jeg trenger mer innsikt i hvordan ett linux system starter. jeg bekymrer meg også litt for hvordan en skal håndtere slike ting som bibliotekene, spesiellt om en har mer den en versjon av samme som en ønsker å bruke på en gang.

 

jaja, dette er vel egentlig en avsporing av tema...

Lenke til kommentar
bingo, og en annen ide kan være at saken ikke bare er dockbar men bruker usb slik at en kan koble opp flere enheter på en gang

 

Spørsmålet her er vel om ikke overføringshastigheten fortsatt er for dårlig med USB?

 

Kanskje S-ATA kan tilby noe? Eller en annen standard, som tilbyr hot-swap, etc.

 

Eller når USB blir tatt videre til neste nivå, med enda bedre hastigheter.

 

Så skulle man selvfølgelig hatt en Flash-disk med enorm lagringskapasitet, så hadde man sluppet løse deler (ville jo blitt flyttet rundt en del).

Lenke til kommentar

vel så lenge vi snakker harddisk basert lagring så kommer faktisk lese/skrive hastigheten til å være den viktigste faktoren. usb2 holder noe sånt som 240 Mb/s (eller måler dem hastigeten til usb i MB?) om jeg husker rett, sata noe lignende, men det finnes fortsatt ikke hardisker som faktisk kan fylle hele den båndbredden i noe særlig mer den korte pulser. i hvertfall ikke om de skal være kosteffektive for gjennomsnittsbrukern.

 

husker en fest jeg var på, der hadde noen tatt med seg en usb harddisk som var fyllt opp med mp3er, koblet til en laptop som ble brukt som avspiller. var aldri noe problem med hastigheten. testet ikke med filmer da men men.

 

poenget med å bruke usb er at en kan da også koble den til andre maskiner og hente ut eller skrive inn data uten at den trenger å støtte systemet direkte.

 

har snust litt mer og funnet at gobolinux distroen benytter ett system som kan være ett greit grunnlag for a lage det systemet jeg ser for meg. der lagres hvert program i sin egen mappe mens symbolic links blir brukt til å opprettholde kompatiblitet med den vanlige unix layouten for filsystemet.

 

eneste utfordringen da er å lage en linux distro som pr def splittes i to, slik at kjernen og noen basis programmer (mest sansynlig det som trengs for å drive en kommandolinje) ligger lokalt lagret på en flash enhet mens bruker mappen og annen programvare ligger på den eksterne hardisken.

 

det som trengs da er en login skjerm, som mest sansynlig bruker framebuffer, som er i stand (vide udev) til å oppdage nye hardisker, sjekke disse for brukerprofiler og legge dem til i innloggingsdialogen og ved innlogging rigge til linkene slik at programvaren fungerer som om det hele var installert lokalt.

 

faktisk kan en da som en backup løsning ha med seg en cd som en booter fra på eksisterende systemer. eller, om maskinen støtter boot fra usb, en kansje kan legge hele oset på en ekstern harddisk ;)

 

hrmf, problemet blir maskinvare støtte, men det er jo en klassiker om en ikke snakker om apple produkter...

 

hadde vært morro å laga en prototype for dette...

 

edit:

 

svarte, dem har stjelt ideen min!

http://digi.no/php/art.php?id=114985

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...