Gå til innhold

Philips demonstrerer Blu-ray-brenner for PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg bare lurer fælt på ca hvor mye medie kommer til å koste.. og vil det noengang bli muli å ta "backups" av originale blue ray filmer ? :)

Tipper ca 150-200 kr pr. plate i begynelsen og ca 5000-6000kr for brenner. (Basert på erfaringer rundt innføringen av CD og DVD brennere. Dette er selfølgelig bare tipping da, men regner med at det blir i den "gata"

 

 

Har alltid vært tidelig ute med brennere, hadde en Sony CDU-920-S 2X/2X SCSI med CADDY, som kosta ca 12`000kr, en av de første cd-brennerene. :thumbup:

 

 

Backup blir nok helt sikkert mulig å ta, men det blir nok sikkert sperrer.

Regner med at de blir brutt ganske fort.

Lenke til kommentar

Jeg må jo inrømme at jeg er en av de som liker å ha stor filmsamling .. ofte ikke helt i forbindelse med min heller stramme student økonomi .. så er litt halvblandet originalt og "backups" .. hehe.. ja blir spennende å se om de klarer knekke blue ray, vet iaffal at de som gjør det kommer til å bli headhunta :)

 

Ja får nok vente.. satser på at DVD9 brennbare plater blir meget rimelige utover høsten .. har jo billig arkiverings media og da, får plass til greit med mp3'er og divx på 8,5 gig da.. 15 plater og du har fått ut en ca 100 gig.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvordan sikkerheten til Blu-Ray blir? Jeg mener at de dummet seg ut med DVD fordi de hadde muligheten til å ha så mye bedre sikkerhet, men bestemte seg for å gå for CSS som har flere svakheter enn den som blir brukt idag (basert på DeCSS). Min mening er at de har muligheten til å lage sikkerhet som virkelig vil skape problemer for de som tar backup og som vil ta en stund før noen finner en måte å komme seg forbi. Lurer bare på om de tenker at det vil koste for mye for et altfor bra system og velger et noe dårligere system, men som er billigere.

Lenke til kommentar

Er ikke så inponert over noen av formatent egentlig.

For lite lagringsplass i forhold til DVD.

 

rundt 15-23GB sammenlignet med 8.5GB er vel ikke det helt store spranget.

Et annet problem med BlueRay er at det ikke bruker nyeste MP4 standard.

 

 

Var vel bare for å tjene en haug med penger disse formatene ble laget :roll: er veldig spent på video kvaliteten...

Lenke til kommentar
Er ikke så inponert over noen av formatent egentlig.

For lite lagringsplass i forhold til DVD.

 

rundt 15-23GB sammenlignet med 8.5GB er vel ikke det helt store spranget.

Et annet problem med BlueRay er at det ikke bruker nyeste MP4 standard.

 

 

Var vel bare for å tjene en haug med penger disse formatene ble laget :roll: er veldig spent på video kvaliteten...

Blueray og HD DVD formatene er først og fremst laget for å lagre film i HDTV formatet og jeg kan love at det er verdt det! Har selv en drøss med filmer i HDTV formatet (blant annet Ringenes Herre, Matrix etc.) og kvaliteten er av en annen verden sammenlignet med DVD. En lang film som f.eks en av Ringenes Herre filmene tar i MPEG2 format ca. 20+ GB i 1080i og det vil være behov for stor plass for slike filmer. Blueray er den beste kandidaten etter min mening, simpelthen pga. at formatet har mye større kapasitet enn HDDVD. Fremtidens filmer vil bli levert på disse skivene og de vil være kodet i det aller nyeste av codecteknologi basert på MPEG4 (H.264) standarden. Det er flere konkurrerende codecer som alle oppfyller kravene, men de vil uansett kunne lagre film i høy kvalitet og som tar mindre plass enn om man hadde brukt MPEG2.

 

Kort sagt så er det beste HDTV formatet (1080p, foreløpig) enda mye bedre sammenlignet med DVD enn det DVD er sammenlignet med VHS. Enhver som har sett en film i dette formatet på stort lerret / skjerm vil være enig.

Lenke til kommentar
Men vil denne kvaliteten være synlig for "vanlige" mellom kvalitetspranget mellom HDTV-formatet og MPEG2?

HAL9000 sier at formatet vil være mye bedre, men er det noen som har noen eksempler på akkurat hvor mye forskjellen er?

Det er ikke noen motsetning mellom HDTV og MPEG2. MPEG2 er et format som er 100% kompatibelt med HDTV og faktisk en del av standarden som støttes offisielt. HDTV i USA og Japan streames i MPEG2 transport streams (i tillegg til andre formater). MPEG4 kommer til å dominere HDTV simpelthen fordi den komprimerer signalet mye bedre enn MPEG2 med samme kvaliteten. Du kan selv tenke deg forskjellen: Vanlig DVD er begrenset av PAL og NTSC formatene (noe som betyr ca. 720 * 576 interlaced) mens HDTV idag kan levere opptill 1920 * 1080 progressivt! Dvs. at et 1080p HDTV signal inneholder ca. 5 ganger mer informasjon enn PAL, som igjen vil si at bildene er 5 ganger så "skarpe" om du vil.

Endret av HAL9000
Lenke til kommentar

jeg er på tanken om å kjøpe meg 42" plasmaskjerm, men mener å ha lest en eller annen plass om at det finnes plasmaskjermer som er High definition , men finner ikke særlig info om det

 

er det noen som kanskje vet hvor jeg finner litt info om HD plasma skjermer?

 

takker på forhånd

Lenke til kommentar
Hvis prisen per GB blir høyere på blåstråle-plater enn på harddisker så spår jeg at disse ikke vil slå an. Produsentene er så gårdige at jeg ser ikke bort i fra at de prøver seg med for høy pris først.

Jeg tror det kommer mest an på hvilke formater som får bredest støtte av Hollywood. Bestemmer filmselskapene seg for å levere filmer på Blueray følger resten av industrien med. Prisen på Blueray vil sikkert være noe høyere initielt, men jeg tror dette er overdrevet fordi både Blueray og HDDVD baserer seg på mye av samme blålaserteknologien. Det går dessuten rykter om Blueray plater krever caddy, noe som ikke stemmer. Det er laget plater i Blueray format som er mer motstandsddyktige enn dagens DVD pga. en ny coating.

Lenke til kommentar
jeg er på tanken om å kjøpe meg 42" plasmaskjerm, men mener å ha lest en eller annen plass om at det finnes plasmaskjermer som er High definition , men finner ikke særlig info om det

 

er det noen som kanskje vet hvor jeg finner litt info om HD plasma skjermer?

 

takker på forhånd

De aller fleste plasmaskjermer er HDTV kompatible, dvs. at de kan vise et HDTV signal. Det som skiller de virkelige dyre skjermene fra de billige er at de dyre skjermene støtter 1080i/p signaler i native mode, mens de andre bare nedskalerer bildet til en lavere oppløsning. De billige skjermene i 15000-20000 kroners klassen klarer ikke vise 1080i/p i native mode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...