Gå til innhold

SGI vil kjøre "Montecito"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

interresant! Skulle gjerne likt å høre mer om shub2 :)

 

Dette er kanskje litt U.T., men jeg spør likevel: Det at Montecito har 24MB L3 cache on-die er ganske imponernede, men hadde det ikke vært langt billigere å implementert det off-die? Dvs. i samme forpakning som selve CPU'en, men at det er to brikker som er satt tett sammen under prosessorlokket og koblet sammen.

 

F.eks har jo dagens grafikkort minnebrikker med 32MB og 64bit bredde på hele 1600MHz (GDDR3). Kunne ikke en slik vært plassert under lokket til CPU'en som L3-cache? Slike minnebrikker koster jo ikke all verden (~50$) så vi kunne jo fått heftig L3 cahce på selv vanlige CPU'er. (selv om det ikke er like rakst som SRAM så er det i hvertfall en stor forbedring fra å ikke ha L3 cache i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Dette er kanskje litt U.T., men jeg spør likevel: Det at Montecito har 24MB L3 cache on-die er ganske imponernede, men hadde det ikke vært langt billigere å implementert det off-die? Dvs. i samme forpakning som selve CPU'en, men at det er to brikker som er satt tett sammen under prosessorlokket og koblet sammen.

To (eller flere) chipper i en pakke (kalles Multi Chip Module, MCM), er enklere og billigere i halvlederfremstillingen av flere grunner:

- annen basisteknologi for minne kontra prosessering

- mindre brikker gir bedre yield (stedvis kjent som innhøsting...)

- mulighet for å bruke forskjellige fabrikker (og linjebredder) til hver del

 

Dessverre er teknologien kjent for å koste skjorta i sammensetningen, og da PentiumPro (tror jeg det var) ble lansert med to chipper i en pakke, var Intel påpasselig med aldri å bruke uttrykket MCM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...