Gå til innhold

Hvor lenge varer egentlig batteriet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min Dell Inspiron 8500 som ble kjøpt ifjor høst har veldig dårlig batterilevetid. Den klarer seg kanskje halvannen time om jeg er heldig, og da har jeg kun oppe et word dokument i en forelesning. Syntes det er for dårlig rett og slett. Som jeg leste et annet sted så var det visst på gang å fikse batterier som skulle takle én dag. Hvor lenge det blir til aner jeg ikke men da begynner vi å snakke. 1-2 timer foran en data er jo nada. Jeg får ikke gjort stort hvertfall. Bruker strømkabel 99.99% av tiden, så en bærbar, nei det har vi ikke sett :whistle:

 

Bilde :)

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
I mange tilfeller viser batterimåleren mange minutter feil
Ifølge selskapets Scott Eisenhart kan man med den nye teknikken måle levetiden med 1 prosents feilmargin.

Hmm.. la meg se. Er ikke vanlig batterilevetid på bærbare ca 2,5-5 timer? I så fall vil 1% si 1,5 til 3 minutter feilmargin. Eller som jeg ville kalt det: opp til flere minutter feil.

 

Så er denne nye teknologien virkelig så mye bedre? Evt. så mye bedre at det fortjener en pressemelding? og evt så mye bedre at pressemeldingen bør sees på som en nyhetssak og ikke som PR for Texas Instruments?

 

Forresten: Jeg synes den måleren som allerede er i min 2år gamle bærbare er nøyaktig nok i massevis. Bommer aldri med mer enn er par minutter uansett. På den gamle Ericsson-telefonen min var måleren nesten like nøyaktig (få minutters feilmargin) men den nye Sony-Ericsson-telefonen min er mer unøyaktig for den viser ikke en gang hvor mange timer og minutter som gjenstår. For ikke å snakke om de Siemens, Motorola og Nokia-telefonene jeg har eid. De har jo hadd feilmargin på mange timer, og over et døgn på det værste.

 

Edit: algoritmer :yes:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Bruk heller energien (:roll:) på å lage batterier som virker lenger. Jeg er lei av laptoper jeg må skru av etter en halvtime fordi det er tomt batteri.

 

Ja, er det noen som vet hva _leve_ tiden for et batter i er? La merke til at Zepto (som jeg har kjøpt min bærbare av) kun har garanti i 6 mnd for batteriet når jeg kjøpte maskinen. Tenkte ikke noe mer over det enn at da varer det sikkert ikke stort lengre heller. Og det stemte nesten på datoen! :)

Lenke til kommentar
Ja, er det noen som vet hva _leve_ tiden for et batter i er? La merke til at Zepto (som jeg har kjøpt min bærbare av) kun har garanti i 6 mnd for batteriet når jeg kjøpte maskinen. Tenkte ikke noe mer over det enn at da varer det sikkert ikke stort lengre heller. Og det stemte nesten på datoen! :)

Hvem bryr seg om garanti? (Lovfestet reklamasjon = 2 år likevel) ;)

Lenke til kommentar
pirke pirke, heter det ikke alogritmer, og ikke algoritmer?  :hmm:

Algoritme er nok faktisk korrekt:

The word algorithm comes ultimately from the name of the 9th-century Persian mathematician Abu Abdullah Muhammad bin Musa al-Khwarizmi.

Mere om algoritmer på Wikipedia.

 

Kort batterilevetid på endel bærbare er ikke nødvendigvis en feil ved maskinen, men snarere et resultat av at man bruker desktop prosessorer og kraftige skjermkort fordi man ønsker seg kraften til en skrivebordsmaskin.

 

Jeg er ellers enig med Simen1, det er en del tilløp til agurknytt ute og går. Historien om batterier som skal vare en hel dag er litt av det samme, et dokument som The Inquirer får tak i rett før Intel lanserer nye mer strømsnille maskiner som hevder at batteriene vil vare en dag om 5-6 år, men som ikke dokumenterer påstanden på noen som helst måte. Eller som det står i artikkelen:

It doesn't say exactly how it plans to do this, and nor does it give a definition of a day.

Ikke riktig godt nok til å bli sitert på all verdens nettsteder, synes jeg...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja, er det noen som vet hva _leve_ tiden for et batter i er? La merke til at Zepto (som jeg har kjøpt min bærbare av) kun har garanti i 6 mnd for batteriet når jeg kjøpte maskinen. Tenkte ikke noe mer over det enn at da varer det sikkert ikke stort lengre heller. Og det stemte nesten på datoen! :)

Hvem bryr seg om garanti? (Lovfestet reklamasjon = 2 år likevel) ;)

hei Simen1, så du mener at mitt dell500m batteri som skraner forferdelig etter kun 1 år kan klages på og kanskje til og med få byttet dette? har førøvrig brukt pcen koblet til strømnettet med batteriet inni (slik det står i bruksanvisningen) ca. 90% av tiden.

Lenke til kommentar
Ja, er det noen som vet hva _leve_ tiden for et batter i er? La merke til at Zepto (som jeg har kjøpt min bærbare av) kun har garanti i 6 mnd for batteriet når jeg kjøpte maskinen. Tenkte ikke noe mer over det enn at da varer det sikkert ikke stort lengre heller. Og det stemte nesten på datoen! :)

Hvem bryr seg om garanti? (Lovfestet reklamasjon = 2 år likevel) ;)

hei Simen1, så du mener at mitt dell500m batteri som skraner forferdelig etter kun 1 år kan klages på og kanskje til og med få byttet dette? har førøvrig brukt pcen koblet til strømnettet med batteriet inni (slik det står i bruksanvisningen) ca. 90% av tiden.

Jepp, forbrukerkjøpsloven sier at man skal ha 2 eller 5 år reklamasjon uansett. (2 år er minimum) Det finnes unntak som undertøy, matvarer og andre forbruksvarer, men disse er definert i loven. Denne loven er forbudt å avtale seg fra. Loven gjelder alle kjøp gjort av private (NB. Den gjelder ikke for "næringskjøp" eller leasingavtaler gjennom jobben som en del dell-kunder benytter seg av.) Om det er 2 eller 5 år reklamasjonsrett som gjelder i forskjellige saker er litt omstridt. Men du kan i hvertfall stole på at det er minst 2 år. Jeg til tippe batterier kjøpt løst har 2 år, mens hele PC'er kjøpt samlet (som kanskje du har gjort) gjelder 5 år.

 

NB. ikke la deg lure hvis de sier at "garantien" ikke gjelder. Garanti er noe frivillig som produsenter og forhandlere gir helt på eget ansvar og har ikke noe med den lovbestemte reklamasjonen å gjøre. Svar i såfall at det ikke er garanti du prater om men lovbestemt reklamasjon. Mer om denne loven finner du på www.lovdata.no . Det er kjekt å vite sine rettigheter så man ikke blir urettferdig behandlet. (Loven er der for å gi rettferige forhold, så ikke noen av partene fraskriver seg ansvar osv).

 

Jeg har selv spurt om reklamasjon flere plasser de siste årene og fått slengt "garantien er bare 1 år" i fleisen. Dette synes jeg er svært uhøflig siden det ikke var garanti jeg spurte om. Jeg fortalte selvfølgelig høflig og bestemt at det var reklamasjon jeg pratet om og henviste til forbrukerkjøpsloven. Jeg ble selvfølgelig rettferdig behandlet etter dette.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

feilmarginen blir tull samme hva... Si at jeg sitter på word og ser: OH 2t batteri igjen! Flott, da rekker jeg en runde doom3!

 

fyrer i gang..... Tror dere virkelig at batteriet varer i 2t da?

 

 

det tror ikke jeg....

 

Og de vi allerede har klarer jo å vise det ganske nøyaktig de også, om man lar den stå stille..

Lenke til kommentar
Får håpe at Sony E. kan hente denne teklnologien sin til sine mobiltlf for de suger i å kalkulere gjenværende batterinivå.

Kan gå fra en 60timer til 1-2 timer på no-time..

Det må gjelde de nye med fargeskjerm og greier. Min gamle telefon (som snart skal pensjoneres) teller nemlig tid ganske nøyaktig. Selvfølgelig om jeg ikke bruker den de 10 siste timene av standbytiden kan det vare i kanskje 12, men ellers ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...