Gå til innhold

Dropper DDR2-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel dropper nok DDR2 på grunn av at DDR fortsatt er en del billigere og lettere tilgjengelig enn DDR2. Dette passer fint sammen med at chipsettet er rettet mot budsjett-systemer. I tillegg kommer også de som vil ha med seg ram når de oppgraderer.

 

Det med SATA er nok uavhengig av disse northbridgebrikkene, siden SATA-kontrollerene sitter på southbridgen. Det som er mer interresant er om de kommer med AGP eller PCI-e grensesnitt og om 915GL kommer kun med integrert grafikk eller også vil ha en port for skjermkort. Dette står det ikke noe om i artikkelen og jeg fant heller ikke noe om det etter 1 minutt med google.

Lenke til kommentar

Tror som simen1 at dette først og fremst er for prisen og ettersom brikkesettene er rettet inn mot budsjett er det nok først og fremst celeron systemer de har i bakhodet..

 

Det er vel ingenting som tyder på at DDR vil overleve i high end systemer på lengre sikt.

 

Mht antall solgte systemer var vel strengt tatt ikke rambus noen katastrofe for Intel, de solgte sikkert mer rambus systemer enn AMD solgte DDR systemer. Problemet var vel at brikkene ikke sank i pris(takket være Rambus egen grådighet), mens DDR var forholdsvis billig, noe Intel til slutt innså og lanserte brikkesett for DDR.. noe markedet åpenbart ville ha. Personlig ser jeg hele saken heller som ett teknisk tilbakeskritt ettersom Rambus omtrent på alle områder ville vært bedre enn DDR hadde standarden blitt utviklet ordentlig. Til syvende og sist kan rambus bare takke seg selv for å ha forspilt en gylden sjanse med grenseløs grådighet, hadde de spilt kortene litt riktigere ville sannsynligvis historien vært en annen.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Tror som simen1 at dette først og fremst er for prisen og ettersom brikkesettene er rettet inn mot budsjett er det nok først og fremst celeron systemer de har i bakhodet..

 

Det er vel ingenting som tyder på at DDR vil overleve i high end systemer på lengre sikt.

 

Mht antall solgte systemer var vel strengt tatt ikke rambus noen katastrofe for Intel, de solgte sikkert mer rambus systemer enn AMD solgte DDR systemer. Problemet var vel at brikkene ikke sank i pris(takket være Rambus egen grådighet), mens DDR var forholdsvis billig, noe Intel til slutt innså og lanserte brikkesett for DDR.. noe markedet åpenbart ville ha. Personlig ser jeg hele saken heller som ett teknisk tilbakeskritt ettersom Rambus omtrent på alle områder ville vært bedre enn DDR hadde standarden blitt utviklet ordentlig. Til syvende og sist kan rambus bare takke seg selv for å ha forspilt en gylden sjanse med grenseløs grådighet, hadde de spilt kortene litt riktigere ville sannsynligvis historien vært en annen.

Jepp, det er vel liten tvil om det .

 

God Jul :xmas:

Lenke til kommentar

Syns no ikkje DDR2 har hatt den beste starten det kunne fått. Det begynte med DDR2 og nvidia som var en stor smell, riktignok kan ikkje dette samanliknast heilt med vanlig minne, men det er DDR2 i alle fall. Deretter blir det utsatt og boikotta av AMD. Intel har no gått tilbake. Syns til og med eg las eit eller anna om at AMD skulle hoppe rett til DDR3. Poenget mitt er; DDR2 er ikkje særlig imponerande hittil.

Lenke til kommentar

Viss man kjøper rette brikker ddr2 syns jeg at det er ganske "imponerande".

 

Les denne testen av OCZ PC2-4200EB her: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2306

 

"What can you say about a memory that is rated at DDR2-533 and reaches a stable overclock of DDR2-821? That's an overclock of 54% - an unbelievable performance. To put this in perspective, we have been overwhelmed at the ability of some DDR400 rated Samsung TTCD to reach DDR580. That is an overclock of 180FSB and 45%. Perhaps that puts in perspective how remarkable this overclock of 288FSB and 54% really is!"

 

Trur ddr2 minne på 821mhz @ 4-2-3-8 eller ddr2 minne på 600mhz @ 3-2-2-8 funker ganske bra.

 

God Jul :)

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar
Syns no ikkje DDR2 har hatt den beste starten det kunne fått. Det begynte med DDR2 og nvidia som var en stor smell, riktignok kan ikkje dette samanliknast heilt med vanlig minne, men det er DDR2 i alle fall. Deretter blir det utsatt og boikotta av AMD. Intel har no gått tilbake. Syns til og med eg las eit eller anna om at AMD skulle hoppe rett til DDR3. Poenget mitt er; DDR2 er ikkje særlig imponerande hittil.

DDR2 var nok ikke så veldig bra i starten. Jeg husker ikke den Nvidia-saken men det kan vel kanskje sammenlignes? Unasett så synes jeg at DDR2 har kommet seg noe og er på vei ut fra startfasen. DDR2 har kommet i moduler som klarer nesten PC6400/800 på nogenlunde dårlige timings men likevel. Jeg tror vi kan sammenligne dagens situasjon for DDR2 som det var for et par-tre år siden med DDR. Da var PC3200/400 den høyeste hastigheten man fikk selv om det manglet støtte for det i brikkesett og latency ikke akkurat var imponerende. Som vi husker var PC1600/100 og PC2100/133 de hastighetene man kunne velge mellom i starten. Dagens situasjon med DDR2 PC4266/533 og PC5333/666 kan vel sammenlignes med det.

 

Bare for ordens skyld: Den interne DRAM-hastigheta i forskjellige rambrikker:

PC66 SDram: 66MHz (Den første SDram'en)

PC100 SDram: 100MHz (Etter min mening den første ''modne" SDram'en)

PC133 SDram: 133MHz (Den siste ikke-overklokker-SDram'en)

PC166 SDram: 166MHz (Kun overklokker-SDram)

 

PC1600 DDR SDram: 100MHz (Den første DDR'en)

PC2100 DDR SDram: 133MHz (Etter min mening den første ''modne" DDR'en)

PC2700 DDR SDram: 166MHz

PC3200 DDR SDram: 200MHz (Den siste ikke-overklokker-DDR'en)

PC3700 DDR SDram: 233MHz (Kun overklokker-DDR)

 

PC4200 DDR2 SDram: 133MHz (Den første DDR2'en)

PC5300 DDR2 SDram: 166MHz (Etter min mening den første ''modne" DDR2'en)

PC6400 DDR2 SDram: 200MHz

PC7500 DDR2 SDram: 233MHz (Trolig den siste ikke-overklokker-DDR2'en)

PC8500 DDR2 SDram: 266MHz (Trolig Kun overklokker-DDR2)

 

Etter dette tipper jeg man går over på FB-DIMM og muligens DDR3.

 

Når PC6400 DDR2 "800" er godt tilgjengelig med "normal" latency, da anser jeg DDR2 for å være fullt utviklet og DDR for å være kun for økonomimarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...