Gå til innhold

Elpida underveis med FB-DIMM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig spennende saker, men jeg håper det kommer til desktop også. Noen av fordelene skulle jo være billig layout på hovedkort og det er jo noe desktop-markedet ser etter. DDR2 og DDR3 brikker skal heller ikke være spesielt mye dyrere enn DDR i produksjon så det lover jo også bra for desktop. Derfor forundrer det meg at "alle" sier FB-DIMM kun skal rettes mot servermarkedet.

 

En annen ting: Hva er alle de andre pinnene på minnemodulen hvis bare 69 av de har signalbaner til minnekontrolleren? Brikkene på bildet ser jo ut til å ha ca like mange pinner som DDR2 (240 stk).

Lenke til kommentar

jejejeje detta lover godt, enda kjappere minne er tingen på servere, tipper en battlefield server på den der med 5 gig cpu og 4 gig ram av detta slaget, så kjører den 128 manns Battlefield 2 server med 20 i ping.

 

håper dette tar fullstendig over kjapt, da jeg er lei av å vente på at pcene skal treffe 4 gigs hastighet, hærregud, playstation 3 som slippes snart skal jo ha mere maskinkraft enn en pc, hva skjer?

så sannerlig godt med noen nyheter av dette slaget.

Lenke til kommentar
Veldig spennende saker, men jeg håper det kommer til desktop også. Noen av fordelene skulle jo være billig layout på hovedkort og det er jo noe desktop-markedet ser etter. DDR2 og DDR3 brikker skal heller ikke være spesielt mye dyrere enn DDR i produksjon så det lover jo også bra for desktop. Derfor forundrer det meg at "alle" sier FB-DIMM kun skal rettes mot servermarkedet.

 

En annen ting: Hva er alle de andre pinnene på minnemodulen hvis bare 69 av de har signalbaner til minnekontrolleren? Brikkene på bildet ser jo ut til å ha ca like mange pinner som DDR2 (240 stk).

FB-DIMM skal jo bruke Point-to-Point tilkobling mellom brikkene innenfor kanalen. Da må man nødvendigvis ha ett sett med pinner for input og et for output. Kan være at mange av kontaktene på FB-DIMM brikka er nettopp kobling til neste brikke i kjeden ...

Lenke til kommentar

Ufo: I følge den pdf-fila som er linket nederst i artikkelen så er båre ut og inn inkludert i de 69 pinnene. Det er 10 differensielle signaler inn (20 pinner) og 14 ut (28 pinner) Det står også listet opp hva de siste 21 pinnene er til. Bl.a. jord og Vdimm tok opp en god del av disse.

 

Men det sto også noe om DDR2-DIMM porter med en unik "key". Det kan hende det menes at brikkene kan stå å DDR2-DIMM porter med en spesiell form som bare passer til FB-DIMM, og at kun 69 av de 240 pinnene er i bruk. Jeg aner ikke hvorfor de absolutt skal skal passe i DDR2-porter som er kodet slik at de ikke passer til DDR2 men kun til FB-DIMM. Jeg mener de burde laget en egen FB-DIMM-port siden DDR2 og FB-Dimm likevel ikke kan brukes om hverandre. En FB-DIMM-port burde hatt nettppp 69 pinner og at porten bør være tilsvarende smal. (f.eks like bred som DDR-SODIMM.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...