Gå til innhold

GeForce 6200 med TurboCache


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er helt klart fremtiden for alle skjermkort. Både for budsjett og high-end kort. High-end kort som 3DLabs VP10 har også brukt lignende funksjonalitet. Det er egentlig bare snakk om en oppgradering av minnehierarkiet til skjermkortet. En får det til å ligne mer på det hierarkiet som CPU har brukt siden midten av 90-tallet. Minnet lokalt på kortet blir brukt som en cache til å lagre akkurat det en har bruk for til en hver tid, mens systemminnet lagrer hele arbeidssettet. Forskjelen på CPU og GPU er at CPU er langt mer avhengig av lav forsinkelse på cache og må derfor ha on-die SRAM cache som er dyrt å produsere og har lav lagringstetthet i forhold til off-die DRAM cache som skjermkortene bruker. Skjermkortene er typisk ikke veldig avhengige av lav forsinkelse (relativt sett i forhold til CPU) men er veldig avhengig av å ha stor cache med høy båndbredde.

 

Det som er litt synd med dagens systemer er at PCIe svitsjene i chipsettene ikke klarer å levere like mye båndbredde som linken kan levere. F.eks kan i915 chipsettet i følge Anandtech bare levere 1GB/s fra GPU til NB og 3GB/s fra NB til GPU, mens selve linken er god for 4GB/s i hver retning.

 

Fremtidige systemer med dual chanel DDR2-800 og fullt implementert PCIe svitsj i NB vil antagelig levere svårt gode arbeidsforhold for high-end skjermkort med denne typen teknologi, også i SLI.

Lenke til kommentar
Det virker som en standalone versjon av en integrert grafikkbrikke.. Når man får integrerte løsninger som er kjappere og bedre, ser jeg ikke helt poenget..

Ytelsen er mye bedre, I tillegg fører dette til at ny teknologi (dx9 osv) forhåpentligvis blir ganske bredt støttet selv på "elkjøpmaskiner" noe som fører til at spillprodusentene kan kjøre likt ekstra på med å programere for mer moderne features fra bunnen av.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg ser den positive delen av det, men jeg frykter for elkjøpreklamene... 256 MB 3dkort!!

Grøss!

 

NVIDIA vil tilby tre ulike varianter av GeForce 6200 med TurboCache:

    * Variant 1: Støtter 128 MB minne, inkluderer 16 MB lokalt minne

    * Variant 2: Støtter 128 MB minne, inkluderer 32 MB lokalt minne

    * Variant 3: Støtter 256 MB minne, inkluderer 64 MB lokalt minne

 

GeForce 6200-kort med TurboCache-teknologien er forventet å dukke opp på markedet i januar 2005. Veiledende priser varierer fra $79 til $129, avhengig av modell.

Med en dollarkurs på 6,15 oversetter jeg prisen til 486-793 kr. Etter testene å bedømme så er det en grei pris.

 

Lurer på om det kommer TC-utgaver av andre skjermkort også. F.eks Geforce 6600 TC med 64-128MB lokalt og 256-512MB systemminne. Hadde vært interresant å sammenlignet dette opp mot et vanlig 6600.

Lenke til kommentar

:hmm: Dette har jeg egentlig bare ventet på. Noe av det viktigste med PCIe er vel mulighet for økt båndbredde. Etter en nærmere titt på spsifikkasjonene kunne man forutsi at slike løsninger ville komme. Hva fremtiden bringer er vanskelig å si, spesilet hvor fort det kommer - innen "dataverdenen".

 

Kanskje vil også prosessoren og grafikkprosessoren smelte sammen i samme skall. Slik utviklingen går nå minsker skillet. Grafikkbrikkene blir mer fleksible og programerbare og prosessorene blir flinkere til å håndtere parallelle datastrømmer. Obs. Ta det rolig. Dette er bare en spådom! Det meste handler om vilje fra produsentene...

Lenke til kommentar
Kanskje vil også prosessoren og grafikkprosessoren smelte sammen i samme skall. Slik utviklingen går nå minsker skillet. Grafikkbrikkene blir mer fleksible og programerbare og prosessorene blir flinkere til å håndtere parallelle datastrømmer. Obs. Ta det rolig. Dette er bare en spådom! Det meste handler om vilje fra produsentene...

Huff jeg skrev akkurat et innlegg også forsvant det pga forumproblemene. :( Jeg får prøve å rekonstruere det:

 

Det tror jeg også kan bli en suksess. Men jeg tipper x86 CPU+GPU kommer på konsoll før det kommer til vanlige PC'er. Hvis disse konsollene blir rimelig frie så kan det hende det fremskynder andre produsenter om å komme med en CPU+GPU-løsning. Men uansett så tror jeg det vil ta ennå minst 5 år før vi ser noe slikt på markedet. CPU'er med integrert northbridge, minnekontrollere, PCI-e kontroller, GPU, mye L2 cache on-die og mye Dram-basert L3 cache off-die on CPU. Dette vil selvfølgelig bety store kostnadsbesparelser i forhold til dagens systemer der dette er spredd ut på flere kretskort, med mange sokler og brikke-innpakninger. Ytelsemessig tror jeg det vil yte dårligere enn et løsninger med 100W CPU og 100W GPU, men så er det vel flere og flere som vil ofte litt ytelse for å få et stillegående og langt billigere system.

 

*Gleder meg*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...