Gå til innhold

AMD og IBM øker prosessorytelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er mest opptatt av hva de ikke sier.... Det svever rykter om noe som skal lanseres i januar, men jeg finner ikke ut hva det er  :D

Her er ihvertfall første AMD-oppslag i dagens Inq............ :xmas:

Kan det alikevel være dette?? Hvis man øker ytelsen på en FX55 med la oss si 20%.... Og med tillegg av SSE da er det kankje noe å skrive hjemm om..... :cool:

Ja, AMD og IBM har utviklet en rimeligere og mer effektiv 'strained silicon' som de kaller "Dual Stress Liner" som blir beskrevet her:

http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...3~91999,00.html

AMD and IBM today announced that they have developed a new and unique strained silicon transistor technology aimed at improving processor performance and power efficiency. The breakthrough process results in up to a 24 percent transistor speed increase, at the same power levels, compared to similar transistors produced without the technology.

 

Faster, more power-efficient transistors are the building blocks of higher performance, lower power processors. As transistors get smaller, they operate faster, but also risk operating at higher power and heat levels due to electrical leakage or inefficient switching. AMD and IBM’s jointly developed strained silicon helps overcome these challenges. In addition, this process makes AMD and IBM the first companies to introduce strained silicon that works with silicon-on-insulator (SOI) technology, resulting in an additive performance and power savings benefit.

[...]

AMD intends to gradually integrate the new strained silicon technology into all of its 90nm processor platforms, including its future multi-core AMD64 processors. AMD plans to ship the first 90nm AMD64 processors using the technology in the first half of 2005.

 

IBM plans to introduce the technology on multiple 90nm processor platforms, including its Power Architecture-based chips, with the first products slated to begin shipping in the first half of 2005.

[...]

The new strained silicon process, called “Dual Stress Liner,” enhances the performance of both types of semiconductor transistors, called n-channel and p-channel transistors, by stretching silicon atoms in one transistor and compressing them in the other. The dual stress liner technique works without the introduction of challenging, costly new production techniques, allowing for its rapid integration into volume manufacturing using standard tools and materials.

 

AMD and IBM researchers are the first in the industry to simultaneously enhance the performance of both types of transistors in a semiconductor using conventional materials.

Enda flere detaljer her:

http://news.zdnet.com/2100-9584_22-5487544...g=zdfd.newsfeed

 

I tilfellet Athlon 64 FX-55 (2600MHz) så vil det vha. "Dual Stress Liner" såvidt jeg kan forstå være mulig å øke klokkefrekvensen med opptil 24% uten å øke effektforbruket noe. Mao. så vil altså en Athlon 64 FX-61 på 3200MHz være mulig med en TDP ikke høyere enn 104W takket være dette.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ser antatt tidspunkt for A64 er første halvår 05, men hvilke prosessorer vil dette komme på?

Vil f.eks. en 3000 i dag bli solgt som en 3000 med den teknologien? (ser for meg en ettertraktet overklokker) Eller blir den solgt som 3600?

Jeg trur nok ikke en prosessor med denne teknologien vil bli solgt som eventuelt 3000+, men den kan bli solgt som 3000+ til bærbare.

Lenke til kommentar
I tilfellet Athlon 64 FX-55 (2600MHz) så vil det vha. "Dual Stress Liner" såvidt jeg kan forstå være mulig å øke klokkefrekvensen med opptil 24% uten å øke effektforbruket noe. Mao. så vil altså en Athlon 64 FX-61 på 3200MHz være mulig med en TDP ikke høyere enn 104W takket være dette.

Jeg tolker det ikke slik. Jeg tolker det til at effektforbruket kan senkes med inntil 24% (dvs. kun de transistorene som får "dual-SS"). Dvs. at hele CPU'en trolig bare får noen få prosent lavere effektforbruk. I tillegg så kan man ikke oversette x% lavere effektforbruk dirkete over til x% høyere klokkefrekvens. Grunnen er at effekt og klokkefrekvens ikke er proposjonale. Hypotetisk: Hvis det _totale_ effektforbruket sank med 24% og CPU'en er effektbegrenset så vil man trolig kunne klokke denne rundt 10-15% høyere og beholde samme effektforbruket. I tilfellet FX55 så vil det bety at en fremtidig toppmodell vil kunne komme opp i 2,8-3,0 GHz. (Så fremt CPU'en er effektbegrenset). Desverre tror jeg Knick knack har litt mer rett enn vi andre aner. Dvs. at K8-kjernen ikke er effektbegrenset men signalhastighet-begrenset. Dvs. at man kan vente lavere effektforbruk, men trolig ikke noe særlig høyere klokkefrekvens enn i dag.

 

Lavere effekt er selvfølgelig en fordel _jeg_ liker godt selv om klokkefrekvens og ytelse vil stå i ro. Det vil bety at jeg kan kjøre en slik CPU med mer stillegående vifter uten at det blir så mye varmere i kabinettet.

 

Håper dette kommer med den nye steppingen med SSE3 i starten av 2005.

Lenke til kommentar
hvordan er det man strekker og komprimerer atomer?

Ha i bakhodet at det er en journalist-forenkling. Tenk på atomer som sprettballer. Hvis du har et lag med f.eks 100x100 sprettballer så kan du strekke eller komprimere disse ved å legge dette laget mellom sprettballer som er litt større eller litt mindre (andre sprettballer = andre atomer) Sprettballene vil føye seg litt etter hverandre slik at de passer inn i "rutemønsteret" fra nabolagene.

 

Hmm.. Litt vanskelig å forklare. Noen som kan forklare bedre?

Lenke til kommentar
hvordan er det man strekker og komprimerer atomer?

Ha i bakhodet at det er en journalist-forenkling. Tenk på atomer som sprettballer. Hvis du har et lag med f.eks 100x100 sprettballer så kan du strekke eller komprimere disse ved å legge dette laget mellom sprettballer som er litt større eller litt mindre (andre sprettballer = andre atomer) Sprettballene vil føye seg litt etter hverandre slik at de passer inn i "rutemønsteret" fra nabolagene.

 

Hmm.. Litt vanskelig å forklare. Noen som kan forklare bedre?

Interessant dette :roll:

Lenke til kommentar
Dvs. at K8-kjernen ikke er effektbegrenset men signalhastighet-begrenset. Dvs. at man kan vente lavere effektforbruk, men trolig ikke noe særlig høyere klokkefrekvens enn i dag.
zdnet-artikkelen forklarer teknologien slik at transistorene switcher mellom on/off raskere. Vil ikke dette føre til forbedret signalhastighet? Knick Knack!?

 

Strained silicon involves arranging the atoms in a layer of silicon in a manner that will allow electric carriers to move faster from one end of a transistor to another. In turn, faster transistors--the on/off switches inside chips--can lead to better chip performance and/or lower power consumption.

(...)

"The whole industry is looking for ways to make transistors switch faster," said Nick Kepler

(min utheving)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...