Gå til innhold

Anbefaling av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. Pentax speilreflekser: *istDS som nettopp har kommet, er et godt startkamera, prisen med 18-55 mm. (som ifølge rapporter på dpreview er ok) er ca. 10000.-.

Kameraet er svært likt i billedkvalitet med Nikon D70, solid bygget og mye mindre. Men...., det er kompatibelt med alt som finnes av objektiver for Pentax fra ca. 1975 og til nå, hvorav veldig mange er av høy kvalitet og kan fåes billig på bruktmarkeder. Dette kunne nok vært nevnt under beskrivelsen av Pentax.

Lenke til kommentar

Ja, enig med det.

 

Jeg synes de portretterte alle unntatt canon og nikon altfor dårlig. Pentax har et godt rykte, og lager gode kameraer. Bare fordi det ikke er mainstream og annerkjent betyr ikke at det ikke er verdt noe. Pentax har vel det letteste speilreflekskameraet. Olumpus og konica minolta har jo også satset friskt, og det er mange gode tilbakemeldinger fra brukere rundt omkring på andre forum.

 

Greit at Nikon og Canon er bra, men det vil jo en evt kjøper finne ut over alt. Det er jo stortsett bare det som tilbys i butikkene. Kanskje hvis dere ga litt mer innsyn i de andre ville de bli mer populære...

Lenke til kommentar
Ang. Pentax speilreflekser: *istDS som nettopp har kommet, er et godt startkamera, prisen med 18-55 mm. (som ifølge rapporter på dpreview er ok) er ca. 10000.-.

Objektivet 18 - 55 mm har dessuten filterfatning på 52 mm. En del av oss med gammel Nikon utrustning fra dengang da har kanskje både UV og Polaroidfilter liggende. :yes:

 

Det er også ganske interessant at Pentax her kommer med en speilrefleks som er like kompakt som en del av de avanserte kompaktene, det gjelder både i volum og vekt. *istDs har også "scene modes", og en rekke finesser som gjør det intuitivt i bruk.

 

Jeg ville i alle fall ha valgt en *istDs fremfor en avansert kompakt! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i skribentens synspunkt på at Canon sine nye EF-S linser ikke fungerer på større format kamera. Dette er en kortsiktig oppfatning basert på en antagelse om at brukere av EF-S linser vil kjøpe proffe kamera og ha et sterkt ønske om å ta med disse videre.

 

Man bør heller vurdere det slikt:

 

Canon sine 1.3 crop (1D) og fullformat brikker (1Ds) er beregnet på et proffmarked. Dagens utvalg av EF-S linser er ikke beregnet på proffmarkedet og en profesjonell fotograf vil ikke nødvendigvis bruke en billig EF-S linse på et kamera til 50000 kr. Canon har en egen L serie linser som stort sett alle proffer (og semi-proffer) bruker.

 

EF-S er laget for å komme over de problemene som oppstår når man skal lage ekstrem vidvinkel til dagens APS-C brikker. Fremtiden viser at kvaliteten på disse brikkene blir bedre og bedre (se dagens Canon 20D) og det er lite som skulle tilsi at det vil være nødvendig for noe større enn APS-C brikker for det markedet vi snakker om (amatør og semi-pro). De profesjonelle velger uansett fullformat brikke og betaler deretter, og gode vidvinkel objektiv (f.eks. 16-35 f2.8L) til dette formatet finnes allerede til en overkommelig pris for en proff. En profesjonell vil ikke være betenkt med å selge unna sitt gamle utstyr og EF-S linsene for å kjøpe noe bra.

 

Hvis du er semi-pro og man kjøper et APS-C kamera i dag (300D eller 20D) så anbefaler jeg kun å kjøpe en EF-S linse hvis du har behov for ekstrem vidvinkel. Med det mener jeg videre enn 27mm. For det over har man EF linsene 17-40mm f4L og 16-35mm f2.8L som gode alternativ som du vil lett kunne ta med videre til 1D og 1Ds hvis du har behov for mer profesjonellt kamera. Egentlig har du kun behov for den nye 10-22mm EF-S linsen hvis du ønsker skikkelig vidvinkel. Hvis du selger kameraet ditt for å kjøpe 1D eller 1Ds så kan du selge linsen med også og kjøpe en 17-40 eller 16-35 linse. Til høyere zoom så anbefaler jeg at du kjøper vanlige EF linser. 24-70mm f2.8L og 70-200mm f2.8L IS er gode alternativ.

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...