Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Artikkel: Vi "modder" to WLAN kort.. *oppdatert*


Anbefalte innlegg

Hei! Artic er endelig tilbake med nye prosjekter :) Og denne gangen er det

WLAN adaptere til bærbare som får gjennomgå..

Artikkelen er egentlig ikke noen spesifikk guide, se heller på den som noe som gir inspirasjon til dine egene modifikasjoner.. mye av det jeg gjorde kan gjøres annerledes, er bare fantasien som setter grenser

 

bonanza.jpg

 

Som dere sikkert vet så har jeg to tema som jeg stadig vekk legger nye innlegg i,

dette gjelder spørsmål om bærbare PC`er og antenner/WLAN. Denne gangen skal det handle

om begge emner bokstavelig talt, altså en ganske bra kombo for mitt vedkommende.

 

Da jeg stadig vekk tar den bærbare maskinen min på luftetur for litt "snusking" i byen

der jeg bor er jeg avhengig av wlanutstyr som duger. Men på bærbare pc`er har du stort

sett bare to alternativer, enten USB eller PCMCIA baserte kort.

Problemet med disse er at de sjeldent har utgang for ekstern antenne og det å "wardrive/snuske" med de innebygde antennene på usle 2dBi er ikke særlig gøy :(

 

Allerede etter å ha lest det første jeg skrev vil sikkert noen poengtere at: jo men det finnes jo PCMCIA kort på markedet som har ekstern antenneutgang? Men jeg kan opplyse om at jeg VET dette, men saken er den at alle disse kortene har tre store ulemper, d.v.s:

 

1. Prisen (koster somregel mer enn det smaker)

2. Ingen av de kortene jeg kjenner benytter seg av standard RP-SMA

3. Flere av de tilgjengelige kortene støtter bare 11MBit

 

Så hva gjør man så? jo, man modder selvfølgelig.. men før jeg går vidre vil jeg opplyse om en ulempe.. man mister faktisk garantien :ohmy: Men garantier er bare for pyser og man lever bare en gang! Jeg blir ikke å fortelle noe om hvordan man skal åpne kortene og jeg blir heller ikke å gi noen detaljert beskrivelse av modifikasjonene, hvis jeg må forklare mer enn det bildene klarer å si, så tror jeg du skal holde deg laaangt unna loddebolten for din egen skyld.. ;)

 

Kandidat nr.1 (gromkortet)

SMC EliteConnect model: SMC2536W-AG High-Power Cardbus Adapter

 

Dette kortet er noe av det råeste du får kjøpt i Norge, kortet spytter ut fantastiske 100mW, noe som er 3ganger så mye som nesten alt annet av utstyr som normalt ligger på 32mW (f.eks. d-link).

Andre ting som er bra med dette kortet er at det støtter 802.11a/b/g i 108Mbit på begge båndene (2,4GHz og 5GHz). Kortet koster rundt 7-800kr.

 

antenna_mod.jpg

Som dere sikkert ser har dette kortet 4 innebygde antenner, de to på sidene er for 802.11b/g (2,4GHz) og de to som ligger foran er for 802.11a (+5GHz), jeg valgte å modde kortet for bruk med B/G da A ikke er så vanlig.

 

mod_inside.jpg

På dette bildet har jeg kuttet forbindelsen til den antenna jeg skal modifiser, samt slip lakken av punktene jeg skal lodde coaxial kabelen fast i. På bildet er alt loddet ferdig.

 

mod_24GHz.jpg

Borret så ett lite hull i dekselet slik at koax`en ikke kommer i klem, og etter dette loddet jeg på en RP-SMA plugg på enden. Brukte også krympekabel for å forsterke skjøtene.

 

Testkjørte kortet etterpå med kraftig antenne (ja dere vet hvilken :) ). Og kortet grisebanket alt jeg tidligere har brukt av kort. Ikke bare at sendestyrken på dette kortet er enorm, men sensitiviteten på mottak var også vanvittig bra!

 

 

Kandidat nr.2 (billigkortet)

Topcom Skyr@cer Pro PC Card 3054

Dette kortet er et rent røverkjøp, passer bra til den som ikke ønsker å ødelegge et alt for dyrt kort, prisen på elkjøp er 395kr. sist jeg var der. Dette kortet er raskt og bruker også Atheros chipset som er en av mine favoritter. Sensitiviteten er bra og sendestyrken regner jeg med er rundt 40mW, så da hopper vi rett på:

 

start_topcom.jpg

Kortet slik det ser ut når du har strippet det for deksler.

 

step1.jpg

Dette bilder viser pluggen jeg skal montere på kortet, en standard vinklet RP-sma plugg for kretskort montasje, den har også blitt modifisert slik at senterleder er slip helt ned, dette vil du skjønne hvorfor senere. Jeg har også borret hull til de fire føtterne på pluggen samt kuttet banen på kretskortet som leder ut til antenna.

 

step2.jpg

Jeg lodder en liten leder til senter av RP-SMA plugg og legger også isolasjonsteip under der pluggen skal stå, dette for at undersiden av pluggen ikke skal kunne få kontakt med "jordings" hullene på kretskortet.

 

step3.jpg

På dette bildet setter jeg pluggen ned i hullene jeg laget, jeg lodder også fast lederen til antenne inngangen (rød liten sak).

 

step4.jpg

Vi legger så godt med loddetinn på undersiden av pluggen, bildet lyver ganske mye, loddingen er nesten helt flat.

 

voila1.jpg

voila2.jpg

Jippi! :)

 

Kortet fungerte utmerket, og det ser også jæ**** bra ut..

 

Jeg brukte 7timer tilsammen på å modde begge kortene, kunne gjort det på 3 men det ville ikke blitt like pent da..

 

HPIM0255.JPG

Et lite knippe godsaker ;) Alt hjemmemekk.. antennene, kablene og de eksterne pluggene på kortene

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra finish, særlig på Topcom kortet var digg å se på. Men til "bruk" liker jeg det som ble gjort på SMC'en.

 

Skal bare komme med noen tilleggsfakta;

Du må godt få kort som har mer enn 100mV.

Både Demarc og Zcomax har 300mV pcmcia kort, og zcomax har også basestasjon med 300mV.

 

Dette er riktig nok ikke G standard, pure 802.11b, men effektsmessig, hvis du skal over de distansene disse kortene (har en liten knapp på Demarc'en pga lett tilgjengelige antenne hull, og firmware osv) rekker over, så er jo b'standarden som gjelder.

(Leste et sted at den ene av kortene du moddet hadde 125mV på G sendersiden, uten jeg tok vare på linken).

 

Så med en god hjemmelavet antenne + ~ 2 * 800-900 kronene for noen Demarc kort så er det prosjekt pågang....

Et lite pluss er jo at både Demarc og Zcomax bruker prism 2.5 også, som gjør de velegnet til å bruke sammen med eksisterende wd-program.

Lenke til kommentar
Veldig bra finish, særlig på Topcom kortet var digg å se på. Men til "bruk" liker jeg det som ble gjort på SMC'en.

 

Skal bare komme med noen tilleggsfakta;

Du må godt få kort som har mer enn 100mV.

Både Demarc og Zcomax har 300mV pcmcia kort, og zcomax har også basestasjon med 300mV.

 

Dette er riktig nok ikke G standard, pure 802.11b, men effektmessig, hvis du skal over de distansene disse kortene (har en liten knapp på Demarc'en pga lett tilgjengelige antenne hull, og firmware osv) rekker over, så er jo b'standarden som gjelder.

(Leste et sted at den ene av kortene du moddet hadde 125mV på G sendersiden, uten jeg tok vare på linken).

 

Så med en god hjemmelavet antenne +  ~ 2 * 800-900 kronene for noen Demarc kort så er det prosjekt pågang....

Et lite pluss er jo at både Demarc og Zcomax bruker prism 2.5 også, som gjør de velegnet til å bruke sammen med eksisterende wd-program.

Jo, vet at SMC kortet kan drivermodfiseres til over 100mW, har gjort det selv nå.

 

Det kule med kortene jeg bygget er som sagt:

 

- RP-SMA

- 108Mbits

 

Stemmer at 11MBit er det eneste du sannsynligvis vil kunne kjøre over lange avstander, men hadde det ikke vært kjekt å få både i pose og sekk? :yes:

Da har du iallefall mulighet til å kjøre høy hastighet de gangene du er nærme AP.

 

Ja takk begge deler!

 

Takker for all info ang. de andre kortene

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Så sant, så sant. G'en er jo å foretrekke, (er ikke G bare 54? så heter det annet Super-G eller noe? hvis det er 108?). På et tidspunkt, vil du gi ca. sende avstander på hhv 108 og 11->0?). (Hvordan måler du avstand, gps?)

 

Prøvde å google etter en ham hack til wlan, om noen hadde en konverteringskit til å koble sammen en radio amatør sender til et wlan kort (~ 5GHz), men fant ingenting. Det er sannsynligvis lettere med 2.4GHz , men alligevel ikke noe jeg klarer å finne utav på egen hånd.

 

Oppfordring til podene som går på elektro linja, få fatt i en radio amatør sender, og lag et filter som gjør det mulig å sende wlan signaler. Si det er i forbindelse med "Bredbånd til Distriktene" så får du sikkert statsstøtte til prosjektet og...

 

*Sukk* når en ser prosjekter det er lagt så mye sjel ned i, så skulle jeg i hvert fall ønske at jeg ikke hadde flere eksamener igjen....vil bare gjøre alt annet.

Lenke til kommentar

Bra guide ArticOC!

 

Et spørsmål, hvor får man kjøpt den tynne antennekabelen, RP-SMA og vinkel SMA'en? Noe webshop, eller er det kjøpt lokalt?

 

EDIT: Hvor i svarte balla får du kjøpt SMC2536W-AG?? Finner det ikke i prisguiden her på HW.

 

EDIT2: Hvordan fikser man SMC2536W-AG kortet til å sende på mer enn 100mW? :hmm:

 

Dec.

Endret av decker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...