Gå til innhold

Magnetisk ondskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du som mobil tester i 2 år ikke er klar over at mobilantenner og magnetstriper ikke hører sammen begynner jeg å lure.

 

Greit nok at vi alle gjør mye rart uten å tenke oss om. Men hvis dette skjedde uten at du var klar over konsekvensene er jeg overasket.

 

Forøvrig er det greit å ungå å legge bankkort igjen på TV'er høytalere og forsterkere. Og antagelig andre elektroniske ting som lager magnetfelt.

Lenke til kommentar

Først må jeg si at jeg er sterkt enig med de to brukerne ovenfor. Generelt bør man ikke oppbevare kortet nærme noe som sender ut stråling eller kan ødelegge magnet stripa...

Uansett blir det "hendig"/bra nå de nye bankkortene med chipper (? Er noe sånnt iallefall) kommer snart... (Forhørte meg for en stund siden og tror BBS sa at det vil komme i slutten av 2005.) De fleste kortleserne er uansett byttet ut med nye som takler "chippene" (Der man stikker kortet ned i sprekken, ikke drar den...)

 

Vel uansett:

Den spyttet kontant ut kortet, som hverken inneholdt informasjon eller tall den kunne bruke. "Oppsøk banken" var det beste svaret den hadde å gi.

Blir litt pirking, men "konstant" er vel rett?

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Kortetui som skjermer mot magneter og andre fine ting er kjekt å ha...

Selv om bankene tar i bruk smartkort finnes det jo en drøss andre kort som bare har magnetstripe. Og det vil jo være kjipt å reise til et betalingskort-u-land som f.eks Sverige og så oppdage at magnetstripa på kortet ditt er ødelagt, for da hjelper ikke chippen din deg mye.

Lenke til kommentar
Og det vil jo være kjipt å reise til et betalingskort-u-land som f.eks Sverige

?? :dontgetit:

 

 

Jeg må si det er av og til jeg glemmer at jeg har mobilen i samme lomme som bankkortet.

 

Norsk tipping sine kort (ihvertfall den gamle typen) er veldig ømfintelige for magnetstråler og blir avmagnetisert veldig fort.

Lenke til kommentar

NB! Kortholder av plast beskytter ikke kortet mot annet enn at det er vanskelig å brekke.

 

:)

 

Eller så beskytter en som inholder metalbeskyttelse bare til en hvis grad før den blir magnetisert den og. Sånn sett så fungerer bly og gull og slikt best, men det er kanskje i tyngste laget for kortholderen

Lenke til kommentar

Mythbusters, som går på discovery, er uenig. De klarte overhodet ikke å ødelegge et bankkort ved hjelp av verken magneter eller mobiltelefoner. Kortet tålte usannsynlig mye mer enn man skulle tro.

 

Jeg var heller ikke klar over at det faktisk ikke er lurt å ha disse to gjenstandene i en og samme lomme. Trodde egentlig det hele bare var oppspinn, og at kortene tåler en del mer enn man tror. Tar jeg kanskje feil?

 

Er vel ikke så hyggelig å komme til kassa med matvarer for 300 kroner når ikke terminalen klarer å lese av kortet, så heretter må jeg vel unngå dette.

 

Til den første som svarte: Det har seg vel også slik at det er magnetene i telefonen som er synderen, ikke strålingen. Tror ikke strålingen ødelegger noe som helst. Dette er også nevnt i artikkelen.

Lenke til kommentar

Antennen gir fra seg ganske mye energi, og den eneste som lager magnetfelt når du ikke prater i telefonen så vidt jeg vet. Høytalerene kommer bare inn i bildet når de lager lyd, selv om det tar litt tid å avmagnetisere dem. Men her kan det være jeg tar feil.

 

Forøvrig har jeg ikke så veldig stor tiltro til Discovery alltid, de er litt som VG at det må være en skandale eller noe revolsjonerende hvis de skal selge det, selv om det bygger på fakta innimellom blir det fremstilt litt rart. Men vet av erfaring fra å ha jobbet i bank at den verste synderen er vesker og lommebøker med magnetlås. De med slike løsninger var absolutt hyppigst innom for å få nytt kort. Ellers husker jeg at det var en del som hadde telefon og kort ved siden av hverandre i lomme eller veske som også måtte bytte kort.

Lenke til kommentar
Antennen gir fra seg ganske mye energi, og den eneste som lager magnetfelt når du ikke prater i telefonen så vidt jeg vet. Høytalerene kommer bare inn i bildet når de lager lyd, selv om det tar litt tid å avmagnetisere dem. Men her kan det være jeg tar feil.

 

Forøvrig har jeg ikke så veldig stor tiltro til Discovery alltid, de er litt som VG at det må være en skandale eller noe revolsjonerende hvis de skal selge det, selv om det bygger på fakta innimellom blir det fremstilt litt rart. Men vet av erfaring fra å ha jobbet i bank at den verste synderen er vesker og lommebøker med magnetlås. De med slike løsninger var absolutt hyppigst innom for å få nytt kort. Ellers husker jeg at det var en del som hadde telefon og kort ved siden av hverandre i lomme eller veske som også måtte bytte kort.

Man har jo et magnetfelt rundt alt som leder strøm. Vet ikke hvor kraftig magnetfeltet rundt antennen er, men den kraftigste magneten er nok garantert den permanente magneten i høytaleren.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...