Gå til innhold

Intel og NVIDIA signerer lisensavtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En to-veisavtale betyr kanskje at nVidia kan bruke store deler av Intel sin konnekontroller kanskje...

 

Husk at nVidia har en bra dobbel kanal minnekontroller i nForce2 chipsetet (var vel den beste for Socket A Athlon)

 

Etter hva jeg har hørt kommer nforce for Intel platformen i Q! 2005 engang. Da blir det SLi på de med Intel platfor også...

Lenke til kommentar
Edit: To-veis avtale? Vil dette si at nVidia får ta i bruk Intel sine teknologier på alle sine hovedkort?

Toveis kan også bety penger ene veien, og lisens til bruk av teknologi andre veien. Jeg tipper Nvidia betaler ganske fett for dette... Noe som sikkert vil bety ganske dyre chipsett og dermed ganske dyre hovedkort.

 

PS. Nvidia lager ikke hovedkort....

 

Edit: Håper det blir et chipsett til Pentium-M eller desktop-versjonen av single/dual Pentium-M og ikke til den døende Pentium4-serien.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Intel vil lage chipset selv, så det er noe annet de er ute etter siden de er medgjørlige. Sansynligvis har det noe med SLI  og kompatiblitet å gjøre... Hva gjør ATI?

Vel, Intel er ute etter å tjene penger. Hvis de f.eks får mer i lisenskostnader per chipsett Nvidia selger enn fortjenesten de selv har per solgte chipsett så skjønner jeg godt hvorfor de er medgjørlige. Krysslisensiering av SLI kan selvfølgelig være en del av avtalen som senker prisen Nvidia må betale.

 

Kanskje hele avtalen går ut på at Intel får gratis tilgang til SLI-teknologien og Nvidia til gjengjeld satser på å selge flere GPU'er som en en konsekvens av større tilgjengelighet på SLI-systemer? Intel vil nok på sin side få en skrytefaktor ekstra (SLI) og sikkert gå i pluss på det. Altså: Begge blir fornøyde.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bedre for konkurransen dette, snart kan Intel-fans også glede seg over skikkelige brikkesett.

 

Jeg tipper det blir en PCI-Express versjon av nForce2 400Gb-brikkesettet med støtte for SLI som NVIDIA eventuelt kommer med for P4. Gode nyheter for Dell også siden Intel ikke tilbyr noe P4-brikkesett med SLI-støtte per i dag.

 

Intel får nå full innsyn i grafikk-teknologien utviklet av NVIDIA, mens NVIDIA nå har muligheter til å lage egne x86-prosessorer hvis de ønsker det på lik linje med f.eks. AMD. Flere spørsmål dukker opp i denne sammenhengen; Vil NVIDIA med dette i praksis overlate hele IGP-markedet til Intel, og hva skjer videre med SNAP (Strategic NVIDIA AMD Partnership) ? :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Intel får nå full innsyn i grafikk-teknologien utviklet av NVIDIA, mens NVIDIA nå har muligheter å lage egne x86-prosessorer om de ønsker det på lik linje med AMD.

Jeg har ikke sett noe som tyder på at avtalen er så omfattende. Jeg tviler på at Nvidia avslører all grafikkteknologien sin. Nvidia har på sin side alltid hatt like mye lov til å utvikle x86-prosessorer som AMD, Via, Cyrix, NexGen og flere har hatt.

 

Edit: Enig med snekker'n her. Intel-fans har også hadd tilgang til gode brikkesett.

(Nå snakker jeg ikke om situasjonen for 3+ år siden)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett noe som tyder på at avtalen er så omfattende. Jeg tviler på at Nvidia avslører all grafikkteknologien sin. Nvidia har på sin side alltid hatt like mye lov til å utvikle x86-prosessorer som AMD, Via, Cyrix, NexGen og flere har hatt.

NVIDIA vet forhåpentligvis hva de gjør slik at de slipper å måtte stå med skjegget i postkassen senere. ATI sine brikkesett har ikke akkurat blitt noen suksess på P4-plattformen, så det gjenstår å se om NVIDIA vil klare seg bedre i konkurransen mot Intel der. NVIDIA har såvidt meg bekjent tidligere luftet tanken om å lage x86-prosessorer, men det krever altså en krysslisensavtale som de nå har inngått med Intel uten at jeg kjenner alle detaljene. Det blir likevel spennende å se hva konkret som kommer ut av dette.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Sikkelige brikksett , nå har vel akkurat det vært Intels aller sterkeste side , i motsetning til div andre :whistle:

Jupp, det skal de ha. nVidia må overbevise stort for å inta noen high end PC hjemme hos meg. Men klart at om de kommer med ekte 2x PCIe x16 SLI og DDR2... Det rocker det! Støtte for Dothan med 533 FSB og god OC kapasitet i chipsettet hadde ikke vært å forakte det heller. :thumbup: Overklokka et slikt system til 667FSB eller 800FSB (med en god del flaks). :whistle:

Lenke til kommentar
Sikkelige brikksett , nå har vel akkurat det vært Intels aller sterkeste side , i motsetning til div andre  :whistle:

Jupp, det skal de ha. nVidia må overbevise stort for å inta noen high end PC hjemme hos meg. Men klart at om de kommer med ekte 2x PCIe x16 SLI og DDR2... Det rocker det! Støtte for Dothan med 533 FSB og god OC kapasitet i chipsettet hadde ikke vært å forakte det heller. :thumbup: Overklokka et slikt system til 667FSB eller 800FSB (med en god del flaks). :whistle:

Enig , samtidig fint at flere bemerker den feilinfoen som jeg reagerte på , den var neppe tilfeldig :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...