Gå til innhold

Farvel Pentium 4 "Northwood"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer på når det gjelder denne utfasingen. Det samme har jo skjedd med Athlon XP. Men når AMD og Intel sier de skal fase ut denne prosessoren, f.eks imorgen (rent hypotetisk), betyr det da at de produserer disse prosessorene helt til idag? Eller er det bare en offisiell måte å si at nå er ikke disse prosessorene aktuelle mer?

 

Kort sagt: blir det fortsatt produsert Northwood fram til denne utfasingsdatoen?

Lenke til kommentar

har bare en P4 PC (1 stk AMD 64, en tre dual Athlon MP og en Athlon XP).

 

Men etter erfaringer med Prescott i rack-kabinett (2U) i PC-er jeg har solgt så vil jeg si at Northwood virker bedre i disse tilfeller. Prescott blir litt for varm (10 grader mer, minst).

 

Vet ikke hvor stort problemet med varme er i desktop markedet, men det var ihvertfall merkbart i "server"-oppsett.

Lenke til kommentar
*små snufs* Northwood var en genial prosessor. Synd den aldri fikk se 90nm og alle forbedringene Prescott fikk. Det hadde vært genialt.

 

Skal bli spennende å se hva Intel har lært av Northwood, Prescott og Dothan (for ikke å si k8!). Det bør vel komme til utrykk i neste generasjon. Kommer sikkert litt fra dem alle.

øøøøhh... Northwood medd90 nm og forbedringer (til prescott) BLIR vel prescott det.. eller? Skjønner ikke helt hvordan man kan lage en Northwood med samme endringer som prescott og IKKE få en prescott... (?)

 

Regner med at Intel hadde unnlatt å gjøre endringene som reduserer ytelsen i "konverteringen" og BARE lagt til ytelseøkende endringer om det var mulig..

 

eller?

Lenke til kommentar
*små snufs* Northwood var en genial prosessor. Synd den aldri fikk se 90nm og alle forbedringene Prescott fikk. Det hadde vært genialt.

 

Skal bli spennende å se hva Intel har lært av Northwood, Prescott og Dothan (for ikke å si k8!). Det bør vel komme til utrykk i neste generasjon. Kommer sikkert litt fra dem alle.

øøøøhh... Northwood medd90 nm og forbedringer (til prescott) BLIR vel prescott det.. eller? Skjønner ikke helt hvordan man kan lage en Northwood med samme endringer som prescott og IKKE få en prescott... (?)

 

Regner med at Intel hadde unnlatt å gjøre endringene som reduserer ytelsen i "konverteringen" og BARE lagt til ytelseøkende endringer om det var mulig..

 

eller?

En Northwood med _forbedringene_ gjort i Prescott blir ikke en Prescott om en vurderer hvilke grep som utgjør _forbedringene_ i etterpåklokskapens vise lys.

 

Det ble også brukt andre typer elektriske design i Prescott. hhv. LVS i Prescott vs self resetting domino i Northwood. Hva som er "best" skal jeg ikke uttale meg bastant om, men det ser unektelig ut som om LVS hører hjemme på mer effektive transistorer enn det en benytter på dagens 90nm CMOS prosess. Ellers ble pipelinen i Prescott strukket en hel del for å mulig gjøre høyere frekvenser. Det slo helt feil på 90nm siden denne pipeline strekkingen også medførte høyere effektforbruk som igjen viste seg å bli den begrensende fakoren. Prescott er tross alt designet for å kjøre på 5 til 6 GHz og klarer det fint hadde det ikke vært for effektforbruket. Ikke lusne 3,8GHz.

 

Forbedringene i Prescott er (de jeg kommer på i farta): 90nm prosess, større cache (på flere nivåer), bedre utnyttelse av FSB, NX bit, x86-64, SSE3, bedre throtling, og sikkert masse annet jeg ikke kommer på/vet om. Kort sagt så ville Northwood med disse forbedringene blitt en knallbra CPU. Antagelig bedre egnet enn Dothan på desktop maskiner.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
det jeg mente var at om de KUNNE så ville nok intel unnlatt å gjøre de endringene som reduserer ytelsen... og kun lagt til de som øker ytelsen..

Det kunne de kanskje. Må var vel markedsavdelingen sterkt inne å rotet det til. Ellers så har Intel for vane å ikke skreddersy designene sine for den første CMOS prosessen den kommer ut på men den andre. Dvs. At Prescott er skreddersydd for 65nm ikke 90nm. Det er også slik at grunnleggende arkitektur beslutninger som hvor mange pipeline steg en skal designe rundt, må bestemmes veldig tidlig i design prosessen og det er slettes ikke sikkert Intel kjente til problemene med 90nm prosessen godt nok på det tidspunktet.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

skjønner hva du mener. Du menter igrunn at de skulle lært av feilene og laget en CPU som har det beste fra Prescott OG Northwood.

 

Vet ikke helt hva som er grunnen til at de måtte strekke pipelines osv, så det skal jeg ikke uttale meg om. Håper det ikke blir ENDA værre med overgang til 65nm.

Nå har vel da Intel kanskje "skjønnt det" og begynnt å se mer på YTELSE og dual/multicore osv (for eks dothan/banias). Så da blir kanskje ikke prescott levert i 65nm.. kanskje de satser på "banias/dothan"-etterfølgere i steden for..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...