Gå til innhold

TEST: LaCie P3 250 GB USB 2.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test! Jeg så Netshop hadde 200GB-versjonen svinaktig billig her for et par uker siden: 1249kr (vet ikke om det er så billig der nå lengre)

 

- Krever ekstern strøm

Dette er et minus ja. Akkurat som på LCD-skjermer. Håper produsentene av eksterne diskkabinetter blir flinkere til å integrere en strømforsyning inn i diskkabinettet. Siden det ikke trengs mer enn ca 30W effekt (maks ved spinup) og ca 7-10W (i normal bruk) så vil en slik intern strømforsyning trenge minimalt med plass. Kanskje bare forlenge diskkabinettet med ca 3cm.

 

En annen svakhet som jeg har sett på samtlige eksterne diskkabinetter er at disken står rimelig ubeskyttet mot slag inne i boksen. Det ville vært en fordel om produsentene brukte myke gummiknaster for å holde disken på plass i stedet for skruer. Gummiknaster vil øke toleransen for slag og gi færre reklamasjoner og garantisaker, så det kunne lønnet seg for produsentene.

Lenke til kommentar

Den får minus for ikke å kunne bruke USB strøm, finnes det eksterne 3.5" disker som kan det? Trodde bare det var de mindre 2,5" (og enda mindre) som kunne drives av usb-strøm.

 

Hadde vært interresant å sett den testet mot andre eksterne disker, ikke bare mot interne, da det sier seg selv at den ikke kan yte like bra som disse.

 

K

Lenke til kommentar
Den får minus for ikke å kunne bruke USB strøm, finnes det eksterne 3.5" disker som kan det? Trodde bare det var de mindre 2,5" (og enda mindre) som kunne drives av usb-strøm.

Det stemmer det du sier. USB-porten leverer bare maks 2,5W og det er ikke nok til å drive 3,5"-disker. Hvis man henter strøm fra 2 USB-porter så får man 5W og dermed nok til å drive 2,5"-harddisker.

 

Jeg tolket derimot minusen til å være fordi strømforsyningen ikke er integrert i diskkabinettet. Hvem har vel ikke nok slike "klosser" liggende under skrivebordet fra før?

Lenke til kommentar
Jeg tolket derimot minusen til å være fordi strømforsyningen ikke er integrert i diskkabinettet. Hvem har vel ikke nok slike "klosser" liggende under skrivebordet fra før?
Det er dessverre ikke mulig å benytte denne enheten uten tilgang til nettstrøm (220V).

 

De mener nok som democomputer sier at de helst ville hatt den til å gå på usb-strøm, noe som selvsagt ikke er mulig for dagens 3,5" disker. Dermed er jeg enig i at det er tullete å trekke harddiskkabinett-produsenten for dette.

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Jeg tolket derimot minusen til å være fordi strømforsyningen ikke er integrert i diskkabinettet. Hvem har vel ikke nok slike "klosser" liggende under skrivebordet fra før?

Problemet vel er ikke at klossen ligger under pulten, men at det blir vanskeligere å frakte disken når man har to deler istedenfor en. Men det kan hende at den hadde blitt såpass varm med integrert strømforsyning at man måtte hatt vifte, og da er det vel bedre å ha klossen på gulvet.

Men uansett, har en slik disk bare at den er 160GB og firewire, og jeg er storfornøyd. Eneste minuset er at støyen fra disken er ganske høyfrekvent, overdøver lett min nåværende pc, men var ikke hørbar når jeg hadde shuttle.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at dere har helt rett. Jeg tolket selvfølgelig feil i farta. Det er selvfølgelig tullete å trekke for at den MÅ bruke 230V.

 

gordito: Varme skal ikke være noe stort hinder for at den eksterne disken skal ha integrert PSU. Slike små PSU'er har virkningsgrad på rundt 75%, dvs. at hele greia blir max 33% varmere i forhold til lufttemperaturen. F.eks ved en lufttemperatur på 20°C og en disk-temperatur på 45°C så ville temperaturen ha steget med 8,3°C til 53°C. I virkeligheten blir nok tallet noe lavere, kanskje 5°C økning siden diskkabinettet blir noe større og fordi varmetapet (naturlig konveksjon) ikke er lineært med varmenovergangen. Selv disse 5°C kunne nok vært redusert helt bort med en litt annen design. (f.eks med riller som på en lav kjøleribbe på lokket) Så jeg tviler på at vifte er noen nødvendighet.

Lenke til kommentar
Det stemmer det du sier. USB-porten leverer bare maks 2,5W og det er ikke nok til å drive 3,5"-disker. Hvis man henter strøm fra 2 USB-porter så får man 5W og dermed nok til å drive 2,5"-harddisker.

Vær obs på at det ikke alltid lar seg gjøre å bruke to USB porter selv om man har 2.5" disk! Jeg har problemer med å bruke 2 USB-porter på min bærbare PC (thinkpad). Dersom jeg kobler begge pluggene til en USB-hub med egen strømforsyning fungerer den eksterne disken fint, men det gjør den altså ikke ved å bruke USB-pluggene på den bærbare.

 

Vil tro dette skyldes at den bærbare ikke klare å levere nok strøm i henhold til spesifikasjon, samtidig som det eksterne kabinettet med 2.5" disk krever tett opptil USB-spesifikasjon (hvis ikke mer)

Lenke til kommentar
gordito: Varme skal ikke være noe stort hinder for at den eksterne disken skal ha integrert PSU. Slike små PSU'er har virkningsgrad på rundt 75%, dvs. at hele greia blir max 33% varmere i forhold til lufttemperaturen. F.eks ved en lufttemperatur på 20°C og en disk-temperatur på 45°C så ville temperaturen ha steget med 8,3°C til 53°C. I virkeligheten blir nok tallet noe lavere, kanskje 5°C økning siden diskkabinettet blir noe større og fordi varmetapet (naturlig konveksjon) ikke er lineært med varmenovergangen. Selv disse 5°C kunne nok vært redusert helt bort med en litt annen design. (f.eks med riller som på en lav kjøleribbe på lokket) Så jeg tviler på at vifte er noen nødvendighet.

Ok, høres helt riktig ut ;) Har egentlig ikke peiling, men har sett disker med vifte, regnet med det var pga. strømforsyning.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne disken i akkurat et havlt år. og jeg må si meg fornøyd. den har fungert helt fint til mitt bruk.

 

Eneste minuset jeg har på denne er ikke å måtte koble til 220v, (da jeg liker å ha en hardisk som spinner raksere enn 1200rpm) ;)

men at det er en ekstern strømforsyning.

det er tungvint når man skal ha den med seg.

 

tenk deg at du tar den med på kontoret om morran og hjem om kvelden et par ganger i uka :no: ikke noe særlig.

 

Hadde noen extHD produsenter vært litt smart så hadde de lagd en strømforsyning forma som en litt stor hank i enden på disken. Så har man i tillegg noe å holde HDen i på vei inn fra bilen.

 

._________________

|.. _ ...........................|

|..| |........................... |

|..| |............................|

|..| |............................|

|..|_|...........................|

|_________________|

 

:w00t: hvilke tegneferdigheter...

Endret av gotark
Lenke til kommentar

Vær obs på at det ikke alltid lar seg gjøre å bruke to USB porter selv om man har 2.5" disk! Jeg har problemer med å bruke 2 USB-porter på min bærbare PC (thinkpad). Dersom jeg kobler begge pluggene til en USB-hub med egen strømforsyning fungerer den eksterne disken fint, men det gjør den altså ikke ved å bruke USB-pluggene på den bærbare.

 

Vil tro dette skyldes at den bærbare ikke klare å levere nok strøm i henhold til spesifikasjon, samtidig som det eksterne kabinettet med 2.5" disk krever tett opptil USB-spesifikasjon (hvis ikke mer)

ja det gjelder eldre hovedkort, disse har problemer med å levere nok strøm ved usb-porten.

Lenke til kommentar

LaCie diskene er gode. Har 160 GB. Funger flott.

 

Men det som hadde vært interessant i denne testen hadde vært om den ble sammenlignet med eksterne disker. Det er jo relativt uvesentlig hvordan den gjør det sammenlignet med interne disker, da de opererer på et helt forskjellig bruksområdet. Men ellers fin test!

Lenke til kommentar

Å bytte disken i disse kassene er dødsenkelt, kjør et tynt flatt skrujern ca 1-2cm fra hvert av hjørnene, og vipp, om du gjør det forsiktig, så popper bunnlokket rett ut.

så er det noen få skruer, og noen små metal "plater" som er bøyd over, men de er _veldig_ lette å bøye uten å være redd for å knekke dem, wups, disken er ute :)

har kjørt _alt_ av ide enheter på den IDE kontrolleren som står i, dvd-brenner. dvd-rom, cd-brenner, og masse rart av disker, alt har funket :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har akkurat en slik.

 

Muligens putter LaCie inn litt forskjellige type harddisker avhengig av hva som er tilgjennelig/billigst.

 

Jeg har skrudd på write-caching på LaCie harddisken. Jeg lurer litt på om det er lurt, utover selvsagt at den da ikke kan hotplugges.

 

Jeg får en feilmelding i event-loggen i Windows XP. Event ID: 51 "An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation." Men disken fungerer helt fint i praksis, men jeg liker ikke helt den feilmeldingen. Muligens er det pga. write-cachingen, men det har jeg ikke helt fått "debugget" ennå ;-)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...