Gå til innhold

Omtale av The Saga of Ryzom (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Av Audun Lindemann, 8. november 2004.

 

Skriv denne anmeldelsen inn i annalene som et eksempel på en anmelder som virkelig treffer den berømmelige spikeren på hodet.

 

Takk Audun for at du ser hvilke elementer et spill er bra på og hvilke det er dårlig på, bruker referanse kunnskap, bevarer objektiviteten og treffer når du skal konkludere.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Nok en særdeles ufullstendig omtale full av feil og vesentlige mangler!

 

Ikke vet jeg hva Audun Lindemann (på sin kraftige maskin) forventer

seg av grafikk, men dette spille har altså en fantastisk grafikk

med mange flotte detaljer.

 

Dette er den første omtalen jeg har lest hvor spillet scorer dårlig

på grafikk. (mmorpg review : graphics 10/10).

 

"Lyd og Musikk" holder stand 7 av 10. Anmelderen var nok

ikke helt med de to timene han spilte (for noe mer tviler jeg at det var).

Musikken er fremdeles ikke fullstendig implementert og således

vanskelig å bedømme.

 

Spillbarhet 4/10. Enhver som har en genuin interesse i mmorpgs vet

at de har en forholdsvis bratt læringskurve og at det i begynnelsen

kan være både vanskelig og frustrende. Gamer.nos anmelder fullførte

tydeligvis aldri første klasse og kan således ikke vurdere spillbarheten.

 

(*edit* : Ikke førsteklasse i norsk grunnskole - men i spillets læringskurve.

Mener overhode ikke å anklage gamer.nos anmeldere for ikke å ha

utdanning ! )

 

"Den sårt etterlengtede oppdateringen gav spillet et lite ansiktsløft"....

Patch nummer 1 var ikke et ansiktsløft i det hele tatt ! Det var en patch

som balanserte spillet og rettet en rekke bugs.

 

Omtalen nevner heller ikke med et ord mulighetene for å legge ut på

lange og vanskelige vandringer mellom de forskjellige landene.

I Ryzom kan du nemlig ikke uten videre besøke andre raser - dette

er noe du må gjøre deg fortjent til (og det er ikke lett :).

 

Spiller miljøet nevnes heller ikke i omtalen. Det er utrolig modent og

nesten kjemisk fritt for usaklige tenåringer. Videre er det hver

uke flere events inkludert: guided tours, story telling, kitin invasions (hittil kun en),

allianser for å reise mellom de forskjellige landene samt en offisiell gladiator konkurranse (melee/mage).

 

Alt i alt er gamer.nos omtale noe av det dårligste jeg har lest hittil i år.

Hvis dette er nivået gamer.no legger seg på anbefaler jeg ingen til å følge

de anbefalinger de får her. Enten tar man seg tid til å spille et spill for så

å skrive en fullstendig anmeldelse eller så får man heller la være.

 

Min anbefaling til gamer.no er derfor å trekke denne anmeldelsen tilbake.

Den er så full av faktiske feil og mangler at jeg har vanskelig for å tro

at anmelder faktisk har spilt spillet.

 

Skjerpings gamer.no !!!!!!!

Endret av linkieee
Lenke til kommentar
Jaså? Representanter fra Arctic Light e.l. kommer inn på forumet for å late som de er vanlige forbrukere som kritiserer en anmeldelse og forsvarer et produkt de er med på å gi ut? Alltid morsom lesing.

Pastoren kan tale så mye han bare vil, det er lenge siden jeg hørte en preken jeg ble imponert over. Jeg har overhode ingen tilknytning til Artic Light. Derimot har jeg spilt The Saga of Ryzom siden 29.Septemeber, og er i min fulle rett til å kommentere omtaler på lik linje med alle andre.

 

Da "pastoren" overhode ikke har noe belegg eller beviser for hvem jeg er eller hvem jeg jobber for synes jeg det er merkelig at trekker sine konklusjoner så raskt. Men det er kanskje det man gjør uten bedre viten ?

 

Ps : Bare fordi jeg ikke har skrevet på dette forumet tidligere gjør meg vel ikke automatisk til en selger fra et eller annet agentur håper jeg ? Hvis så er tilfelle er det et meget snevert og ekskluderende miljø dere har her !

Endret av linkieee
Lenke til kommentar

Klart du er, men kritikken din leses av meg mer som klipping og liming fra en pressemelding enn inntrykk fra en gamer.

 

Men jeg har kikket litt på andre "lunkne" kritikker av Saga of Ryzom, og mystisk nok så dukker det alltid opp en ny bruker, blant annet på både GameSpot og IGN, som skal påpeke faktafeil i omtalen og "reklamere" for produktet. Jeg vet jo at Guerilla Marketing er noe vi har vært forskånet for i Norge til nå, men det er vanlig i utlandet, og sågar har enkelte store aktører har begynt å infiltrere svenske spillforum, så jeg ville synes det var synd om det samme skjedde i Norge.

 

Forøvrig må jeg si jeg ikke finner alle disse faktafeilene du påpeker i ditt første innlegg. Den eneste faktafeilen er vel at anmelder mener spillet så bedre ut etter den første oppdateringen. Men ettersom du vet nøyaktig hva patchen inneholdt så har du vel rett i at patchen kanskje ikke hadde noe å si for grafikken. Alt det andre du maser om er jo bare ren synsing. For meg virket Ryzom som et uferdig spill (hvorfor i all verden er ikke musikken ferdig implementert?) med bra potensiale som er rushet ut på markedet for å være der før WoW og EQ2.

Lenke til kommentar

Først mitt svar til Djevelen som skrev (under mitt andre innlegg som nå er flyttet hit) :

 

For å være helt ærlig så har vel ikke spillermiljøet så mye med selve spillets spillbarhet å gjøre. Jeg synes dette er nok en god anmeldelse her på Gamer.no.

Og angående læringskurve, ikke alle mmorpg's trenger å ha en like bratt kurve, WoW for eksempel er et meget brukervennlig spill som jeg tror vil score nokså høyt her på Gamer.no, og det med god grunn. Mye mulig dette er et spill du liker, men du høres utrolig subjektiv ut nå. Det høres strengt tatt ut som du ikke har et eneste ondt ord å si om spillet, og greit nok er det, men jeg tror anmelderen har forsøkt å fremme det budskapet om at det tross alt finnes mye bedre mmorpg's der ute. Og jeg må si meg enig.

 

Mitt svar :

 

Så er det da heller ikke min oppgave å være objektiv da det ikke er jeg som har skrevet omtalen. Poenget mitt er at omtalen er mangefull og inneholder direkte feil. Da det sikkert er enkelte som kjøper sine spill basert på omtaler på gamer.no synes jeg at omtalene bør holde høy kvalitet, og denne det gjør ikke det.

 

Jeg har påpekt noen faktiske feil som verken er subjektive eller objektive de er bare feil. Videre har jeg massive av vonde ord å si om dette spillet, men dette var altså min kommentar til omtalen og ikke til selve spillet.

Lenke til kommentar
Klart du er, men kritikken din leses av meg mer som klipping og liming fra en pressemelding enn inntrykk fra en gamer.

 

Men jeg har kikket litt på andre "lunkne" kritikker av Saga of Ryzom, og mystisk nok så dukker det alltid opp en ny bruker, blant annet på både GameSpot og IGN, som skal påpeke faktafeil i omtalen og "reklamere" for produktet. Jeg vet jo at Guerilla Marketing er noe vi har vært forskånet for i Norge til nå, men det er vanlig i utlandet, og sågar har enkelte store aktører har begynt å infiltrere svenske spillforum, så jeg ville synes det var synd om det samme skjedde i Norge.

 

Forøvrig må jeg si jeg ikke finner alle disse faktafeilene du påpeker i ditt første innlegg. Den eneste faktafeilen er vel at anmelder mener spillet så bedre ut etter den første oppdateringen. Men ettersom du vet nøyaktig hva patchen inneholdt så har du vel rett i at patchen kanskje ikke hadde noe å si for grafikken. Alt det andre du maser om er jo bare ren synsing. For meg virket Ryzom som et uferdig spill (hvorfor i all verden er ikke musikken ferdig implementert?) med bra potensiale som er rushet ut på markedet for å være der før WoW og EQ2.

Beklager så meget at min måte å formulere meg på ikke helt passer Pastoren, men det er ditt problem og ikke mitt. Vennligst ikke tillegg meg egenskaper du ikke kan bevise.

 

Patch nummer 1 korrigerte ikke noe grafisk i det hele tatt.

Release notat finnes her : http://www.ryzom.com/?page=releasenotes&id=27

 

Ikke kan jeg se at jeg "maser" heller, det er vel heller dine svar som minner mer om masing. Poenget mitt var at omtalen virker som om den er skrevet etter noen få timers spilling. Hvordan noen kan komme med en såpass negativ omtale av et mmorpg etter så kort tid forstår jeg ikke.

 

En omtale av et mmorpg synes jeg også bør inneholde kommentarer om ting som : community, lag, in game support osv. Det er tross alt forskjeller på Halo 2 og et online spill.

Lenke til kommentar

Faktiske feil?

 

men dette spille har altså en fantastisk grafikk

med mange flotte detaljer.

 

Dette er synsing, fantastisk grafikk er ingen objektiv måling. Kanskje omtaleren synes grafikken var generisk og lite original, selv om den teknisk sikkert er ok?

 

Dette er den første omtalen jeg har lest hvor spillet scorer dårlig

på grafikk.

 

7/10 på Gamespot, så nå har du sett to.

 

Musikken er fremdeles ikke fullstendig implementert og således

vanskelig å bedømme.

 

Eh, så dermed skal anmelder skrive noe slikt som: "Utviklerne har valgt å slippe spillet med halvferdig musikk, men jeg er sikker på at musikken som kommer etterhvert blir veldig bra"? Han må jo bedømme det produktet han har fått, og som sluttbruker har anledning til å spille i dag.

 

Spillbarhet 4/10. Enhver som har en genuin interesse i mmorpgs vet

at de har en forholdsvis bratt læringskurve og at det i begynnelsen

kan være både vanskelig og frustrende.

 

En god del har det, andre har det ikke. Anmelderen synes spillet er unødvendig tungvint. Du sier at slik skal det være. Synspunkter, ikke faktafeil.

 

Patch nummer 1 var ikke et ansiktsløft i det hele tatt ! Det var en patch

som balanserte spillet og rettet en rekke bugs.

 

Gratulerer, du har funnet noe som ser ut til å være en faktafeil. Vi er nå oppe i en (1) faktafeil.

 

Omtalen nevner heller ikke med et ord mulighetene for å legge ut på

lange og vanskelige vandringer mellom de forskjellige landene.

I Ryzom kan du nemlig ikke uten videre besøke andre raser - dette

er noe du må gjøre deg fortjent til (og det er ikke lett

 

Eh, og så? Igjen, dette høres ut som et salgsargument fra en pressemelding, ikke noe som nødvendigvis gjør spillet bra. Og det kan neppe heller kalles en faktafeil at anmelderen ikke ble imponert over at de er vanskelig å besøke andre raser.

 

Spiller miljøet neves heller ikke i omtalen. Det er utrolig modent og

nesten kjemisk fritt for usaklige tenåringer.

 

Eh, igjen. Dette er ditt subjektive inntrykk av spillet, og må ikke forveksles med fakta. Om du har vært heldig og spilt med modne og saklige voksne mennesker, betyr det ikke at anmelderen var like heldig. Med mindre du selvsagt jobber for utgiveren og sitter på informasjon om brukerbasen til spillet.

 

Og til slutt:

 

Så er det da heller ikke min oppgave å være objektiv da det ikke er jeg som har skrevet omtalen.

 

Det er heller ikke anmelder sin oppgave å være objektiv, men å gi sin mening om produktet. Fakta bør være i orden, og med unntak av en faktafeil (HERREGUD! ANMELDER TRODDE FAKTISK GRAFIKKEN BLE BEDRE ETTER OPPDATERINGEN! HVOR DUM GÅR DET AN Å VÆRE!??!?!!111!!1) så har du ingenting å "ta" Gamer.no på når det gjelder omtalen av Saga of Ryzom.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvor i mitt første innlegg ga jeg det inntrykk at abolutt alt jeg kommenterte var faktiske feil ? Det må da vel være mulig å komme med andre forslag til hva jeg synes omtalen burde innholde.

 

Det som forundrer meg er at omtalen gir lav score på grafikk (5/10), mens spillet får 7/10 på lyd. Som jeg har sagt noen ganger musikken er ikke implementert, spillet slik det er nå fortjener kanskje 3/10 på lyd.

 

Spillbarhet og læringskurve kommenterte jeg fordi det ofte kan virke umulig i begynnelsen, men etter en stund med spilling vil spillbarheten i mange tilfeller endre seg til det bedre. Noe jeg tror omtaler ville ha opplevd hvis han hadde spilt noe lengre.

 

Ikke har jeg sagt at det er fakta feil at omtaler ikke har kommentert exploring aspektet ved spillet (resise til andre land) heller. Jeg har nevnt det fordi det er et viktig aspekt ved spillet som fortjener å bli nevnt i en omtale.

 

Omtaler sier faktisk "det er mye repitisjon i spillet". Med mindre man faktisk har utforsket og gjort alt - hvordan kan man da hevde at spillet er veldig repeterende ?

 

Spiller miljøet er kanskje noe av det viktigste (for meg i alle fall) når jeg spiller mmorpg. Derfor synes jeg også at omtalen burde ha inneholdt dette (om omtaler fant miljøet negativt eller positivt spiller ingen rolle for meg). Konsesus blandt de aller fleste som har spilt Ryzom (eller de som har postet på Ryzom forum for å være nøyaktig) er at miljøet er unikt bra til mmorpg å være.

 

Pastoren kan kalle meg dum tusen ganger - jeg velger heller å heve meg over det og ikke synke ned på pastorens nivå.

Endret av linkieee
Lenke til kommentar

Jeg har aldri kalt deg dum, nå leser du for mye mellom linjene her. Det jeg har sagt er at det virker som du har en skjult agenda bak postingene din.

 

Nøyaktig hvor i mitt første innlegg ga jeg det inntrykk at abolutt alt jeg kommenterte var faktiske feil ?

 

Din første linje i din første post her er:

 

Nok en særdeles ufullstendig omtale full av feil !!

 

Dermed går en oppegående leser ut fra at du da vil påpeke alle disse feilene som fyller omtalen.

 

Ikke har jeg sagt at det er fakta feil at omtaler ikke har kommentert exploring aspektet ved spillet (resise til andre land) heller. Jeg har nevnt det fordi det er et viktig aspekt ved spillet som fortjener å bli nevnt i en omtale.

 

Hvorfor gjør denne reisingen spillet bedre enn andre MMORPG-spill?

 

Spiller miljøet er kanskje noe av det viktigste (for meg i alle fall) når jeg spiller mmorpg. Derfor synes jeg også at omtalen burde ha inneholdt dette (om omtaler fant miljøet negativt eller positivt spiller ingen rolle for meg)

 

Dette er en av grunnene til at MMORPG-spill faktisk ikke bør anmeldes i det hele tatt, fordi hver spiller tar med seg sine unike synspunkt av spillet. Om du spiller et middelmådig MMORPG med verdens kuleste folk, så vil du ha det gøy, men om du spiller et middelmådig MMORPG med verdens kjipeste folk, så vil du ha det dritkjedelig. At du har en kul gruppe å spille med, betyr ikke at alle andre har det.

Lenke til kommentar

Nok en gang ber jeg deg vennligst slutte å tillegge meg egenskaper og agendaer du ikke kan bevise. Jeg er en helt ordinær spiller av Ryzom uten tilknytninger til spillbransjen overhode. Dette er siste gangen jeg nevner dette.

 

(Gamer.no registrerer sikkert min ip adresse når jeg poster her. Hvis de så gjør en enkel lookup vil de se at min jobb ikke er relatert til spill industrien).

 

Hvis min første setning er forvirrende for den allmenne leser er det fint at du påpeker dette. Den er nå endret til "Nok en særdeles ufullstendig omtale full av feil og vesentlige mangler! "

 

* Jeg har da heller ikke sagt at denne "reisingen" gjør Ryzom til et bedre spill enn andre. Nå er det du som leser for meget mellom linjene. Men reisingen er en så viktig del av spillet (blant annet gir reisingen tilgang til områder *prime roots*, som inneholder superior loot (materials) og named mobs), at det fortjener sin plass i omtalen.

 

Det er alt som er utelatt fra omtalen som gjør dette til en ufullstendig og dårlig omtale. Hovedtrekkene og essensen i spillet bør i det minste en omtale inneholde slikt at leserne kan ta sine beslutninger på så et så bredt gunnlag som overhode mulig.

Endret av linkieee
Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger.

 

Det har blitt en trend at MMORPG-spill har blitt utgitt med en rekke mangler og feil, som så rettes opp i gjennom oppdateringer. Disse kan komme alt ifra dager til måneder etter utgivelses-dato. Det er min oppfattning at skal man vurdere en MMORPG-tittel, så må man vurdere det som blir levert, og ikke hva som blir lovet. Jeg skulle likt å se den bil-produsenten som solgte biler uten hjul – med løfte om at disse ble etterlevert 6 måneder senere.

 

Ryzom har en helt grei grafikk. Den byr på noen ting som er bra (som trær, en flott stjernehimmel) og noen ting som ikke er så bra (modeller, mangel på detaljer, tomt og kjedelig landskap, enkle bygninger). Det er en helhetsvurdering som har lagt grunnlaget for karakteren jeg har gitt. En middels grafikk får middels karakter.

 

Når jeg spilte Ryzom, kikket jeg etter glimrende løsninger jeg kunne trekke frem i omtalen. Jeg fant en, og den var ikke unik for Ryzom. Det er derimot altfor mange rutiner som har blitt gjort for tungvinne. Det å lette lemninger av beseirede motstandere, selge unødvendige ting til en kjøpmann eller endre tasteoppsett er noen av de mange elementer som kunne vært gjort adskillig greiere for spillerne. Rutiner som spillere kommer til å benytte seg av veldig mye (gjerne så ofte som annenhvert minutt) har blitt gjort frustrerende vanskelig, og tidvis direkte ulogisk.

 

Nytekende ideer og elementer som bidrar til en ny spilleopplevelse bør nevnes i en omtale. Lange reiser igjennom skog og mark, over bakker og berg har alltid vært en essensiell grunnpilar i rollespill siden tidenes morgen. Hvorvidt du tvinges ut på reise for å fullføre oppdrag, møte nye utfordringer, treffe andre raser, finne bedre utstyr eller uoppdagede skatter, utsforske nye landområder – alt dette har blitt brukt før – og ikke en gang, men i alle MMORPG-spill jeg er kjent med. Videre er både guidede turer og turneringer blitt brukt og brukt opp i andre MMORPG-spill før Ryzom.

 

Oppdateringen utbedret en rekke feil og mangler. Dette var helt klart et ansiktsløft for Ryzom, denne oppdateringen utbedret en rekke problemer og gjorde Ryzom adskillig greiere for spillerne. Den fullførte også uferdige animasjoner. Det var ikke mye grafiske endringer, men det ble heller ikke nevnt i omtalen.

 

Ryzom er isolert sett et helt greit spill, og dette er også grunnlaget for karakteren spillet har fått. Sammenlignes det derimot med nyere titler som Everquest II eller kommende World of Warcraft, blir Ryzom bare trist. Skulle disse gigant-titlene satt standarden, hadde Ryzom fått en adskillig dårligere karakter av meg.

 

At miljøet i spillet er modent er vel og bra, men jeg kan ikke se det har sin plass i en spill-omtale. Det er ganske vanlig at spilleopplevelsen blir bedre dersom man deler den med gode venner, og dette gjelder spesielt i MMORPG-spill.

 

Ryzom kan sikkert bli bra etter en rekke oppdateringer og tilleggspakker – mange andre MMORPG-spill har vokst på dette. Ryzom er bare ikke veldig bra slik det er i dag.

 

Audun Lindemann

Endret av cluts
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...