Gå til innhold

Itanium-lansering denne uken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Itanium er i farta, ingen tvil om det. Kun spørsmål om kort tid før den er best på det meste.

Hehe, du sier bestandig det, og som bestandig, så drar jeg min obligatoriske "vi får se på det da" ;)

 

AtW

Jeg måtte midlertidig trekke tilbake deler av posten da jeg plutselig ble litt usikker på om jeg tolket en viktig nyhet riktig.

 

det var denne:

http://biz.yahoo.com/prnews/041108/sfm039_1.html

 

Java har vært en hemsko for IPF lenge, nå har de satt verdensrekord med de gamle 1.5GHz prosessorene.

 

Bare en (tilfeldig? nei) sammenligning:

 

J2EE Application Server: 2 x Sun Fire V20z, 2x AMD Opteron 250

TOPS: 1,363.88

US$/TOPS: 82.74 (best)

 

J2EE Application Server: 1x HP rx4640, 4x Intel Itanium 2 1500MHz

TOPS: 1,574.76 (best)

US$/TOPS: 118.99

 

En 4-way IPF server med (de nå 18mnd gamle?) Itanium 2 1500MHz prosessorene slår to 2-way Sun Fire V20z med splitter nye Opteron 250 prosessorer med ca 15%. Pris/ytelse er fortsatt Opterons matfat. Den skal ha det.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Er det noen som ser noe litt merkelig her:

For å øke utbredelsen hadde Intel tidligere i år en markedsføringskampanje der man fikk prøve Itanium-systemer gratis i en viss periode. Denne ble rettet mot 500 av de største selskapene i verden.
Økt pågang for Itanium 2

Ifølge Jeff Richardson i Intel er etterspørselen etter Itanium på stigende grunnlag. Han bekreftet ovenfor Digitimes i forrige uke at 38 av verdens 100 største selskaper vil ha installert minst én Itanium-server før årsskiftet.

Er det gratis-systemer de teller?

Lenke til kommentar

Ja Simen1. Itanium 2 systemene er så upoppulære at en må faktisk betale kunder for å ha dem stående på kottet. Nei seriøst jeg vet ikke. Ikke er jeg sikker på om det er viktig heller. Et godt produkt behøver ikke stor etablert kundebase for å lykkes. Bare se på AMD64...

 

Nå er forøvrig dagens dose Itanium 2 systemer lansert med heftige priskutt:

http://www.cbronline.com/article_news.asp?...C5-CBEC7A590033

 

Tror beholdningen ble som følgende:

MP: 130W watt max TDP

1.6GHz/9MB $4,226 (samme pris som gamle toppmodell, 1.5GHz 6MB)

1.6GHz/6MB $1,980

1.5GHz/4MB $910

 

DP: 99 watt max TDP

1.6GHz/3MB, 533MHz FSB (8.5GB/s), $1,172 :dribble:

1.6GHz/3MB, 400MHz FSB, $851 (58% prisreduksjon)

 

Blade: 62 watt max TDP

1.3GHz/3MB, 400MHz FSB, $530

 

Skulle likt å se JApp2002 kjørt med 1.6GHz/6MB $1,980 i steden for den gamle 1.5GHz 6MB $4,226.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Det er kanskje unødvendig å si dette, men det virker unektelig som det er mange løse tråder i Intels veivalg for videre satsning noe som antakelig skyldes at de er i tenkeboksen enda.

 

Litt filosofering rundt IPF for desktop:

Moore har spådd at vi vil leve med x86 i lang tid fremover, selv tror jeg IPF snøballen kommer til å treffe Moore i fleisen når den først begynner å rulle.

Jeg tror Intel satser beinhardt på "Dothan" inntil IPF overtar for x86 en gang i en ikke altfor fjern framtid. Så kan Gordon Moore si hva han vil om fremtiden til x86, for min del tror jeg utviklingen vil fremtvinge et skifte før noen aner og at EPIC/IPF danner grunnlaget for de prosessorene vi vil se i fremtiden.

Så har jo jeg sikkert bedre greie på dette en Moore :roll:

 

Da er det er forøvrig på tide at Moore's lov byttes ut med el-asso's lov om at antall parallelt eksekverbare tråder vil dobbles ved hver ny kompilator :p

Lenke til kommentar
Itanium er i farta, ingen tvil om det. Kun spørsmål om kort tid før den er best på det meste. Java inkludert:

http://biz.yahoo.com/prnews/041108/sfm039_1.html

Prøver du å være morsom, eller bare liker du å provosere? :nei:

 

Opteron er kongen på haugen når det gjelder Java, spesielt med tanke på ytelse/pris og skalering. Itanium har vist seg å ikke være særlig godt egnet for JVM, selv med flere år med tweaking til liten nytte.

 

Og hvor ble det egentlig av Itanium "Madison 9M" på 1.7GHz, skulle ikke den vært her allerede eller ble det problemer nok en gang? :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Itanium er i farta, ingen tvil om det. Kun spørsmål om kort tid før den er best på det meste. Java inkludert:

http://biz.yahoo.com/prnews/041108/sfm039_1.html

Prøver du å være morsom, eller bare liker du å provosere? :nei:

Hvis det er provosering å påpeke at min favoritt teknologi er verdens beste på Java så liker jeg nok det...

Opteron er kongen på haugen når det gjelder Java, spesielt med tanke på ytelse/pris og skalering.
Kongen har nok fallt av den haugen nå.
Itanium har vist seg å ikke være særlig godt egnet for JVM, selv med flere år med tweaking til liten nytte.
Det er riktig at Java har hatt en treg start på IPF. Den vanskelige startperioden er nå definitivt over.
Og hvor ble det egentlig av Itanium "Madison 9M" på 1.7GHz, skulle ikke den vært her allerede eller ble det problemer nok en gang? :hmm:
Er vist ikke bare jeg som liker å provosere? :) Joda den er utsatt eller kanselert, hvem vet. Det var problemer med yield og effektforbruk på denne frekvensen. Husk dette er ikke en ny CPU det er gode gamle Madison som har fått en liten overhaling. Mer som en ny stepping å regne. Høyere frekvenser kommer først på 90nm. Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Itanium er i farta, ingen tvil om det. Kun spørsmål om kort tid før den er best på det meste.

Hehe, du sier bestandig det, og som bestandig, så drar jeg min obligatoriske "vi får se på det da" ;)

 

AtW

Jeg måtte midlertidig trekke tilbake deler av posten da jeg plutselig ble litt usikker på om jeg tolket en viktig nyhet riktig.

 

det var denne:

http://biz.yahoo.com/prnews/041108/sfm039_1.html

 

Java har vært en hemsko for IPF lenge, nå har de satt verdensrekord med de gamle 1.5GHz prosessorene.

 

Bare en (tilfeldig? nei) sammenligning:

 

J2EE Application Server: 2 x Sun Fire V20z, 2x AMD Opteron 250

TOPS: 1,363.88

US$/TOPS: 82.74 (best)

 

J2EE Application Server: 1x HP rx4640, 4x Intel Itanium 2 1500MHz

TOPS: 1,574.76 (best)

US$/TOPS: 118.99

 

En 4-way IPF server med (de nå 18mnd gamle?) Itanium 2 1500MHz prosessorene slår to 2-way Sun Fire V20z med splitter nye Opteron 250 prosessorer med ca 15%. Pris/ytelse er fortsatt Opterons matfat. Den skal ha det.

Er det så imponerende at en 4-wat itanium-sak slår en 2-way opteron?

 

AtW

Lenke til kommentar
Itanium er i farta, ingen tvil om det. Kun spørsmål om kort tid før den er best på det meste.

Hehe, du sier bestandig det, og som bestandig, så drar jeg min obligatoriske "vi får se på det da" ;)

 

AtW

Jeg måtte midlertidig trekke tilbake deler av posten da jeg plutselig ble litt usikker på om jeg tolket en viktig nyhet riktig.

 

det var denne:

http://biz.yahoo.com/prnews/041108/sfm039_1.html

 

Java har vært en hemsko for IPF lenge, nå har de satt verdensrekord med de gamle 1.5GHz prosessorene.

 

Bare en (tilfeldig? nei) sammenligning:

 

J2EE Application Server: 2 x Sun Fire V20z, 2x AMD Opteron 250

TOPS: 1,363.88

US$/TOPS: 82.74 (best)

 

J2EE Application Server: 1x HP rx4640, 4x Intel Itanium 2 1500MHz

TOPS: 1,574.76 (best)

US$/TOPS: 118.99

 

En 4-way IPF server med (de nå 18mnd gamle?) Itanium 2 1500MHz prosessorene slår to 2-way Sun Fire V20z med splitter nye Opteron 250 prosessorer med ca 15%. Pris/ytelse er fortsatt Opterons matfat. Den skal ha det.

Er det så imponerende at en 4-wat itanium-sak slår en 2-way opteron?

 

AtW

Les en gang til. Forøvrig glemte jeg å ta med database serverne. De er begge 4-way. Dette er altså en test som kjøres på to 4-way IPF systemer og på to 2-way Opteron systemer pluss ett 4-way system, altså totalt tre Opteron servere. Begge nettverkene baserer seg på til sammen åtte (8) prosessorer. Det er bare forskjeller på antall maskiner en har dyttet dem inn i. Klart en kunne sikkert valgt 2 2-way IPF systemer til Application Server også. Da hadde en fått dobbelt så mye minnebåndbredde.

 

En kan si hva en vill om epler og pærer fugel og fisk, men en kommer ikke utenom at IPF nå har tatt Java krona og det med god margin. Pris/ytelse? Ja Opteron leder her. Det har jeg påpekt for lenge siden.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
J2EE Application Server: 2 x Sun Fire V20z, 2x AMD Opteron 250

TOPS: 1,363.88

US$/TOPS: 82.74 (best)

 

J2EE Application Server: 1x HP rx4640, 4x Intel Itanium 2 1500MHz

TOPS: 1,574.76 (best)

US$/TOPS: 118.99

Jeg så ikke så nøye på tallene først, men nå stusser jeg voldsomt. Noe må være feil en plass når prisen på systemene er henholdsvis US$ 16,5 og US$ 13,2. (105 og 85 norske kroner etter dagens kurs på 6,353 NOK/US$)

Lenke til kommentar
Itanium syg på x86 kode.

 

Dessutan er det færre og færre som vil ha spesieliserte system i dag, sidan dei kan få ytelse i massevis ved å clustre hyllevare.

Itanium er i ferd med å bli hyllevare. Det finnes flere internettbutikker som har begynt å føre dem:

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

 

x86 ytelsen er bare et midlertidig problem. Dessuten er det meste av server applikasjoner enten allerede portet eller kjører på Java/.net.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Itanium syg på x86 kode.

 

Dessutan er det færre og færre som vil ha spesieliserte system i dag, sidan dei kan få ytelse i massevis ved å clustre hyllevare.

Itanium er i ferd med å bli hyllevare. Det finnes flere internettbutikker som har begynt å føre dem:

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

 

x86 ytelsen er bare et midlertidig problem. Dessuten er det meste av server applikasjoner enten allerede portet eller kjører på Java/.net.

Eg ser ikkje veldig mange som har Itanium på lager...

 

Eg skal tru deg på at x86 ytelsen er eit midlertidig problem når eg ser det.

Lenke til kommentar
Eg ser ikkje veldig mange som har Itanium på lager...

Det er naturlig nok så lavt volum foreløpig at den er bestillingsvare. Det er vel ikke akkurat overraskende.

Eg skal tru deg på at x86 ytelsen er eit midlertidig problem når eg ser det.
Problemet er midlertidig fordi programmer enten blir tilgjengelige som .net/java eller native (IA-64) med tiden. x86 ytelsen i seg selv vil altid være et problem i forhold til native. Det er også naturlig, men det er først et problem om du er avhengig av å kjøre x86 programmer. Som du sikkert forstår så er denne avhengigheten synkende. Det er heller ikke helt utenkelig at fremtidige IPF prosessorer vil kunne emulere x86 like raskt eller raskere enn x86 prosessorer. Da er problemet per definisjon borte med mindre du har noe helt sær kode som ikke er kompatibel med emulatoren. I sistnevnte tilfelle vil du nok ikke vurdere IPF. Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...