Gå til innhold

Test: Utskrift på CD/DVD-plater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Vi har printet på plater med hvit bakgrunn. Det er den vanligste bakgrunnsfargen.

 

Når det gjelder print på cd som ikke er tiltenkt å skulle skrives ut på har jeg ikke prøvd det. Regner med at resultatet blir veldig dårlig, i og med at man da ikke har noe lag til å fange opp blekket.

 

De platene du spør om har jeg ikke kjennskap til.

 

Kjenner ikke til dette konkrete merket. Så vidt jeg kan se vil de platene du sikter til koste ca. 10 kroner per stykk + fraktkostnader/100.

 

Terje Jansen i Canon har nevnt at plater som ligger i "A"-prisklassen som oftest er bra. Denne ligger på omkring 10-12 kroner per plate (i cake-box).

Dette er likevel ingen garanti.

 

Vi har dessverre ikke kapasitet til å teste alle mulige merker, så det blir evnt. opp til deg om du vil ta sjansen.

 

Skulle gått an å teste en plate først, sånn som man får smaksprøver i matbutikken...

Lenke til kommentar

Kan garantere deg at de der Tayo Yuden platene der, er det absolutt beste av dvd-r media som er å oppdrive. Handlet selv 100 stk av de 8x med sølv print, brant de perfekt i 12x , og de leses i 16x helt på slutten uten så mye som en liten feil. Bruker under 5 min på å lese inn full brent dvd plate da :)

 

Har en NEC ND3500.

 

ang print kan jeg desverre ikke si noe, men kvaliteten på Tayo Yuden er jo den beste.. så da bør printflaten og være det :)

Lenke til kommentar
Kan garantere deg at de der Tayo Yuden platene der, er det absolutt beste av dvd-r media som er å oppdrive. Handlet selv 100 stk av de 8x med sølv print, brant de perfekt i 12x , og de leses i 16x helt på slutten uten så mye som en liten feil. Bruker under 5 min på å lese inn full brent dvd plate da :)

 

Har en NEC ND3500.

 

ang print kan jeg desverre ikke si noe, men kvaliteten på Tayo Yuden er jo den beste.. så da bør printflaten og være det :)

Ja, har siklet på dem en stund nå, må bare kvitt meg med ett lass med traxdata plater jeg har liggende. Så blir det Tayo Yuden for alle penga ! :thumbup:

Lenke til kommentar
ang print kan jeg desverre ikke si noe, men kvaliteten på Tayo Yuden er jo den beste.. så da bør printflaten og være det

 

Det er en viss sammenheng mellom kvaliteten på "undersiden" av platene og "oversiden".

 

Så dersom disse platene er bra til brenning - tror jeg også de er bra til å skrive på.

 

Jeg skal sjekke med Terje Jansen i Canon, og poste svaret her.

 

Han burde ha testet dette merket blant de drøye 60 han har testet.

 

Kommer svar senere...

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i en bra printer som printer cd er og ikke koster flesk , kan du sjekke om det finnes noen flere Canon i865 i butikkhyllene. Veldig bra skriver som er gjerrig på blekket.

 

Det kom ikke helt frem i artikkelen , men jeg regner med at det må kjøpes plater spesielt beregnet for direkte print?

Kjøpte nettopp en spindel med Verbatim DVD-R plater. Regner ikke med jeg kan stappe de rett i printeren eller?

 

Noen som har peil på dette?

Lenke til kommentar
Det kom ikke helt frem i artikkelen , men jeg regner med at det må kjøpes plater spesielt beregnet for direkte print?

Kjøpte nettopp en spindel med Verbatim DVD-R plater. Regner ikke med jeg kan stappe de rett i printeren eller?

 

Jeg har nå oppdatert testen slik at dette kommer tydelig fram.

 

For å ta det kort her: Man må kjøpe CD/DVD-plater som er produsert for å skrives på. Disse har et skrivbart belegg som blekket trekker inn i. Det går ikke an å skrive på vanlige CD/DVD-plater!

 

Så er det sagt.

 

Hyggelig å få såpass god respons på en sak. Skrivere er jo for mange ikkes å "hot", dessverre... Men det kan det jo bli en endring på etterhvert!

Lenke til kommentar

nå skal det sies at det med skriving helt inn til hullet er litt komplisert på canon skrivere hvertfall for det programmet som følger med i965 der kan ikke inner sirkelen justeres så mye men med hjelp av en guide her

http://club.cdfreaks.com/lite/t-91310-p-2.html

 

så kan nero bli justert til å skrive direkte på cder

 

vist noen har nyere programmer fra canon som klarer dette hadde det vært greit om dere hadd fortalt meg det

Lenke til kommentar

Noen som har testet IP3000? Har det noe å si på kvaliteten på cd/dvd utskrift når man ikke har den 5. patronen? Altså hvordan er cd utskrift på IP3000 i forhold til IP4000?

 

Noen som har vært borti -R utgavene med trådløst nettverk? Hvordan funker dette? Tung driverpakke? Mulighet for kablet tilgang til denne også?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ang print kan jeg desverre ikke si noe, men kvaliteten på Tayo Yuden er jo den beste.. så da bør printflaten og være det :)

Vil bare bekrefte at dette stemmer 100%! Jeg har selv testet en god del forskjellige media i det siste for et backup-prosjekt jeg har på gang av DVD-samlingen min (Canon Pixma IP 4000). Ingenting har vært i nærheten av Taiyo Yuden-platene. Dette gjelder både for plater med vanlig hvit overflate og plater med "blank" overflate.

 

Når det gjelder Verbatim-platene som blir så høyt anbefalt av Terje Jansen i Canon Norge vil jeg anmode folk til å ta dette med et par klyper salt. Mine erfaringer med Verbatim sine "Print"-plater er at de gir noen av de blasseste fargene av de merkene jeg har prøvd. (Kanskje en ide for hardware.no å teste disse tingene selv, da skriver-produsenter gjerne har et ganske tett samarbeid med enkelte medie-produsenter?)

 

Artikkelen mangler også informasjon om hvor langt de ulike skriverene kan skrive inn mot hullet i midten av CD/DVD'er. Canon Pixma IP 4000 f.eks. klarer ikke å skrive helt inn til kanten av hullet, så der er det en fordel å velge printbare media som har litt "buffer" mellom hullet og resten av platen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Hvordan vil det fungere med skrivbare "lag" man limer på cd'en/dvd'en for direkte printing? Fungerer greit dersom man printer på disse først og limer på etterpå, men er jo sinnsykt mye enklere å lime på først og printe etterpå dersom dette går. (Grunnet at printerne ofte bommer....)

 

Og god jul :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...