Gå til innhold

Hvorfor sier Gamer.no at spill er kultur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste er selvfølgelig at slagordet bringer tankene inn på fotball og øl. Denne "X er kultur"-frasen har jo allerede blitt strukket ganske langt allerede, for å få den mest primitive idioti nørmere høykulturens glans. Hvis hensikten er å gi dataspill en status beslektet med opera og litteratur, som noe distingvert og opphøyd, ville jeg tenkt meg om et par ganger før jeg brølte og sang: "Dataspill er kultur- å leee å leee å leee!" Man kunne kanskje isteden gå lenger: "Teateret er Dødt! Leve Dataspillet!" eller "Trenger du en venn i tykt og tynt? Skaff deg en bot!" :)

Lenke til kommentar
Denne "X er kultur"-frasen har jo allerede blitt strukket ganske langt allerede, for å få den mest primitive idioti nørmere høykulturens glans. Hvis hensikten er å gi dataspill en status beslektet med opera og litteratur, som noe distingvert og opphøyd, ville jeg tenkt meg om et par ganger før jeg brølte og sang: "Dataspill er kultur- å leee å leee å leee!"

 

Slagordet skal ikke forsøke å gjøre spill til noe forfinet og høykulturelt. Men spill er en viktig og voksende del av underholdningsindustrien, og spiller (ufrivillig ordspill (ah, nei, jeg gjorde det igjen!)) kjempestore roller i mange folks liv. Spill er kultur fordi de skaper en kultur. Vi sier derimot ikke at spill er kunst (selv om de noen ganger også er det).

 

Som sagt i artikkelen gir, og skal Gamer.no alltid gi, svært omfattende og dyptpløyende dekning av alt som har med PC- og konsollspill å gjøre. Derfor tar vi også i bruk et så seriøst og forpliktende slagord.

Lenke til kommentar
Denne "X er kultur"-frasen har jo allerede blitt strukket ganske langt allerede, for å få den mest primitive idioti nørmere høykulturens glans. Hvis hensikten er å gi dataspill en status beslektet med opera og litteratur, som noe distingvert og opphøyd, ville jeg tenkt meg om et par ganger før jeg brølte og sang: "Dataspill er kultur- å leee å leee å leee!"

 

Slagordet skal ikke forsøke å gjøre spill til noe forfinet og høykulturelt. Men spill er en viktig og voksende del av underholdningsindustrien, og spiller (ufrivillig ordspill (ah, nei, jeg gjorde det igjen!)) kjempestore roller i mange folks liv. Spill er kultur fordi de skaper en kultur. Vi sier derimot ikke at spill er kunst (selv om de noen ganger også er det).

 

Som sagt i artikkelen gir, og skal Gamer.no alltid gi, svært omfattende og dyptpløyende dekning av alt som har med PC- og konsollspill å gjøre. Derfor tar vi også i bruk et så seriøst og forpliktende slagord.

Joda, jeg er egentlig ganske enig, når alt kommer til alt. Noe må gjøres for å gi dataspill en status det ennå ikke har hos folk flest. Det er fortsatt mange nagative assosiasjoner man må begynne å arbeide med. Det skal ikke behøve å være flaut, særlig hvis man ikke lenger er pur ungdom (kremt), å si: "Ja, faktisk, jeg elsker å spille dataspill." Så jeg skriver under på forslaget: "Dataspill, det er kultur." Jeg føler meg nesten kulturell allerede. ;)

Lenke til kommentar

All fritid er kultur.. For noen er teater kultur, for noen er film kultur, for noen er fotball kultur, og for atter andre er spill kultur. Det er bare fordi vi har hatt noen nissepolitikere at det norske folk er blitt prentet inn at "kultur" er lik kunst, teater, opera og andre ting folk flest synes er kjedelige greier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9MaQoRVt
[...]et hyperaktivt forum sørger for at rundt 90 000 unike brukere besøker oss hver måned.

 

Var det bare jeg som syns dette var ufattelig morsomt? Forumet er hyperaktivt? En annen rar ting, som jeg ser nå, er at Gamer sentrerer rundt det faktum at alle mennesker er unike, hele 90 000 unike brukere har dere.

 

Kanskje jeg bare er kjempetrøtt, grunnet for mye Battlefield, men jeg syns dette var en litt merkelig setning. :blush:

 

Edit: Ikke at det egentlig er så veldig viktig. :ermm:

Endret av Slettet-9MaQoRVt
Lenke til kommentar
All fritid er kultur.. For noen er teater kultur, for noen er film kultur, for noen er fotball kultur, og for atter andre er spill kultur. Det er bare fordi vi har hatt noen nissepolitikere at det norske folk er blitt prentet inn at "kultur" er lik kunst, teater, opera og andre ting folk flest synes er kjedelige greier.

Det må da være måte på hva politikerene i Nurge skal få skylden for...

Snobbete mennesker over hele den "vestlige" verden har i århundrer sett ned på "lavere" kulturformer (eller "ikke-kultur" som de gjerne vil kalle det), dette er jo mest sannsynlig Bondevikens feil da??

Lenke til kommentar
Det må da være måte på hva politikerene i Nurge skal få skylden for...

Snobbete mennesker over hele den "vestlige" verden har i århundrer sett ned på "lavere" kulturformer (eller "ikke-kultur" som de gjerne vil kalle det), dette er jo mest sannsynlig Bondevikens feil da??

Det er politikerne som bevilger penger til "høyere" kulturformer. Så ja, jeg gir dem gjerne skylda.

Lenke til kommentar
Det er politikerne som bevilger penger til "høyere" kulturformer. Så ja, jeg gir dem gjerne skylda.

Det er "folket" som ikke klarer å sette en dagsorden fordi du mener spill er kultur, jeg mener pistolskyting er kultur og Per nedi gata mener isbading er kultur. Dermed blir det "snobbene" som skriker høyest (og som i utgangspunktet har mer politisk innflytelse) som blir hørt. Legg til dette at de fleste som driver fulltidspolitikk kommer fra de høyere samfunnslag (Mye på grunn av at det er "enklere" å satse hvis du er økonomisk uavhenging??) så ser du at det er vår feil siden vi ikke engasjerer oss mer enn å sitte på et innflytelsesløst forum og syte. No offence intended.

 

Nå skal det jo nevnes at Norsk Film (eller hva den statlige institusjonen som oversubsidierer noske filmpjosjekt) visstnok har gitt kroner til utviklingen av det der vikingespillet....?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9MaQoRVt
Man bruker som regel ordet "unike" i den sammenheng for å vise at man har målt antall lesere etter noe som kan unikt skille hver bruker. Istedenfor å si at "Okay, vi har hatt 2 mill sidevisninger av forsiden denne måneden, altså 2 mill brukere" ;)

:!: Haha, halve Norge kommer innom Gamer.no jevnlig, det hadde vært en ønskesituasjon, hadde det ikke?

 

(Var jeg som var trøtt, ja:()

Lenke til kommentar
Det er politikerne som bevilger penger til "høyere" kulturformer. Så ja, jeg gir dem gjerne skylda.

Det er "folket" som ikke klarer å sette en dagsorden fordi du mener spill er kultur, jeg mener pistolskyting er kultur og Per nedi gata mener isbading er kultur. Dermed blir det "snobbene" som skriker høyest (og som i utgangspunktet har mer politisk innflytelse) som blir hørt. Legg til dette at de fleste som driver fulltidspolitikk kommer fra de høyere samfunnslag (Mye på grunn av at det er "enklere" å satse hvis du er økonomisk uavhenging??) så ser du at det er vår feil siden vi ikke engasjerer oss mer enn å sitte på et innflytelsesløst forum og syte. No offence intended.

 

Nå skal det jo nevnes at Norsk Film (eller hva den statlige institusjonen som oversubsidierer noske filmpjosjekt) visstnok har gitt kroner til utviklingen av det der vikingespillet....?

Vel, jeg stemmer allerede på et parti som vil fjerne subisidiering av voksne menneskers fritid, så mitt bord er rent. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...