Gå til innhold

Pentium 4 670 utsettes?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke vanskelig å se at Intel prøver å hale ut tiden når det gjelder (x86) 64bit-støtte.

 

I 2. kvartal 2005 så er det 2 år siden AMD lanserte sine første 64bit prosessorer. Ett år tidligere hadde Microsoft lovet (x86) 64bit windows innen AMD's lansering, men er det ferdig ennå? Nope.

 

Edit: For å presisere så sier jeg ikke at intel er skyld i Microsofts utsettelser eller omvendt. Jeg mente bare å hinte om at vi har to somlebukker på (x86) 64bit fronten. Microsoft har ikke lovet dette til AMD, men til kundemassen ved å fortelle at lanseringen skulle skje i 1. halvår 2003, altså omentrent samtidig med AMD64. Hittil er det bare Linux som har støttet x86-64 og det helt siden lanseringen. Synd, da det er mange flere som sverger til windows. Ikke at jeg har noe i mot linux, men veldig mange ser ikke det som et alternativ og da er det synd at 64bit-egenskapene ikke kan taes i bruk av disse.

 

Forresten: Er det noen som vet når Windows XP 64bit nå er planlagt å bli ferdig? Håper dette er relevant nok for denne tråden som omhandler Intels x86-64bit CPU'er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tja er det Intel sin feil at Microsoft ikke er ferdig med 64 bit windows ?

Det har jeg liten tro på , har Microsoft lovt amd dette er det vel dem en må gå på og ikke Intel :hmm:

Det kan det jo være... men vi vet jo ingenting om det ;)

 

 

Håper egentlig dette betyr at Intel setter av flere ressurser til å lage en "ny" prosessor (ala det amd gjorde med athlon 64), og at den skal komme ut fortest mulig! :thumbup:

Lenke til kommentar
Tja er det Intel sin feil at Microsoft ikke er ferdig med 64 bit windows ?

Det har jeg liten tro på , har Microsoft lovt amd dette er det vel dem en må gå på og ikke Intel  :hmm:

Det kan det jo være... men vi vet jo ingenting om det ;)

 

 

Håper egentlig dette betyr at Intel setter av flere ressurser til å lage en "ny" prosessor (ala det amd gjorde med athlon 64), og at den skal komme ut fortest mulig! :thumbup:

Akkurat , vi vet ikke . Men alikevel er det Intel sin feil :hmm:

Lenke til kommentar
Håper egentlig dette betyr at Intel setter av flere ressurser til å lage en "ny" prosessor (ala det amd gjorde med athlon 64), og at den skal komme ut fortest mulig!  :thumbup:

AMD brukte +/- 5 år på å designe K8-kjernen. Og da gjenbrukte de til og med en god del fra K7-designet. Intel ville nok klart noe tilsvarende mye raskere pga mye større ressurser, men ikke forvent en helt ny kjernedesign med det første likevel. Det tar tid å utvikle noe nytt, og de har neppe lyst til å kutte ut LGA775 med det første. Det står heller ikke noe i noe roadmap om noen helt ny kjernedesign. (altså noe som ikke er basert på P6-kjernen slik som Pentium-M eller Netburst slik som Pentium4-serien.)

 

x86-64 er ikke store saken egentlig (kun 5% av kjernen på K8) så intel burde klart å lage noe slikt på relativt kort tid. Kanskje ~1 år, særlig med tanke på at de nærmest har oppskriften klar fra AMD's whitepapers.

 

Edit:

Snekker'n: _Furien_ skrev vel ikke noe om at det er intel sin feil.. Han skrev vel "det kan være..". Det var du som brakte på banen beskyldningen om at det var intel sin feil at Windows XP 64bit har blitt utsatt i snart 2 år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror årsaken til at 600 serien blir utsatt (om den blir det) er at de driver å luker ut mindre optimale deler av designet. 600 serien er på papiret en Nocona med 1MB ekstra L2 cache. Det tar ikke mye tid å legge til den ekstra cachen så det er noe annet som opptar dem. Kanskje er det andre design som ligger lengre frem i tid som blir prioritert fremfor de designene som er Prescott baserte. Det hadde i alle fall vært en fordel på lang sikt selv om de blir rammet litt ekstra hardt på kort sikt. Siden Intel har så sterk markedsposisjon tviler jeg på at kortsiktige effekter veier særlig tungt i beslutningsprosessen.

Lenke til kommentar
Simen 1 det var faktisk deg jeg siterte , men ser du har endret litt på innlegget .

Første setningen i ditt innlegg .

Så nei det var nok du som brakte dette på banen ;)

Det var ingen som brukte ordet feil før deg. "Feil" er ganske mye sterkere enn de andre formuleringene som har blitt brukt i denne tråden. Kryss i taken den dagen du ikke bevisst feiltolker folk og skriver om deres egne meninger! :roll:

Lenke til kommentar
Simen 1 det var faktisk deg jeg siterte , men ser du har endret litt på innlegget .

Første setningen i ditt innlegg .

Så nei det var nok du som brakte dette på banen  ;)

Det var ingen som brukte ordet feil før deg. "Feil" er ganske mye sterkere enn de andre formuleringene som har blitt brukt i denne tråden. Kryss i taken den dagen du ikke bevisst feiltolker folk og skriver om deres egne meninger! :roll:

Her er hva Simen1 skrev før han redigerte . SITAT "Ikke vanskelig å se at Intel prøver å hale ut tiden når det gjelder (x86) 64bit-støtte. SITAT SLUTT .

At du da klarer å få dette til å bli min feil er ganske fantastisk , riktinok skriver han ikke ordet feil , men betydningen er vittelig den samme :hmm:

Hadde ikke tenkt det skulle bli noen diskusjon om dette , men ser atter en gang at det ikke er mulig å korrigere feilopplysninger ang Intel uten at det blir ståhei :D

Så hvem som BEVIST feiltolker her kan nok diskuteres . :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...